Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word kraschar hela tiden - normalt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-09 11:40

Jag satt på universitetet häromdagen där de har en Mac sal med gamla G3:or..
Jag tror att det var föregångaren till Tiger installerad..

Nåväl, jag skulle skriva i Microsoft Word 2004 som var installerat och började skriva.. Men efter ett tag stängdes allt ner utan någon egentlig handling från min sida, mer än att jag skrev, med meddelandet att programmet kraschat... Detta hände ett flertal gånger under tiden jag var där. Detta drar mig till minnes min iBook G4 (sista modellen som gjordes), där jag också hade Microsoft Word 2004 installerat och jag upplevde precis samma sak där.. Att Word ofta kraschade utan någon egentlig anledning..

ÄR Microsoft Word så jääkla instabilt att man inte ens kan skriva utan att det hänger sig, eller har jag råkat ut för två sketna installationer eller något?
Hur upplever ni Microsoft Word?

Liksom, stabilititen ifrågasätts ju när det händt flera gånger och på två separata datorer och man blir ju lite försiktig och sparar var tredje sekund just för att man inte vill bli av med viktigt arbete. Känslan känns ju inte bra när man skriver, att man vet att det kan krascha när som helst. För tillfället litar jag inte på Microsoft Word alls. Jag vill använda Word just för kompatibiliteten..

Som sagt; Är Microsoft Word så här instabilt eller vad kan det bero på?

Word 2004 (version 11.x) brukar inte vara så pass instabilt. Däremot låter din beskrivning ungefär som Word v.X (version 10.x) brukar bete sig. Om det är Word 2004, se till att uppdatera till senaste versionen som är 11.3 och se om det fungerar bättre.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-09 12:20
Ursprungligen av Björn Leander:

Word 2004 (version 11.x) brukar inte vara så pass instabilt. Däremot låter din beskrivning ungefär som Word v.X (version 10.x) brukar bete sig. Om det är Word 2004, se till att uppdatera till senaste versionen som är 11.3 och se om det fungerar bättre.

Ok, ska se över vad det är för version jag har. Nu har jag ju inte min iBook kvar och min nya Macbook kommer troligen på Måndag så ska testa då
Ska rota fram Microsoft Word skivan nu igen..
Jag har dock en PPC-version av Word.. Men det ska väl inte vara några problem på en Intel Core 2 duo på 2Ghz och 2 GB ram? Det bör väl fungera utan problem och inte sega alls mycket? Tänker på rosetta.. Men ett ordbehandlingsprogram är väl inte så krävande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 13:13

Det där är väldigt typsikt Word.
Använd inte Word. Det är hemskt på alla sätt och vis.
Det finns massor med bättre alternativ. Mellel, Pages, Mariner Write, OpenOffice tex. Och framför allt Nisus Writer Express, som jag tycker är väldigt bra.
Om folk i allmänhet bara visste att Word inte är det enda ordbehandlingsprogrammet, skulle inte det ha varit så populärt tror jag.

Ursprungligen av widde:

Jag har dock en PPC-version av Word.. Men det ska väl inte vara några problem på en Intel Core 2 duo på 2Ghz och 2 GB ram? Det bör väl fungera utan problem och inte sega alls mycket? Tänker på rosetta.. Men ett ordbehandlingsprogram är väl inte så krävande?

Det finns ännu ingen Intel-version av Word.
På de nya Core 2 Duo-maskinerna är Rosetta väldigt mycket snabbare än på Core Duo-maskinerna, så det är nog inte så segt.
(Dock har vi här ytterligare en anledning att välja något annat program - de flesta andra är universella nu.)

Jag använder Word 2004, 11.2 på en Mac Pro, och har inga speciella problem med det. Starten är lite slö, men inte så jag egentligen klagar. Har testat NeoOffice (OpenOffice med Aqua) ett tag och det ser ganska intressant ut.

Naturligtvis ska Word inte krascha på det där sättet, och gör det inte heller om man har en frisk installation på ett friskt system.

Själv tillhör jag gruppen användare som tycker Word är överlägset alla alternativ, och som heller aldrig drabbas av krascher.

De vanligaste orsakerna till att Word kraschar är trasiga typsnitt, felaktiga rättigheter, felaktig installation, trasiga inställningsfiler eller trasig normal-mall.

Vilken, eller vilka orsaker det beror på i det enskilda fallet får man ta till vanlig hederlig felsökning för att avgöra.

Kör också Word en hel del utan att drabbas av krascher. Det finns ett antal uppdateringar att ladda hem till Word/Office 2004, görs enklast med den inbyggda uppdateringsfunktionen under menyn "Hjälp"

Sen ska man som Richard säger kolla sina typsnitt, Word och dom andra Office-programmen verkar extremt känsliga när det gäller typsnitt. Jag har upplevt att Word kraschar på grund av typsnitt som andra program inte har några problem med.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 21:54

Word 2004 funkar också utan problem för mig. Däremot upplever jag att Powerpoint är inte alltid stabil. Har haft mest problem med presentationer jag fått av andra på mail.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-09 22:52

Jag är också väldigt nöjd förutom att den vägrar att ta den senaste uppdateringen från 10.10.06 (11.3.0).

Word 2004 verkar fungera bättre än v.x gjorde, men jag använder helst Mellel. Word ger mig ofta rysningar (ska programmet krascha eller inte, etc).

Hej,
jag har ett dokument som inte vill öppnas i Word (senaste versionen och senaste uppdateringen) - direkt när jag öppnar dokumentet så stängs Word ned. Går det att reparera dokumentet på något sätt?

/MH

Har du försökt att öppna filen i t ex OpenOffice och sedan spara om den igen, för att sedan försöka igen i Word?

Även Apples enkla Textredigerare öppnar .doc. Prova!

Jag tog med mig dokumentet till min dator på jobbet (Windowsmaskin) och lyckades öppna den där. När jag sparade ned den så dök Word; det fina i kråksången var att den reparerade dokumentet. Det verkar ha varit grafik i dokumentet som strulade. Nu går det att öppna dokumentet på min OSX-maskin därhemma!

Tack för tipsen!

mvh /CX

1
Bevaka tråden