Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Mobile 5 och Internetdelning via Airport

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-09 17:57

Har ett problem med min MacBooks inbyggda Airport. Har satt igång internetdelning på datorn och vill nu att min HTC TyTN ska ansluta till den. Mobilen plockar upp nätverket (om man stänger av alla former av kryptering) men klarar bara av att ansluta till det var tredje gång man försöker. Nästa problem kommer när den väl är ansluten, den klarar inte av att ansluta till någon server alls och efter fem-tio minuter tappar den kontakten med nätverket.

Har läst runt lite på forumet och tänkte bara fråga ifall någon har lyckats koppla upp sin WM5 pda och hur ni i så fall gjorde? Finns det något annat program man kan använda för att konfigurera Airport på macen för OS X egna inställningar låter inte en göra speciellt mycket (hur får man igång WPA när man delar internetuppkopplingen?)...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-09 18:20

Händer att jag delar ut Wlanet till min Qtek via Internet-delningen.
Det är ju Ad-hoc så tvivlar på att WPA osv. går att dra igång, men klarar Windows Mobile 5 WPA? Den tycker jag har nog problem med WEP.

Allafall så har det gått jättebra med internetdelningen i OS X. Dock inte lika bra om jag startar OS X inbyggda brandvägg. Då krånglar det en hel del.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-09 18:46

Där har vi det. Det var brandväggen som strulade till det. Så fort jag stängde av den funkade allt perfekt. Milt irriterande

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 19:54

min Qtek 8310 har inga prolem att ansluta till airport. Men det gäller BARA om följande två kriterier uppfylls:

1. WEP (klarar ej WPA)
2. 802.11b/g (klarar ej 802.11g)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-09 20:40

Min verkar klara 802.11g rätt bra, men skype är fortfarande lite.. speciellt. Det dödar uppkopplingen lite då och då. WEP har jag inte ens orkat testa, men med tanke på hur "säkert" det är är det nog inte värt besväret.

Snacka om skönt att streama musik dock! Det är nog nästan bud på att betala lite extra och få full och obegränsad 3G. Konstant online på skype och webradio var man än är.

EDIT: Suck. Så slutade allt att fungera igen. Telefonen gick i "vila" och vägrar nu ansluta till nätverket, trots omstarter av wlan, mobil och macbook. Alla inställningar är som förut, men mobilen listar mitt nätverk som Unavailable.

Senast redigerat 2006-12-09 21:32
  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 22:06
Ursprungligen av shandar:

Min verkar klara 802.11g rätt bra, men skype är fortfarande lite.. speciellt. Det dödar uppkopplingen lite då och då. WEP har jag inte ens orkat testa, men med tanke på hur "säkert" det är är det nog inte värt besväret.

Snacka om skönt att streama musik dock! Det är nog nästan bud på att betala lite extra och få full och obegränsad 3G. Konstant online på skype och webradio var man än är.

EDIT: Suck. Så slutade allt att fungera igen. Telefonen gick i "vila" och vägrar nu ansluta till nätverket, trots omstarter av wlan, mobil och macbook. Alla inställningar är som förut, men mobilen listar mitt nätverk som Unavailable.

Det är nog "windows" som är boven. M$-prylar brukar aldrig fungera superbra.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-09 22:39

Men grejen är att mobilen mår utmärkt med nätverkena på universitetet. Har absolut inga problem alls att ansluta där och anslutningen är stabil och mycket snabb där. Då jag väl lyckades få mitt egna nätverk att funka i några minuter fick jag hastigheter på ca 20kb/s. På en 802.11g anslutning... Det får en lite att misstänka macbookens internetdelning istället...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-09 23:17
Ursprungligen av shandar:

Men grejen är att mobilen mår utmärkt med nätverkena på universitetet. Har absolut inga problem alls att ansluta där och anslutningen är stabil och mycket snabb där. Då jag väl lyckades få mitt egna nätverk att funka i några minuter fick jag hastigheter på ca 20kb/s. På en 802.11g anslutning... Det får en lite att misstänka macbookens internetdelning istället...

Tänk på att det är skillnad på ad-hoc och vanlig basstation också. Och wlan-stödet i Windows Mobile är inte så superduper...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 01:12
Ursprungligen av shandar:

Men grejen är att mobilen mår utmärkt med nätverkena på universitetet. Har absolut inga problem alls att ansluta där och anslutningen är stabil och mycket snabb där. Då jag väl lyckades få mitt egna nätverk att funka i några minuter fick jag hastigheter på ca 20kb/s. På en 802.11g anslutning... Det får en lite att misstänka macbookens internetdelning istället...

Prova uppdatera ROM:en.

1
Bevaka tråden