Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Fel på din nya Macbook?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte det vore en bra idé att se hur många som verkligen har haft några problem med sina nya Macbook's så en omröstning vore väl bra.

Hur länge måste man ha haft sin MB för att få rösta?
Borde ju finnas någon minigräns. Om man haft den ett dygn och inte har några problem säger väl inte så mycket?..

Byte av logikkort efter tre månader pga "random shutdowns"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 12:13

Får en helt ny pga DVD var dead on arrival.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 20:26

Fungerar klockrent.

Funkar bra än så länge, absolut inga problems! Haft den i 4 månader typ.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-10 00:54

Hustruns MacBook 1.83 CD har fungerat felfritt sen vi fick den (1,5 månad)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-21 23:12
Ursprungligen av Macsimal:

Hustruns MacBook 1.83 CD har fungerat felfritt sen vi fick den (1,5 månad)

Hustruns MacBook 1.83 CD har fungerat felfritt sen vi fick den (strax 4 månader) och min MacBook 2.0 C2D har fungerat lika bra sen jag fick den i början av december-06
(Enda mankemanget var med den förbenade 802.11n-aktiveraren)

Senast redigerat 2007-02-21 23:30

Har inte haft några som helst problem. Har haft den i typ 4 månader och den är med mig vart jag än är. I Love It

Ja, det jag menar med "ny" är strul inom ett halvår f om inköpet.

fel på combodriven. inne på service 2 ggr innan jag fick en som fungerade perfekt.

Känns som det är ovanligt många som har fel på sina datorer än vad vissa andra tror. Iofs är det inte världens mest seriösa statistik och jag säger inte att man ska ta det på pricken, men ändå är det lite för mycket för att man ska stå tyst och inte säga nåt. Bättre kvalitet hos apple!

- 2 random shut downs, efter firmware-uppdateringen.

- Somnar och vaknar inte riktigt som den ska alltid.

- Skärmen vägrar ibland vakna efter att ha varit avstängd, då extern skärm har varit inkopplad.

Har haft min sen juni.

Kan också tillägga att den inte alltid minns vad volymen stod på senast. Den ändrar lite som den vill.

Överlag tycker jag det känns som som allting på den här modellen är random. Man vet aldrig riktigt vad den ska ta sig till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-11 19:28

Röstade ja, iSighten dog (oförklarligt?) efter 4månader efter att tidigare fungerat som en klocka.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 20:55

Köpte en macbook i augusti som stängde av sig hela tiden. Hävde köpet. Har nu köpt en ny och den går som på räls.:)

Inga problem......

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-12 01:09

Inga som helst problem, än så länge med min.
Fläkten är tyst, ökar lite när man pressar datorn en massa, men det är ju normalt.
Faktum är att jag just nu sitter med macbooken och en extern 17" tft inkopplad, så jag kör dubbla skärmar.
Sitter och gör lite skolarbete samtidigt som jag har Nasa TV igång och kollar på Fugelsang ute i rymden och så har jag också lite musik igång, MSN och lite till.. Den går som en klocka och rullar på bra som fan!
DVD:n läser kassa dvd:er, inga döda pixlar har jag hittat, tangentbordet fungerar som det ska, även med åäö. Den går ur viloläge utan problem, skärmen flimrar inte, trådlösa håller sig vid liv utan bekymmer, iSighten fungerar fint o.s.v.
Tror jag kollat de vanligaste felen på den och jag kan inte säga annat än att jag är grymt nöjd! Och jag är grymt petig när jag letar fel ... Var livrädd första gången jag startade upp den idag, med tanke på döda pixlar och sånt
Otroligt prestandalyft jämfört med min gamla iBook G4 som jag hade ett tag..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-13 22:15

Köpte min i Juli... först random shutdowns, ville häva köpet men fick den lagad istället.. nu är den paj IGEN. Tangentbordet och trackpadden har _helt_ lagt av. Externt usb tgt bord / mus fungerar. Något hårdvaru fel. Ska se till att få det här måndagsexemplaret ur min värld... tråkigt men Apple associerar ja knappast med god kvalité längre...

Det börjar bli intressant nu, rätt många som drabbats om man ser på dessa siffrorna.
Oroväckande egentligen :/

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2006-12-13 22:58

Röstade nej. Hade problem med att num lock och caps lock var inverterade ibland men det löste sig med en firmwareuppdatering i augusti.

Utöver detta så är jag grymt nöjd med datorn. Klarar allt jag vill och den är tyst (vid normalt arbete), till skillnad från mina tidigare macar (PM G4:or, lombard och ibook 300).

Köpte min i juni och har 1,25Gb i minne.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 23:28

Min fungerar prima än så länge. Inte ens några döda pixlar, jag får för mig att jag hittar en då och då men det är alltid smuts.

Nu har jag iofs bara haft den i ett par dagar, så jag återkommer väl om det blir några fel på den.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 02:18

Total död hårddisk. Inte skitkul direkt eftersom jag inte gjort backup på ca 3000 bilder o filmprojekt..

Bytt toppcase två ggr.
Ramen runt skärmen lossnar när jag öppnar locket.
Random shutdowns. bytt grejer.
CPU pip som kommer och går.
Airport som suger.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-27 22:07

Japp, min dator drabbades helt plötsligt av en död/defekt pixel vilket jag är allergisk mot. Turligt nog så hade jag öppet köp kvar, vilket gjorde att Applestore bytte ut datorn utan problem. Bra service av Apple där tycker jag! (Hade ju lämnat tillbaka datorn annars om de inte gjort något åt det).
Annars fungerade den som en klocka och det är lite synd att behöva skicka iväg den, för nu kommer man sitta och vara nervös om det är något annat som är fel på den istället

En sak som har slagit mig;
De som har haft mycket problem med sin Macbook verkar vara de som kör på den gamla Core duo processorn, d.v.s. inte nya Core 2 duo.. Förhoppningsvis har Apple rättat till de fel som varit och vad jag förstått så har de bytt tillverkare från Asus till någon annan istället.

Jag väntar nu på min nya Macbook, och TNT eller vilka det nu är ska hämta upp min "gamla" (läs två veckor) inom några dagar. Lite tragiskt, men döda pixlar är något jag hatar och kommer alltid göra, speciellt när man sitter såå nära skärmen. En liten pixel på en Macbook syns inte så jättebra i och med den lilla skärmen och den, för skärmen, relativt stora upplösningen men det faktum att det sänker andrahandsvärdet avsevärt + att jag irriterar mig till döds eftersom jag hela tiden ser de små döda jävlarna (;)) gör att jag inte accepterar döda pixlar på skärmen.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-12-27 23:37

Fasen, man blir lite orolig då man läser runt på olika forum.... Ska just till att beställa en macbook.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 10:08
Ursprungligen av Gadd:

Fasen, man blir lite orolig då man läser runt på olika forum.... Ska just till att beställa en macbook.

Forum söker man sig generellt till när man har problem, inte när man är toknöjd och vill berätta det för alla. Produktforum innehåller överlag mestadels en massa problembeskrivningar. Felprocenten är troligen 10% och antalet nöjda ca 90% alltså är bilden i ett forum oavsett produkt helt snedvriden om man ska försöka få en bild av produktens kvalitet på det sättet.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-01-12 15:50
Ursprungligen av Pantern:

Forum söker man sig generellt till när man har problem, inte när man är toknöjd och vill berätta det för alla. Produktforum innehåller överlag mestadels en massa problembeskrivningar. Felprocenten är troligen 10% och antalet nöjda ca 90% alltså är bilden i ett forum oavsett produkt helt snedvriden om man ska försöka få en bild av produktens kvalitet på det sättet.

Jo det är sant, men nu börjar jag bli lite orolig också.
Köpte denna igår och nu startar inte datorn pga kernel panic's.
INställningsassistenten steget efter tangentbordslayouten orsakar kernel panic så jag kan inte starta datorn.

INget bra första intryck, men detta är tydligen relaterat till installationsdiskarna samt airportdrivrutinerna. Ska låna en installdvd av en kollega och testa om den fungerar bättre.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-29 00:08

Ja, min C2D 2,0 GHz visade sig stänga av skärmen ibland och ville inte komma tillbaka förrän efter en halvtimme-timme. Sval var den, så det kan inte ha varit det.
Jag lämnade in den före jul, efter att jag haft den i fyra dagar, till en datorfirma i stan som sköter Apple-reparationerna. Jag får antagligen tillbaka den en vecka efter nyår. Hoppas den funkar då...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-31 15:58

japp haft min macbook i 2 mån(vit cd mellanvarianten me 512): cpu tjuter, den e allmänt seg. tycker batteriet e kefft, vet inte om det är så för alla. ibörjan var den på 5100mAh nu endast 4600. Skulle gärna få d utbytt men vet inte om det räcker
överlag ganska missnöjd switcher, men den e fin som stryk iaf

Bevaka tråden