Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tyst i G4

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-03 16:20

Hej!
Jag använder min G4 400Mhz till Logic 6. Nyligen bytte jag ut hårddisken i det externa firewirekabinettet(FW 400) till en Seagate 160GB.

Till min förvåning så lät den HD ingenting. Nu började jag höra att den interna hårddisken Quantum 20Gb lät som ett gäng syrsor!!

Nu tilll min fråga.
Kan jag koppla ur den interna hårddisken och köra allt från den externa?
Jag kör med OS 9.1. Jag har använt Silverkeeper för att göra en backup till FW-disken. Går det trögare att jobba med FW 400 än den interna. Bägge går med 7200 varv

När jag har startat från FW så snurrar den interna oxå. När jag sätter den interna på spin off håller det ett tag sedan går den igång igen.

När jag är i diskdrive så säger det till att den nya hårddisken är unsupported.
Den är formaterad till mac extended.

En lustig sak hände när jag råkade formatera FW-disken i mac standard och den interna i extended. När jag kopierade filer över till FW så blev filerna mycket större(upp till 10ggr!!)

När jag förde över dom igen blev dom som vanligt igen.

En fråga till.
I G4 AGP 400Mhz hur stor hårddisk klarar den internt?
/
Mats W

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-03 16:41

Den där klarar bara av en 128gig stor disk.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-28 23:40
Ursprungligen av Gadd:

Den där klarar bara av en 128gig stor disk.

en enda? Om man har flera stycken interna då som blir ett par hundra gb då? Hur gör man då?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-29 01:08
Ursprungligen av Elajtenworld:

en enda? Om man har flera stycken interna då som blir ett par hundra gb då? Hur gör man då?

Nje, finns de utag för fler diskar fungerar ju dessa också. Men man får inte ut mer än så på varje disk.

Men har för mej att det går att lösa, går ju iofs med ett pci-ata kort men tror också det ska gå på något annat sätt.

Nu är det ju så att 128-GB-begränsningen sitter i ATA-controllen. Firewire-diskar berörs inte.

Tror man kan formatera hd större än 128 GB externt, partitionera, och sedan skruva in i G4an. Men skaffa istället en eller två erkänt tysta 120GB-diskar och sätt in i G4an och kör från dom. Säkrare och snabbare än att boota externt (ha den till backup istället).

Att filerna blir större i mac standard beror på att den minsta blockstorleken en fil kan ha är proportionell med diskstorleken. Förr i tiden med 40MB-hårddiskar spelade det ingen roll om blockstorleken var 2K eller 4K som minst då de flesta dokument var större. Men på GB-stora diskar blir blockstorleken flera hundra K, vilket betyder att minsta textdokument blir minst så stort...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 11:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Tror man kan formatera hd större än 128 GB externt, partitionera, och sedan skruva in i G4an.

Det kan man inte.
*Vis av erfarenhet*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 10:36

Skaffa SATA diskar och ett kontrollerkort så är saken fixad.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-12-10 09:46
Ursprungligen av bossep:

Skaffa SATA diskar och ett kontrollerkort så är saken fixad.

Lägga runt 2000 spänn på en sex-sju år gammal burk!? Snart börjar andra komponenter i den trilla av pinn en efter en..

Köp ny burk är mitt råd! Man får så j--la mycket mer för pengarna (ny mycket snabbare processor, nytt operativ, större hårddisk, mer RAM, bättre grafikprestanda).

Som Warzaw uppmanar jag dig till att köpa en bättre dator helt enkelt.
Man vinner mycket på det

http://www.speedtools.com/ATA6.shtml

Speedtools fixar biffen.

1
Bevaka tråden