Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HFS+ fördelar gentemot fat32?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 23:59

Hej,

Jag kommer att inom några månader ingå i den eminenta macfamiljen efter ett helt liv av pillande och trassel med PC och windows.

Byter ut mina gamla HDar mot 1TB western digital HD och jag har därför lite funderingar om HFS+. Är sugen på att köra HFS+ trots att nackdelen verkar vara att jag måste köra macdrive på eventuella PCs om jag ngn gång har behov det.

Vet att FAT32 ju har 4GB begränsningen, vilket dock inte skulle störa mig väldigt.

Det jag undrar över är snarare följande:

Är HFS+ säkrare, snabbare, stabilare?

Kort sagt: HFS+ fördelar gentemot fat32. Är det risk att virus t ex drabbar en fat32 HD medans HFS+ är skonat från detta?

Har ngn förresten erfarenhet om man kan koppla en HFS+ disk till en pc och läsa den utan macdrive om man kopplar den till ethernetporten i datorn? alltså via en usb2 till ethernet från HDns usb2 till datorns eternhet...Pratar här om en disk som inte är en nätverksdisk från början....(My Book™ Pro Edition™ II 1TB)

Mycket tacksam för svar

Mvh//Peter

Beträffande virus så är det ingen skillnad vilket filsystem man kör. Däremot är fat32 en slö gammal dinosaurie vars enda existensberättigande är att det går att läsa av vartenda operativsystem. HFS+ är modernt, snabbt, stabilt, behöver inte skapa dolda filer för att hantera metadata och har stöd för journalföring.

Nej, du kan inte koppla en usb-disk till en vanlig usb<->ethernetbrygga i tron att den ska förvandlas till en filserver, det fungerar inte så.

Ursprungligen av Samuel K:

Nej, du kan inte koppla en usb-disk till en vanlig usb<->ethernetbrygga i tron att den ska förvandlas till en filserver, det fungerar inte så.

Är det inte det en USB > ethernet-brygga ska göra? Problemet som jag ser är att själva bryggan kanske inte klarar av att läsa HFS+, klarar den det så är det inte några problem.

Ursprungligen av irrelogical:

Är det inte det en USB > ethernet-brygga ska göra? Problemet som jag ser är att själva bryggan kanske inte klarar av att läsa HFS+, klarar den det så är det inte några problem.

Nej, en ren usb-ethernetbrygga packar ihop USB-paketen inuti ethernetpaket så att man transparent kan arbeta mot det anslutna tillbehöret som om det vore inkopplat i USB-porten.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Dock gör ju Findern precis detta, men det är en annan diskussion.

Jag borde ha varit mer tydlig. HFS+ hanterar alla metadata i form av filattribut som lagras tillsammans med all annan information filsystemet har om filen i fråga, utan att det behöver skapas några dolda extrafiler. FAT32 bygger på en simpel allokeringstabell som inte kan hantera den sortens information. Filhanteringsrutinerna som bl.a. Finder använder måste därför lägga metadata i separata dolda filer för att erbjuda samma funktionalitet med FAT32-filsystem, annars skulle metadata försvinna ifall en fil flyttas till en FAT32-disk.

Ursprungligen av Samuel K:

Nej, en ren usb-ethernetbrygga packar ihop USB-paketen inuti ethernetpaket så att man transparent kan arbeta mot det anslutna tillbehöret som om det vore inkopplat i USB-porten.

Ouh, då pratade vi om olika saker. Jag tänkte på något i stil med Linksys NSLU2.

Ursprungligen av irrelogical:

Ouh, då pratade vi om olika saker. Jag tänkte på något i stil med Linksys NSLU2.

Aha. NSLU2 stödjer inte HFS+, den stödjer över huvud taget inte något annat filsystem än ext2/ext3 utan behöver formatera om den anslutna disken för att kunna använda den. Övriga liknande produkter brukar köra fat32 eftersom det är billigt och simpelt.

Faktum är att HFS+ är säkrare än FAT32, HFS+ har stöd för åtkomsträttigheter, ägare och Access Control Lists, det har inte FAT32.

Ursprungligen av Samuel K:

HFS+ [...].behöver inte skapa dolda filer för att hantera metadata och har stöd för journalföring.

Dock gör ju Findern precis detta, men det är en annan diskussion.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-11 11:17

Tack för svaren. Låter som HFS+ är modellen, man vill ju inte ha med slöa dinosaurier att göra.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-11 11:26
Ursprungligen av Peter S:

Hej,

Har ngn förresten erfarenhet om man kan koppla en HFS+ disk till en pc och läsa den utan macdrive om man kopplar den till ethernetporten i datorn? alltså via en usb2 till ethernet från HDns usb2 till datorns eternhet...Pratar här om en disk som inte är en nätverksdisk från början....(My Book™ Pro Edition™ II 1TB)

Mycket tacksam för svar

Mvh//Peter

Det kommer inte att fungera. Din usb-disk har inte stöd för några nätverksprotkoll.

1
Bevaka tråden