Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta mellan diskar i stället för kopiera? Kortkommando?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

Jag vill kunna flytta filer mellan diskar, inte kopiera dem som osx gör vid drag-n-drop.

Finns det ett simpelt kommando kanske, någon som vet?

Ty

Har rätt länge letat samma sak men inte hittat nåt bra.. Tror de är svårt

Jag saknar själv kommandot command/apple-x.
Prova håll inne command när du drag-n-droppar filen så ska den flyttas. Hörde detta på en podcast men har inte testat själv. Personligen hatar jag drag-n-drop dock...

Två tips:

1. Använd Terminalen
2. Använd Quicksilver

Något av de alternativen, och dina drag n' drop-bekymmer är ett minne blott.

Funkade perfekt med command+drag-n-drop.

Tackar Andreas

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-09 19:09

Ja som gammal windows användare saknar man den funktionen... det och end och home knapparna.

Ursprungligen av ahmedmo:

Ja som gammal windows användare saknar man den funktionen... det och end och home knapparna.

End ooch home knapparna har du med "Apple" + "Pil (höger för end) och "Apple + "Pil" (vänster for home)

  • Medlem
  • 2006-12-10 01:24
Ursprungligen av Arch@ngel:

End ooch home knapparna har du med "Apple" + "Pil (höger för end) och "Apple + "Pil" (vänster for home)

På bärbara är det väl Fn-pil, och på en stationär kan man använda de specifika tangenterna... Pil upp åt vänster och pil ned åt höger...

Håll in Alt och dra filen dit där du vill ha kopian. Släpp knappen och .. häpp!

Ursprungligen av bankerydsfredrik:

Håll in Alt och dra filen dit där du vill ha kopian. Släpp knappen och .. häpp!

Så det fungerar med både command+drag-n-drop och alt+drag-n-drop? Festligt

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 12:02

Command+drag-n-drop = Flyttar filen

Alt+drag-n-drop = Skapar en kopia av filen

//Adam

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 02:14

Att klippa ut en fil, bläddra fram till platsen där man vill ha den och sedan klistra in är ganska onödigt, när spring-loaded folders finns.

Dra bara filen och håll den över en mapp, så öppnas mappen efter någon sekund och du kan flytta vidare filen längre ner i hierarkin. Tryck på mellanslag när musen är på en mapp, så öppnas den direkt. Funkar även för att framhäva ett fönster som ligger i bakgrunden eller få det att flyttas fram om det ligger lite utanför skärmen.
Går minst lika snabbt som att klippa ut och klistra in - snabbare skulle jag vilja påstå. Dessutom finns det då ingen risk att man råkar glömma bort filen i urklippet och sedan klippa ut något annat som ersätter den.
Det borde hursomhelst vara en vanesak.

  • Medlem
  • Bjuv
  • 2006-12-11 08:17

Har inte Mac.....än....men väldigt snart.
Funkar inte Ctrl+insert - Shift+Insert?????

Ursprungligen av XTX:

Har inte Mac.....än....men väldigt snart.
Funkar inte Ctrl+insert - Shift+Insert?????

Nej, OS X är inte Windows och det finns över huvud taget ingen sådan tangent att trycka på.

Command + drag and drop funkar inte för mig? Den kopierar filen ändå. Jag sitter på en Macbook Pro med OSX 10.4.8

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 21:09

Har samma uppsättning som du MovingPixel

Testa och hålla nere äpple knappen först sen drag and drop och se ifall det fungera korrekt.

//Adam

Man behöver inte hålla nere Apple-tangenten hela tiden.
Bara en sekund innan du släpper filen och tills du har gjort det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-26 00:01

Det funkar bra med command-drag ´n drop för mig. Två saker bara: dels är ju kopiering default och då borde det ju inte vara command som gör det "alternativa", alltså flyttar istället, mer logiskt, tycker jag, hade varit "alt"-knappen. Sen verkar det ta lite längre tid när man flyttar jämfört med när man kopierar, men det kan ju förstås vägas upp av att man slipper radera originalet osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 23:00

Har läst igenom inläggen men varken alt + drag'n drop eller cmd + drag'n drop funkar på min nya MBP 2,4GHz Penryn. Filen jag vill droppa kommer ingenstans längre än själva windowsfönstret. Den "stannar" i parallells fönstret så att säga...ngn som har en idé hur detta kan lösas?

  • Medlem
  • 2008-03-13 23:42
Ursprungligen av Hayuken:

Har läst igenom inläggen men varken alt + drag'n drop eller cmd + drag'n drop funkar på min nya MBP 2,4GHz Penryn. Filen jag vill droppa kommer ingenstans längre än själva windowsfönstret. Den "stannar" i parallells fönstret så att säga...ngn som har en idé hur detta kan lösas?

Tråden, som är lite förvirrad, handlar inte om Parallels. Om du installerar Parellel tools, kan du dra filer, som kopieras mellan skrivborden, eller mappar. Vad som händer om man håller in alt, eller cmd vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 14:28
Ursprungligen av stfm:

Tråden, som är lite förvirrad, handlar inte om Parallels. Om du installerar Parellel tools, kan du dra filer, som kopieras mellan skrivborden, eller mappar. Vad som händer om man håller in alt, eller cmd vet jag inte.

Tackar så hemskt mkt. Fungerar nu.

1
Bevaka tråden