Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aqua ersätts av Illuminous

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En av hemligheterna som Steven (inte) berättade om vid sitt inledningstal vid WWDC 2006 är att Aqua ersätts av Illuminous.

Hittat på (av) AppleGazette.

Det vore onekligen riktigt trevligt om Apple förnyade sig och gick ifrån Aqua.

Bara det inte blir det gråa trista utseendet på nuvarande iTunes 7 *rysningar*.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 14:29

Nej det hoppas inte jag heller... de kanske gör det lite genomskinligt som Windooze Vista har? Eller så är det bara ett lamt ryckte och OS X kommer alltid att se lika dant ut

Men .. kommer det där Illuminous att komma i 10.5 eller 10.6??

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-11 15:08

Låter som ett bra namn iaf, väntar med spänning!

Låter intressant. Det har ju varit en del spekulationer kring om det där med "Top Secret" bara var en gimmick eller om det verkligen är något stort, nytt.

John Siracusa spekulerade en hel del kring detta nyligt. John Gruber sa i samband med detta att han fortfarande trodde på just en utseendeförändring:

I still think it’s about the visual look-and-feel getting a major overhaul.

Nu är detta bara en gissning från Gruber och ingen insiderinfo, men det ligger helt klart i linje med snacket om detta "Illuminous".

Förresten, såg att den här tråden fanns som en trackback i AppleGazettes artikel, intressant, verkar som att vBSEO automatiskt pingar bloggar man länkar till.

Om det kommer nått från Apple som inte är "stort"/"nytt" i Leopard så tror jag dom kommer rätt mycket på käften.

Ursprungligen av draags:

Om det kommer nått från Apple som inte är "stort"/"nytt" i Leopard så tror jag dom kommer rätt mycket på käften.

Precis. Att utlova något Top Secret och inte leverera något som var värt den stämpeln vore korkat.

Illuminous verkar hemskt intressant, men ja gundrar hur de kan hinna med att få ut både en ny Finder och en ny look and feel på mindre än ett år (det var ett halvår sedan Apple sökte designers till detta) och inte få det att verka förhastat.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Precis. Att utlova något Top Secret och inte leverera något som var värt den stämpeln vore korkat.

Illuminous verkar hemskt intressant, men ja gundrar hur de kan hinna med att få ut både en ny Finder och en ny look and feel på mindre än ett år (det var ett halvår sedan Apple sökte designers till detta) och inte få det att verka förhastat.

Hur lång tid behövs?

Har dom inte även folk sedan tidigare som sitter med gui och jobbar denna person med detta till just OSX - det kan väl vara till något annat - en telefon tex.

Ursprungligen av draags:

Hur lång tid behövs?

Har dom inte även folk sedan tidigare som sitter med gui och jobbar denna person med detta till just OSX - det kan väl vara till något annat - en telefon tex.

Annonsen finns inte kvar, men här är ett citat från just den:

Ursprungligen av Apple Job Opportunities:

The Finder team is seeking an energetic, motivated software engineer to help develop next generation versions of the Finder, the notorious file browser for Mac OS X. You will be responsible for developing new features of an application that is often perceived by our users as the "face of the system".

Nej, någon telefon var det inte det gällde.

Det som tar tid är att denna person ska både designa, utvärdera, koda och leda utvecklingen med Findern och dess look and feel. Det inte många på detta klot som kan både göra ett bra designjobb och koda ordentligt (de är på sätt och visa varandras antiteser).

Att göra om Findern är enormt stort projekt. Att ha ett år på sig att göra detta går inte. Min uppskattning är att det tar lite drygt ett år att få fram en fungerande prototyp på ett nytt system i den storleken. Att sen få det att lira fint med allt annat är ytterligare flera månaders arbete.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Annonsen finns inte kvar, men här är ett citat från just den:

Nej, någon telefon var det inte det gällde.

Det som tar tid är att denna person ska både designa, utvärdera, koda och leda utvecklingen med Findern och dess look and feel. Det inte många på detta klot som kan både göra ett bra designjobb och koda ordentligt (de är på sätt och visa varandras antiteser).

Att göra om Findern är enormt stort projekt. Att ha ett år på sig att göra detta går inte. Min uppskattning är att det tar lite drygt ett år att få fram en fungerande prototyp på ett nytt system i den storleken. Att sen få det att lira fint med allt annat är ytterligare flera månaders arbete.

Bara för att de söker någon nu, betyder inte att projektet startar då. Kan mycket väl varit igång länge, men behöver förstärkning till slutspurten.

För övrigt blev väl GUI-killen bakom Delicious Library anställd som GUI-designer på Apple för ett tag sedan. Bådar gott.

Ursprungligen av Leftrustle:

Bara för att de söker någon nu, betyder inte att projektet startar då. Kan mycket väl varit igång länge, men behöver förstärkning till slutspurten.

För övrigt blev väl GUI-killen bakom Delicious Library anställd som GUI-designer på Apple för ett tag sedan. Bådar gott.

Det kan förvisso vara sant. Men att döma av formuleringarna att designern ska utveckla nya funktioner och det grafiska utseendet och koda dem verkar det vara ett enormt arbete att genomföra.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Att göra om Findern är enormt stort projekt. Att ha ett år på sig att göra detta går inte. Min uppskattning är att det tar lite drygt ett år att få fram en fungerande prototyp på ett nytt system i den storleken. Att sen få det att lira fint med allt annat är ytterligare flera månaders arbete.

Findern och filbläddringen är ett par av OSX sämsta delar. Det är plåttrigt till tusen, och ineffektivt, och Findern är direkt buggig dessutom. Det är ont om visioner, man har bara öst på med gryll på värsta Windows-vis. Man kan göra en bättre på en månad. Nej, inte en perfekt, men en bättre. Apple, har ni hört talas om "less is more"? Jamen tillämpa det då!

Sedan går det tid att finslipa, fixa buggar, snygga till, men hur lång tid vet jag inte. Kan du motivera varför du tror just Finder skulle vara ett så enormt projekt?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Findern och filbläddringen är ett par av OSX sämsta delar. Det är plåttrigt till tusen, och ineffektivt, och Findern är direkt buggig dessutom. Det är ont om visioner, man har bara öst på med gryll på värsta Windows-vis. Man kan göra en bättre på en månad. Nej, inte en perfekt, men en bättre. Apple, har ni hört talas om "less is more"? Jamen tillämpa det då!

Kunde nog inte skrivit det bättre själv.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Sedan går det tid att finslipa, fixa buggar, snygga till, men hur lång tid vet jag inte. Kan du motivera varför du tror just Finder skulle vara ett så enormt projekt?

Att göra en minimal filhanterare tar inte så lång tid, det håller jag med om. Men i och med att Findern berör i princip varje annan applikation som finns i systemet måste man vara försiktig. Alla öppna- och sparadialoger, som ett exempel. Nätverkshantering och mycket annat.

Låt oss ta ett exempel på ett stort mjukvaruprojekt.

Att utveckla Palm OS 6 tog drygt två och ett halvt år. Och blev ändå aldrig riktigt färdigt. Visserligen ingick en ny micro-kärna i det arbetet, men uppskattningsvis kan det inte ha tagit mer än 1/3 av tiden att utveckla kärnan. Dessutom var det i princip samma lag som gjorde Palm OS 6 som gjorde version 5. Det fanns redan lite momentum där.

Låt oss ta ett exempel med följande förutsättningar:
• All forskning är klar,
• förhandsstudier likaså och
• organisation är stabil och redo att sätta igång.

Prototyper behöver göras baserade på forskningen och förhandsstudierna. Detta kan ta allt emellan en vecka och en månad för en grupp att gå igenom den största delen av funktionaliteten.
Totalt minst en vecka, max runt fyra

Testning av prototyperna, samt småförändringar under testernas gång; tar inte så lång tid, kanske en vecka eller två om man håller det litet och fokuserat. Det är inte ovanligt att det tar längre tid.
Totalt minst två veckor, max runt sju

Göra förändringar på prototyperna. Borde ta en vecka eller två, kanske tre om det är stora förändringar som behövs.
Totalt minst tre veckor, max runt tio

Därefter kan man börja koda ordentligt. Det här är jättesvårt (för mig i alla fall, någon som är djupare in i kodarsvängen i större projekt kan gärna rätta mig) att uppskatta, men jag gissar på något mellan två och sex månader för ett lag som jobbar hårt.
Då är vi uppe i Totalt minst elva veckor, max runt trettiofem

Att hitta buggar tar 100%-200%, antagligen mer med tanke på en enorma integrationen. Det adderar i så fall någonstans mellan åtta och femtio veckor.
Totalt minst nitton veckor, max runt åttiofem

Mellan fem månader (extremt snällt räknat) och nästan två år (i överkant) alltså. Det är ungefär ett halvår sedan posten att utveckla Findern tillsattes, kanske börjar det hända något nu.

Som kontrast började Adobe utveckla Lightroom hösten 2002 (Adobe Photoshop Lightroom är ett namn nästan värre än MacBook Pro), med andra ord; fyra år för ett stort företag. En statlig teknikdominerad myndighet som jag projektarbetar på nu tar också de flera år på sig att göra omfattande förändringsarbeten med sina interna system innan de ens testas. Och denna myndighet har ganska bra med resurser jämfört med många andra.

Jag vill inte vara någon pessimist, jag har också önskat på en rejäl förändring av filhanteringen i Mac OS X, men att räkna med stora förändringar på så här kort tid tror jag tyvärr inte är genomförbart.

Ska jag ta en sista gissning innan vi får reda på med om Illuminous så är det att det är en större integration av Spotlight i Findern med en grupp nya funktioner kring det. Men ingen förändring i filhanteringen med andra ord.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag vill inte vara någon pessimist, jag har också önskat på en rejäl förändring av filhanteringen i Mac OS X, men att räkna med stora förändringar på så här kort tid tror jag tyvärr inte är genomförbart.

Det är riktigt, för även om det inte är svårt att göra en bättre Finder så är det en rejäl portion forskning och design som måste in.

Mjukvaruutveckling är också en märklig bransch, ibland kan ett litet gäng med stor entusiasm göra underverk på några veckor, medan man kan sätta en enorm massa skickliga ingenjörer i ett tråkigt kontorslandskap att göra samma jobb på tio år, utan att de på något sätt är lata eller overksamma.

Är det bara jag som märkt att Finder är buggigare i Tiger än i Panther, förresten?

  • Medlem
  • 2006-12-14 13:45
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Är det bara jag som märkt att Finder är buggigare i Tiger än i Panther, förresten?

Det kan jag inte svara på, men vad är buggigare? De har rättat till de buggar jag har stört mig på, att ikoner hoppar runt och att fönster i "OS 9-mode" blir vita där de inte ska vara det. Det är synd att Apple sällan fixar till såna här saker bakåt till övergivna versioner. Vill man ha buggfixar, får man betala.

  • Medlem
  • 2006-12-11 16:30
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Illuminous verkar hemskt intressant, men jag undrar hur de kan hinna med att få ut både en ny Finder och en ny look and feel på mindre än ett år (det var ett halvår sedan Apple sökte designers till detta) och inte få det att verka förhastat.

Med lite resurser och gott självförtroende tror jag inte att det tar så lång tid som ett år att ta fram ett nytt utseende.

Findern känns ju viktigare iofs. Hemligheten kanske är "A Finder that sucks less". Användarmässigt tycker jag om Findern, men den segar rätt ofta.

Ursprungligen av stfm:

Med lite resurser och gott självförtroende tror jag inte att det tar så lång tid som ett år att ta fram ett nytt utseende.

Ett nytt utseende tar nog inte så lång tid. Men ett nytt utseende betyder nästan ingenting när det är det grundläggande beteendet som felar.

Ursprungligen av draags:

Om det kommer nått från Apple som inte är "stort"/"nytt" i Leopard så tror jag dom kommer rätt mycket på käften.

Om inte Apple leverar flygande rosa elefanter får dom på käften, upplever jag ibland...

(Men jag förstår vad du menar - och jag tror att det inte bara var tomt prat av Jobs.)

Banne mig dags att de tar ett nytt tag gällande detta! Utseendet har blivit mer och mer som ett lapptäcke, nu måste de ta i med hårdhandskarna och styra upp det hela.

Aqua kom 2000, snart 7 år sedan. Apples datorer har hängt med utseendemässigt, dags för systemet inuti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 16:38

utseendet skulle ta en 6 måndaer - om det skulle göras på riktigt av 4 eller 5 pers.

Kodningen kan väl ta hur lång tid som helst

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-11 17:59

Skjuter från höften med risk för att blottlägga min ignorans när det kommer till avancerade 1:or och 0:or...

En intressant sak med utseende (och där tillhörande) skulle vara om det blev lite mer CSS-stils-Dynamisk. På så sätt skulle en applikation som gjorts med stöd av "illuminous" automatiskt få en "upp-putsning" varje gång OSX får det och skulle kännas fräscht en stund till.
Det skulle kunna råda bot på "grafisk spretighet" som Leftrustle pekade på ovan.
Man skulle också kunna tänka sig att det blir lite av en OSX "skins" light funktion...

Men... Det absolut mest spännande man kunde göra (och som gör det till mer än CSS) skulle vara att bygga in CSS-liknande funktionsdelar... Det skulle kunna innebära att applikationer blir "skalbara" (rätt ord?) för att passa till olika typer av burkar och miljöer... Tex iPod, PDA, iPhone, MacPro Express... eller varför inte online... Utan att för den delen vara ett nytt program (eller licens). Hur programmet ser ut och kan användas bestäms av burken/miljön.

Det skulle ju göra det möjligt att s.a.s. ha sin "Mac-PDA" som sin dator.
Koppla in den i dockningsstationen hemma (med ny fräck anslutninssladd) och vips är innehållet och programmen i fullversioner på skärmen... Plocka ut den och sätt dig på café och fortsätt jobba med exact samma saker men i en förenklad PDA-miljö...

Det hade varit en stor nog grej att klassa som "Top Secret"

Hmm... Förstår någon vad jag menar?

Möjligheter, möjligheter... Drömmar, drömmar...

///Maxim

  • Medlem
  • 2006-12-11 18:50
Ursprungligen av Maxim:

Skjuter från höften med risk för att blottlägga min ignorans när det kommer till avancerade 1:or och 0:or...

En intressant sak med utseende (och där tillhörande) skulle vara om det blev lite mer CSS-stils-Dynamisk. På så sätt skulle en applikation som gjorts med stöd av "illuminous" automatiskt få en "upp-putsning" varje gång OSX får det och skulle kännas fräscht en stund till.
Det skulle kunna råda bot på "grafisk spretighet" som Leftrustle pekade på ovan.
Man skulle också kunna tänka sig att det blir lite av en OSX "skins" light funktion...

Det är ju så det funkar nu... Problemet är bara att det finns tre vitt skilda utseenden. Om man gör ett program till något av dessa, så åker det med vid en uppdatering, och har så gjort. Apple är tvungna (mer eller mindre) att behålla stöd för de gamla utseendena även om de kommer se helt annorlunda ut, vilket naturligtvis blir en utmaning om man tänker förändra mycket. Om de ändrar väldigt mycket, kommer gamla program helt säkert att paja.

För egen del tycker jag inte att det gör något om applikationer och Finder-fönster ser olika ut. Tvärt om kan det bli lättare att hitta rätt i exposé t ex, men ibland undrar man hur de har fattat sitt beslut om hur ett program ska se ut... det är rätt godtyckligt.

Slår vad om att Jobs själv kör med UNO tema på sin mac. Hoppas att det blir någonting liknande.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-12 00:36
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Slår vad om att Jobs själv kör med UNO tema på sin mac. Hoppas att det blir någonting liknande.

UNO tema???

Ursprungligen av Alf Nif:

UNO tema???

Ett fult filter som lägger en blöt filt av utsmörjd metall över alla program så de ser likadana ut.

HMm, det där ser inte särskilt snyggt ut och definitivt ingen förbättring. Det är för dystert grått, känns ofräscht, precis som iTunes 7 gör. Hoppas verkligen inte det blir så mycket grått. iTunes har blivit fulare och fulare.

"Vanliga" Aqua, den ljusa varianten på fönster dvs inte brushed metal, det känns faktiskt fräschast och modernast och ikoner gör sig riktigt bra på de ljusa bakgrunderna. De kunde byggt vidare på det tycker jag och kanske adderat mer svarta detaljer eller nåt.

Jag tror om det kommer kallas "Illuminous" så är det en meningsfull funktion i kombination med designen det handlar om, t ex att man kan välja (kanske med F13-tangenten) det fönster som har fokus är lite upplyst till skillnad från de andra eller nåt åt det hållet. Apple brukar ju inte bara designa för designens skull, utan de har oftast en jädrans smidig tanke med det att design och funktion/användarvänglihet går ihop i perfekt harmoni, som t ex Exposé som ser sjukt snyggt ut, men i grund och botten är byggt på funktioner som ska göra det tydligare och enklare för användaren.

Hur som helst, det låter spännande med något nytt vad det än är, så länge det inte blir iTunes 7-fult. ;P

Ursprungligen av tobiwan:

HMm, det där ser inte särskilt snyggt ut och definitivt ingen förbättring. Det är för dystert grått, känns ofräscht, precis som iTunes 7 gör. Hoppas verkligen inte det blir så mycket grått. iTunes har blivit fulare och fulare.

"Vanliga" Aqua, den ljusa varianten på fönster dvs inte brushed metal, det känns faktiskt fräschast och modernast och ikoner gör sig riktigt bra på de ljusa bakgrunderna. De kunde byggt vidare på det tycker jag och kanske adderat mer svarta detaljer eller nåt.

Jag tror om det kommer kallas "Illuminous" så är det en meningsfull funktion i kombination med designen det handlar om, t ex att man kan välja (kanske med F13-tangenten) det fönster som har fokus är lite upplyst till skillnad från de andra eller nåt åt det hållet. Apple brukar ju inte bara designa för designens skull, utan de har oftast en jädrans smidig tanke med det att design och funktion/användarvänglihet går ihop i perfekt harmoni, som t ex Exposé som ser sjukt snyggt ut, men i grund och botten är byggt på funktioner som ska göra det tydligare och enklare för användaren.

Jag tror att du är något på spåret, det är säkert så att det har en funktion och inte bara är ett nytt utseende.

Själv skulle jag gärna använda UNO om det inte var så att utvecklaren vägrade hålla sig till HIG och göra rätt.

Ursprungligen av tobiwan:

"Jag tror om det kommer kallas "Illuminous" så är det en meningsfull funktion i kombination med designen det handlar om, t ex att man kan välja (kanske med F13-tangenten) det fönster som har fokus är lite upplyst till skillnad från de andra eller nåt åt det hållet. "

exakt som i Vista, ska Apple sno det också?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-11 23:14

Jag hoppas på en ny riktig Finder. Hela OS X haltar på grund av dagens kassa version. Nytt utseende skadar ju inte heller. Jag gissar på att Apple kör på en mer professionell look. Vistas Aero kommer att se ut som yesterdays news brevid Illuminuos

Bevaka tråden