Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svarta MBP

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ultra-intense laser blast creates true 'black metal'

Min gissning: Det är bara en tidsfråga innan Steve Jobs undersöker möjligheten att använda tekniken på en MBP och cirkeln sluts, black is the new black.

En äkta svart MBP. Det skulle inte vara fel. Kom igen Jobs! Fixa!

<voice style="Steve Jobs">
The laser burst lasts only a few quadrillionths of a second... QUADRILLIONTHS

BOOM!
</voice>

  • Medlem
  • 2006-11-27 22:11

Black metal?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-27 22:15

Fast SÅ ful blir väl kanske inte MBP:en... Förhoppningsvis

Ful? Tittar vi verkligen på samma bild?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-28 13:03
Ursprungligen av ztaafen:

Ful? Tittar vi verkligen på samma bild?

Ååh ja.. MacBook Pros ska varken vara deppiga eller grina monstruöst..

  • Oregistrerad
  • 2006-11-28 12:09

->Baron Hahahahahahahah så fruktansvärt klockrent!

  • Medlem
  • 2006-11-28 17:03

Om Jonathan Ives skulle ramla och slå sig väldigt illa, och plötsligt vara övertygad om att nästa macsvit måste gå i Marduk-stil. Bara svart plåt, spikar överallt, kadaver-typsnitt och massa extrafläktar bara för ljudets skull.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-28 17:41

Svart MBP? YES!!

Hmm....Stvart blankpolerad metall som inte kan reflektera ljus...gissar att fingeravtryck inte blir lika irriterande.

Bah! Varför inte sälja den där maskinen för privat bruk?...Som om det inte finns saker i våra hem som redan nu kan skada oss minst lika mycket.

  • Medlem
  • 2006-11-28 20:30

Man passar även på att frångå laptopens konservativt rektangulära form och ger begreppet on the fly en ny innebörd:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-29 18:17
Ursprungligen av Baron:

Man passar även på att frångå laptopens konservativt rektangulära form och ger begreppet on the fly en ny innebörd:

'Stealth'-MBP. Kan inte ses av motståndarens radar:cool: .

"Guo's research team has tested the absorption capabilities for the black metal and confirmed that it can absorb virtually all the light that fall on it, making it pitch black."

Någon proffsig fotograf som kan kommentera på hur man får bra ljus å grejer på nånting som inte reflekterar ljus?

Hög vill-ha-faktor på en laptop som lyser svart mot en svart bakgrund.

  • Medlem
  • 2006-11-29 13:45

Det här låter exakt som en grej i Douglas Adams' Liftarens Guide-svit. De råkar sno ett stuntskepp, som är programmerat att flyga in i solen som specialeffekt under Hotblack Des.. Desoto... nåntings konsert. Adams beskriver väldigt suggestivt hur otroligt ultrasvart skeppet är. Väl inne hittar de en lika svart kontrollpanel med svarta knappar, på vilka svart text lyser (mörkt) för att tala om att man tryckt på dem.

Vilket kan ses som ett bra exempel på hur ofta författare ofrivilligt förutsäger tekniska landvinningar. Minns att Adams var ett hängivet macfan. Nice.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-29 13:55

Att den inte reflekterar ljus alls - då borde det väl innebära att det ser ut som ett hål i omgivningen nästan

Spooooky

EDIT: Och då kommer ju det vita äpplet se ut att flyta runt i tomma intet! W00t! ...Likaså bokstäverna och symbolerna på skärmen.. och själva skärmen med! Lyxigt med datordelar flytande i en annan "dimension"

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-29 16:45
Ursprungligen av lufra:

Det här låter exakt som en grej i Douglas Adams' Liftarens Guide-svit. De råkar sno ett stuntskepp, som är programmerat att flyga in i solen som specialeffekt under Hotblack Des.. Desoto... nåntings konsert.

Tssk Tssk... Hotblack Desiato är namnet på keyboardisten. "Disaster Area" hette bandet

  • Medlem
  • 2006-11-29 15:15

För att inte ämnet ska spåra ur helt och hållet vill jag ta tillfället i akt och konstatera att definitionen för en (ideal) svart yta är en yta som inte reflekterar något infallande ljus.
Ljus innehåller energi och denna energi absorberas av den svarta ytan och blir tyvärr till värme. Så rent praktiskt sett är det kanske inte optimalt med en svart laptop.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-29 16:30

Sådär jättemycket värme blir det väl ändå inte? Visst, på stranden kanske, men knappast annars..?

Vi bor ju i Sverige liksom

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-29 19:48
Ursprungligen av Toett:

För att inte ämnet ska spåra ur helt och hållet vill jag ta tillfället i akt och konstatera att definitionen för en (ideal) svart yta är en yta som inte reflekterar något infallande ljus.
Ljus innehåller energi och denna energi absorberas av den svarta ytan och blir tyvärr till värme. Så rent praktiskt sett är det kanske inte optimalt med en svart laptop.

Är jag dum, men är inte en svart kropp även bättre på att utstråla värme?

Min formelsamling i termo- och fluiddynamik säger:
" Värmeflödet som emmiteras från en så kallad svart kropp. det vill säga en perfekt strålare (och en perfekt absorberare), med arean A och temperaturen T blir:
(......)
För en verklig yta reduceras alltid det emmiterade värmet:"

Således måste man bestämma sig om man tror att absorptionen är större än emmitionen. Min gissning är att en dator i, i princip alla, situationer kommer att vara varmare än sin omgivning. Därför är det rimligt att anta att en "perfekt" svart yta är den optimala ytan på en MBP.

EDIT: Hade missat shift i citatet

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 23:21
Ursprungligen av Bjarte:

Är jag dum, men är inte en svart kropp även bättre på att utstråla värme?

Min formelsamling i termo- och fluiddynamik säger:
" Värmeflödet som emmiteras från en så kallad svart kropp. det vill säga en perfekt strålare (och en perfekt absorberare), med arean A och temperaturen T blir:

Jag vill inte på något sätt säga att du är dum, men...;)

Om du har rätt har du ett utmärkt tillfälle att göra en hacka genom att tipsa radiatortillverkare om att övergå från vita till svarta radiatorer. Tester visar att det är vitt som gäller... tyvärr... i varje fall på radiatorer... tack och lov.

Hej hopp

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-09 09:23
Ursprungligen av McNuz:

Jag vill inte på något sätt säga att du är dum, men...;)

Om du har rätt har du ett utmärkt tillfälle att göra en hacka genom att tipsa radiatortillverkare om att övergå från vita till svarta radiatorer. Tester visar att det är vitt som gäller... tyvärr... i varje fall på radiatorer... tack och lov.

Hej hopp

Är du säker på att tester visar det? Eller är det så att vitt är den mest populära färgen?
Ibland är vanans makt starkare än intellektet.

Men säger du att tester visar det så har du säkert rätt, jag kan ju missförstå en dell jag med.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 12:52
Ursprungligen av Bjarte:

Är du säker på...

Jag har inte själv utfört tester och faktiskt inte läst dem. Jag bygger det på uttalande av folk i branschen. Det har faktiskt funnits modesvängningar som skulle berättigat svarta radiatorer.
En högst ovetenskaplig fundering:
Svart absorberar allt ljus, även infrarött d.v.s. den "vill" bli värm.
Vitt reflekterar allt ljus, även infrarött d.v.s. den "vill" bli kall.

Detta gäller dock endast värmestrålningen. Värmeöverföring sker inte endast genom dessa elektromagnetiska vågor.

Konduktion är ett annat sätt som är mer fysiskt. Värme är ju ett sätt att mäta hur snabbat atomer och molekyler rör sig i ett ämne. Om dessa (låt säga det svarta datorskalet) "kolliderar" med andra atomer och molekyler (låt säga lufter) som rör sig långsammare (har en svagare aktivitet) "knuffas" dessa igång och blir varmare.
#Knepigt att beskriva kort#

Konvektion är den viktigaste i datorsammanhanget. Om luften stod stilla skulle endast kylningen ske via de ovan nämnda fenomenen och det skulle vara som att isolera den med glasull. (infrarött ljus kan stråla bort i fiberoptiken och luften tvingas att stå still i ullen. Tänk isbjörnspäls!
Nu är det så att skaparen gett oss ett fenomen som gör att de flesta ämnen utvidgar sig när de blir varmare och det medför att de stiger uppåt.
Vi får luftströmmar antingen på naturlig väg (tänk G4 Cube) eller genom t.ex. en fläkt (tänk G4 "Vindtunnel"). Detta gör att de ovan nämnda fenomenen får en enorm "turboeffekt".

Svart skall är i sammanhanget inte något problem. Har förresten någon sett en vitt processor?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-09 13:41
Ursprungligen av McNuz:

Jag har inte själv utfört tester och faktiskt inte läst dem. Jag bygger det på uttalande av folk i branschen. Det har faktiskt funnits modesvängningar som skulle berättigat svarta radiatorer.
En högst ovetenskaplig fundering:
Svart absorberar allt ljus, även infrarött d.v.s. den "vill" bli värm.
Vitt reflekterar allt ljus, även infrarött d.v.s. den "vill" bli kall.

(...)

Svart skall är i sammanhanget inte något problem. Har förresten någon sett en vitt processor?

Samtidigt är det ju temperaturgradienten som är drivande för vämeöverföring, både genom strålning och konvektion.

Men ärligt talat, färgen gör nog rätt liten skillnad annat än i ytterst solbelysta miljöer.

Dessutom kan man ju komma ihåg att värme är synnerligen låg-klassig energi, så det är ju ingen risk att den "försvinner". Tillför du värmen till ett system kommer ju alla temperaturradienter med tiden utjämnas.

Och när det gäller radiatorer kanske man gärna begränsar emmitionen?

  • Medlem
  • 2006-11-29 16:46

boris: Jomen då va re ju också det här chippet som gör elström av värme (tråden här intill nånstans). Vänta nu lite... Är vi något på spåren här? Supersvart MBP absorberar ljus, dvs. energi. Chippet omvandlar det till elektricitet. Har Steve tänkt presentera en perpetuum mobile i januari?

rhesus: Ja, jag skäms som en kock. Men då vet du också vilket skepp jag menar, och hur svart det var!

1
Bevaka tråden