Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köpt ibook G3 - Vad göra med den?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejhej.
Så var man fast i macträsket. Switchade och köpte en macbook vid släppet och har nu köpt min andra mac... en ibook G3. Detta leder mig då till frågan VAD ska jag göra med den? Ja jag menar finns det några riktigt fina saker man kan ha den till?

Speccar:
800mhz / 30gb / 640mb / 32mb / airport

tips på en lätt linuxdist jag kan köra på den helst så att jag slipper härja så mycket själv?
fixar denna att visa tex 480p divx/xvid?
den är tänkt som experimentburk till mig själv alternativt tjejen om jag får den att funka bra... så skrik ut nu. Vad har ni för tips?

om du vill köra linux recomenderar jag dig antigen Ubuntu Linux som är fruktansvärt enkelt att hanterar eller Yellow Dog Linux som ger helt stöd till alla kompunenter inkl. alla tangeter på tangetbordet (ljud och skärm).
Annas skolle jag nu köra Panter på den eller ha den för en del gamla spe som bara fungerar under os9. Den är tillräkligt bra att hantera bilder i iPhoto och musik i iTunes. Det enda som blir väldig slö är att redegerar film fastän det skolle gå men som sagt långsamt.:p

david: ahhh... så YDL == the shit alltså. thx mate. funderar på att köra den som musikserver typ... får se möjligheterna är oändliga

Ursprungligen av northernlight:

david: ahhh... så YDL == the shit alltså. thx mate. funderar på att köra den som musikserver typ... får se möjligheterna är oändliga

Om du vill köra en server är en bärbar inget bra val tycker jag. Den långsamma systembussen gör den redan till en flaskhals. då skolle jag hellre erbjuda min iMacDv den ha i alla fall en 100Mhz systembus till den kan du även få osx i orginal med.

Om du vill köra Linux fungerar även Debian på den. Även Mac OS X Tiger fungerar utan problem om du vill köra det.

osx hade ju varit det absolut optimala... men jag har bara min macbook licens... så det går tyvärr inte. Debian... är det bra?

David: med musikserver menas i princip att jag fjärrstyr musikmjukvara som ligger på den via trådlösa nätet. Lite fel men ajaj

Men hallå!

Det är en svinbra liten dator! Du kan göra mycket mer än vad du tror med den! Försök att skaffa en skiva med OS X 10.3 "Panther" och en Mac OS 9-skiva. Det finns många bra program som nu är gratis till OS 9 och de går som ett skott på din maskin. Jag använder OS 9 till ordbehandling och gamla spel.. går som smort på en 466 MHz iBook. Panther kommer att flyta snyggt med 640 MB ram, tror jag. Med det systemet kan du köra moderna webläsare och annat som inte finns till OS 9 längre.

Jag har testat Ubuntu Linux på min iBook och det var väl mest intressant på sin höjd. Inte på långa vägar lika elegant som det system du faktiskt KAN köra på din maskin, OS X. Fördelen är att det kommer med massor av mjukvara och att ditt airport-kort kommer att funka.

ja panther vore fett som fan... hade jag möjlighet skulle jag köra det utan att tveka... men som det ser ut nu måste jag nog köra Xubuntu. Lätt och smidigt och ger mig en rapp maskin med möjlighet för moderna browsers.

Mitt mål med denna maskin som jag har tänkt nu är att jag ska kunna ta med vilken som helst av dessa två (min macbook och denna G3a) till universitet och båda ska då göra ett fullgott jobb.

Men jo... panther vore fett som fan.

1
Bevaka tråden