Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC 0.8.6 släppt!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 19:57

Highlights of the new features and improvements:
Support for Windows Media Video 9 and VC-1
Support for VP5/VP6 and Flash video
Support for TTA and WavPack Lossless audio
Much improved H.264 support
Preliminary DVR-ms, MXF support
Shoutcast TV support
Windows unicode fixes
Apple Remote support
Apple Fullscreen controller
Universal Binary

Ladda ned här

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 20:01

Tack för länken.

Yes!!

Tjena..

Tidigare har jag kunnat trycka på bokstaven t för att se hur långt tid det är kvar av filmen och hur lång tid det har gått. Det viktiga är hur lång tid det är kvar.

Men nu med den nya så syns inte tiden. Man ser bara en "progress bar".

Någon med en smart lösning?

/manne

Ursprungligen av Emanuel L:

Men nu med den nya så syns inte tiden. Man ser bara en "progress bar".

Någon med en smart lösning?

/manne

Jag kan se både sträckan, och tiden uppe i högra hörnet.

Kände förresten inte till den funktionen. Men den är nog bra att ha.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag kan se både sträckan, och tiden uppe i högra hörnet.

Kände förresten inte till den funktionen. Men den är nog bra att ha.

Vassego.. Jag gillar funktionen.. Oftast tycker jag att det är bättre o se hur mycket det är kvar av filmen än hur lång tid det har gått. Speciellt när man inte vet hur lång filmen är.

/manne

Ursprungligen av Emanuel L:

Tjena..

Tidigare har jag kunnat trycka på bokstaven t för att se hur långt tid det är kvar av filmen och hur lång tid det har gått. Det viktiga är hur lång tid det är kvar.

Men nu med den nya så syns inte tiden. Man ser bara en "progress bar".

Någon med en smart lösning?

/manne

Citerar mig själv..

hittade inte felet. men jag löste det genom att deleta prefs-filen..

tidigare körde jag med "VLC 0.8.6 test1" versionen. Kanske låg ngt i den som spökade.
Nu funkar allt som det ska.

/manne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 20:26

Tack för tipset, har haft lite strul med att det ofta kraschar, hoppas det rullar bättre nu!

Viktig med stöd till Apple remoten...

  • Medlem
  • 2006-12-10 21:29

Här handlar det om nya VLC.

Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 21:58

WMV-stödet funkar skitbra! Prestandan med WMV är bättre än flip4mac verkar det som. Det här är inte bara jättebra för Mac-användare men även för Linux-användare då det blir betydligt enklare att ha en bra mediaspelare som spelar upp i princip allt.

VLC är än en gång den absolut bästa mediaspelaren som finns, oavsett plattform.

(avskyr WMV egentligen, men ibland blir man ju 'tvingad' att se på filer med WMV9)

Oo stöd för fjärren! Det har jag saknat, måste testas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-10 22:33

Yes stöd för apple remote. Har jag saknat. Ska genast ladda ner och testa.

x264 prestandan är rejältförbättrad, klarade dräpartrailern jag hade på hårddisken utan att tappa en frame. Dock verkar den inte helt stabil, vlc krashade när filmen var slut.

Men tummen upp för förbättringarna, fullskärmskontrollerna har varit rejält efterlängtade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-10 23:20

tack =D

Tack för tipset!

Upptäckte nu när jag spelade upp en film att VLC numera känner av om du har en .sub fil i mappen och läser in den automatiskt – mycket praktiskt.

Verkar fungera fint.
Men hur tusan ställer man in bildförbättringen på högsta som default??

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-12 15:20

Lyssnar i interna högtalare -> Sätter i mitt USB-headset men ljudet går fortfarande till högtalarna. Går in i systeminställningar och väljer att allt ljud ska gå till USB headsetet men ljudet går fortfarande till högtalarna. Stänger ner fönstret och öppnar filmen igen, men ljudet går fortfarande till högtalarna.
Slutligen startar jag om VLC och då får jag Äntligen ljud i USB headsetet.

Någon som testat och får liknande problem med hörlurar?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 18:40
Ursprungligen av Sebastian:

Tack för tipset!

Upptäckte nu när jag spelade upp en film att VLC numera känner av om du har en .sub fil i mappen och läser in den automatiskt – mycket praktiskt.

Åfan, det var därför... fanken, funderade lite flyktigt över varför texten kom med när jag bara dubbelklickade på .avin... massivt!

Måste säga att fullskärmskontrollerna är riktigt gosiga.

Det stör mig ibland lite grand att VLCs gränssnitt ändras så mycket från version till version, men det är ett underbart litet program som fixar en massa filmer som QuickTime Player inte klarar.

Mina barn fick en skiva med ett par filmer på som bonus med någhon serietidning. Systemkrav Windows 98 bla bla... Jag letade upp mediafilerna, som var gömda i något obskyrt subdirectory, provade med VLC, och det funkade hur bra som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 19:14

Till j0ppe

Du skall gå in i vlc:s inställningar och ändra där....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-13 21:50

Själv har jag kört 0.8.6 grenen ett bra tag (i utvecklar-versioner då), kan säga att stabiliteten utvecklats nått enormt bara de senaste 2 månaderna

(Jämfört mot 0.8.5 kan jag dock inte uttala mig)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-14 14:48

När jag nyss höll på att se ett klipp i VLC tryckte jag på cmd + F för att växla mellan fullskärmsläge och så vidare. Inte hela tiden, men ett tag i alla fall. Det gjorde att hela skärmen blev vit och så fick jag göra en norsk omstart. Det var lite jobbigt, men det är kanske inget som direkt ska hända heller.

Jag vill annars gärna veta lite mer om hur VLC fungerar med Apple Remote. Vad för inställningar man ska ha och sådär..

Fast nu vet jag att man kan dubbelklicka och så istället.

Senast redigerat 2006-12-14 19:48
Ursprungligen av dayweed:

När jag nyss höll på att se ett klipp i VLC tryckte jag på cmd + F för att växla mellan fullskärmsläge och så vidare. Inte hela tiden, men ett tag i alla fall. Det gjorde att hela skärmen blev vit och så fick jag göra en norsk omstart. Det var lite jobbigt, men det är kanske inget som direkt ska hända heller.

Jag vill annars gärna veta lite mer om hur VLC fungerar med Apple Remote. Vad för inställningar man ska ha och sådär..

Fast nu vet jag att man kan dubbelklicka och så istället.

Jag upplever samma problem när jag växlar mellan fullskärm i vlc med VLC; från nightly 0.8.4 i intelversion till "stabila" 0.8.6.

  • Medlem
  • Lomma
  • 2006-12-20 01:38

För mig går det inte att öppna en enda film? När jag lägger till filmen i playlisten och sätter igång den så kommer rutan upp men den e helt svart, man hör ljudet i nån sekund sen avslutas VLC automatiskt. Kan nämna att jag innan hade 0.8.5 och det fungerade bra, avinstallerade det innan jag installerade det nya genom att slänga det i papperskorgen som jag brukar? Är rätt färsk på mac... nån som vet vad felet är? Verkar va nån konflikt nånstans.

1
Bevaka tråden