Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är iPod kompatibel med både NTSF & FAT32

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2006-11-28 10:03

Tja. Jag stötte på patrull med min MacBook när jag hade installerat Windows parallellt med OS. Symtomen var att det inte gick att skicka filer mellan Windows och OS pga. Windows var installerat i NTSF och macen var installerat i FAT 32. Problemet löstes genom en formatering av Windows.
Men till sak. tänkte köpa en iPod 30GB och använda den lite som extern hårddisk. funkar det att ta filer från Windows och köra över dem till mac och tvärt om en dator (min) är installerad i FAT32 och den andra (min kompis) dator är installerad i NTSF??
VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR AV NÅGON KUNNIG!!!!!

Om du ser till att ipoden använder sig av FAT32 så kommer det inte vara några problem att flytta filer mellan olika datorer.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2006-11-28 13:20

även om de andra datorerna använder sig av NTSF?!

Fat32 är gammal teknik som användes i Win95-Win98. NTFS har används i NT, Win2000, WInXP och i Vista och kan bland annat hantera stora filer.
Se http://susning.nu/NTFS
Underligt om Mac bara stöder Fat32.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-09 12:53
Ursprungligen av Macce65:

Fat32 är gammal teknik som användes i Win95-Win98. NTFS har används i NT, Win2000, WInXP och i Vista och kan bland annat hantera stora filer.
Se http://susning.nu/NTFS
Underligt om Mac bara stöder Fat32.

Underligt? Kanske för att Microsoft inte tillåter det utan man har reverseengineerat tekniken. Det går att läsa men inte skriva. Kan komma till Leopard nu när man kan skriva till den i Linux i stable(tror jag)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-28 14:18
Ursprungligen av Fish203:

även om de andra datorerna använder sig av NTSF?!

Datorerna anvander sig inte av NTSF. Det ar hardiskarna som gor det. Nar du formatrerar en harddisk, sa far du valja hur filer filer ska lagras pa disken. FAT32, NTSF ar olika filsystem. Nar du kopplar in en hd, extern hd, usb+minne mm, sa har den ett filsystem(ex fat32). Datorn anvander sedan filtabellen i enhetens filsystem.

Fragan ar da om ditt operativsystem har stod for filsystemet i fraga. Jag vet inte sjalv om Mac stodjer NTFS. Daremot sa ar jag saker pa att GNU/Linux, BSD, OSX, Windows har stod for FAT32.

EDIT: google: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050521110452194&lsrc=osxh

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2006-12-09 10:22

Okej... Det in försöker förklara för mig är som att frsöka förklara färgen grön för en som varit blind hela sitt liv. Därför ställer jag en JA/NEJ fråga!
Kan jag som sitter på Fat32 anvnda min ipod som extern hd och föra filer (filmer, kort, musik, spel och textdokument) mellan min (Fat32) och min kompis (NTSF) datorer?!?

Ursprungligen av Fish203:

Okej... Det in försöker förklara för mig är som att frsöka förklara färgen grön för en som varit blind hela sitt liv. Därför ställer jag en JA/NEJ fråga!
Kan jag som sitter på Fat32 anvnda min ipod som extern hd och föra filer (filmer, kort, musik, spel och textdokument) mellan min (Fat32) och min kompis (NTSF) datorer?!?

Jag har ett svar, men det är tyvärr inte ett enkelt JA/NEJ:

JA, din kompis dator med NTFS kan läsa filsystemet Fat32. (såvida han inte kör en urgammal NT 3.5 , osannolikt)

MEN, iPod tillåter inte att du browsar i den från en PC. iPoden fungerar inte som (andra) MP3spelare som man kan koppla till en Windowsdator via en USB-port och där MP3-spelaren (eller USB-minnet) kommer upp som ännu en disk i "Min dator".

Med en iPod är du hänvisad att gå via iTunes för att komma åt innehållet i din iPod, en medeveten spärr från Apples sida.

Så frågan är egentligen om iTunes kan användas till fildelning (inte bara för "musikfiler") . Om din kompis installerar iTunes borde du kunna byta filer med honom förutsatt att iTunes tillåter delning av annat än musikfiler.

iPod använder även en egen codec, AAA (ett sätt att komprimera musikfilerna) så att du alltid är hävisad till iTunes för att importera din musik. Din kompis har troligen sina låtar komprimerade som mp3-filer (eller WMA eller ogg vobis - många mp3-spelare stöder flera format.) Jag antar att iTunes kan rippa (koda om) från de vanliga musikformaten till AAA. Det vet säkert nån annan på detta forum.

Hoppas du blev något klokare på dettta svar?

Det bästa i din situation är att använda FAT32 på iPoden. Det kan både en Mac och en PC skriva och läsa, något förenklat

Dock skall du veta att FAT32 som filsystem inte kan hantera filer större än 4GB, så om du skulle vilja använda iPoden som transporthjälpmedel mellan Mac och PC och vissa filer (imagefiler/stora filmer) är större än 4GB uppstår återigen problem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-09 12:42
Ursprungligen av Macce65:

Jag har ett svar, men det är tyvärr inte ett enkelt JA/NEJ:

JA, din kompis dator med NTFS kan läsa filsystemet Fat32. (såvida han inte kör en urgammal NT 3.5 , osannolikt)

MEN, iPod tillåter inte att du browsar i den från en PC. iPoden fungerar inte som (andra) MP3spelare som man kan koppla till en Windowsdator via en USB-port och där MP3-spelaren (eller USB-minnet) kommer upp som ännu en disk i "Min dator".

Med en iPod är du hänvisad att gå via iTunes för att komma åt innehållet i din iPod, en medeveten spärr från Apples sida.

Så frågan är egentligen om iTunes kan användas till fildelning (inte bara för "musikfiler") . Om din kompis installerar iTunes borde du kunna byta filer med honom förutsatt att iTunes tillåter delning av annat än musikfiler.

iPod använder även en egen codec, AAA (ett sätt att komprimera musikfilerna) så att du alltid är hävisad till iTunes för att importera din musik. Din kompis har troligen sina låtar komprimerade som mp3-filer (eller WMA eller ogg vobis - många mp3-spelare stöder flera format.) Jag antar att iTunes kan rippa (koda om) från de vanliga musikformaten till AAA. Det vet säkert nån annan på detta forum.

Hoppas du blev något klokare på dettta svar?

Det går alldeles utmärkt att använda iPoden som en extern disk både på MAC och PC.
iTunes måste dock användas när man överför musik som skall spelas upp på iPoden .
iPoden eller iTunes har inga problem att spela upp MP3 kodade filer.
Formatet som iTunes Music Store använder heter inte AAA utan AAC.

Det här är andra inlläget från dig där du antingen hittar på saker, eller baserar det på luft.

Senast redigerat 2006-12-09 12:54
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-09 12:51
Ursprungligen av Macce65:

Jag har ett svar, men det är tyvärr inte ett enkelt JA/NEJ:

JA, din kompis dator med NTFS kan läsa filsystemet Fat32. (såvida han inte kör en urgammal NT 3.5 , osannolikt)

MEN, iPod tillåter inte att du browsar i den från en PC. iPoden fungerar inte som (andra) MP3spelare som man kan koppla till en Windowsdator via en USB-port och där MP3-spelaren (eller USB-minnet) kommer upp som ännu en disk i "Min dator".

Med en iPod är du hänvisad att gå via iTunes för att komma åt innehållet i din iPod, en medeveten spärr från Apples sida.

Så frågan är egentligen om iTunes kan användas till fildelning (inte bara för "musikfiler") . Om din kompis installerar iTunes borde du kunna byta filer med honom förutsatt att iTunes tillåter delning av annat än musikfiler.

iPod använder även en egen codec, AAA (ett sätt att komprimera musikfilerna) så att du alltid är hävisad till iTunes för att importera din musik. Din kompis har troligen sina låtar komprimerade som mp3-filer (eller WMA eller ogg vobis - många mp3-spelare stöder flera format.) Jag antar att iTunes kan rippa (koda om) från de vanliga musikformaten till AAA. Det vet säkert nån annan på detta forum.

Hoppas du blev något klokare på dettta svar?

Håll dig till sanningen nu va?
Formatet heter AAC som Bijan skriver. Det är alltså ett MP4-format. Betydligt bättre än MP3 faktiskt. iPoden kan naturligtvis spela MP3or. Varför skulle den inte kunna det?
AAC använder ett helt vanligt format för att komprimera, aka MP4. Däremot har de på filerna man köper en form utav DRM, för att annars skulle skivindustrin inte vilja sälja skiten.

Att WMV inte stöds kan du väl räkna ut själv. Det är ett Microsoft-format, varför skulle de använda det och betala microsoft för det?

Om iPoden är formaterad FAT32 kan både OS X och Windows läsa den kanon och kan användas som lagringsdisk.
ALLA MP3-spelare har inte denna funktion. Väldigt många har inte USB-Storage-disk funktionen. Dessa spelare som inte har det brukar inte heller fungera i OS X.
Tex Sanyo har inte det på alla deras spelare.

Sluta snacka gojja nu, bara jobbigt för oss andra att försöka reparera vad du skadar

Du kan kryssa i en ruta som heter "använd som extern disk" i iTunes så kan du föra över filer fram och tillbaka direkt i utforskaren utan att använda iTunes. och sedan en liten kommentar från syförenningen "märka ord", det heter NTFS, inte NTSF...

  • Medlem
  • 2006-12-09 12:24

Filformatet som Macce65 talar om ovan heter AAC, inte AAA. iPodarna klarar också fler format än bara AAC, t ex klara den stora iPoden AAC (16 till 320 Kbit/s), Protected AAC (från iTunes Store), MP3 (16 till 320 Kbit/s), MP3 VBR, Audible (formaten 2, 3 och 4), Apple Lossless, AIFF och WAV.

Ursprungligen av Fish203:

Tja. Jag stötte på patrull med min MacBook när jag hade installerat Windows parallellt med OS. Symtomen var att det inte gick att skicka filer mellan Windows och OS pga. Windows var installerat i NTSF och macen var installerat i FAT 32. Problemet löstes genom en formatering av Windows.
Men till sak. tänkte köpa en iPod 30GB och använda den lite som extern hårddisk. funkar det att ta filer från Windows och köra över dem till mac och tvärt om en dator (min) är installerad i FAT32 och den andra (min kompis) dator är installerad i NTSF??
VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR AV NÅGON KUNNIG!!!!!

Nu verkar det vara lite rörigt alltså...
Apropå din Macbook: Är du säker på att din Mac OS X-del är formaterad i fat32? Jag tror inte ens att det går faktiskt. För att klargöra en grej också: Mac OS X är tydligare beskrivet om du kallar det "X", "OS X" eller "Mac X" eller liknande. "OS" betyder bara operativsystem, inte att det är Mac OS X.

Och angående Ipod så är det förklarat innan. Så och igen; Formatera Ipoden från Windows, då blir den i fat32-format och kan användas både i Mac och andra pc.
Ställ in i Itunes att du också vill ha den som extern hårddisk så kan du frakta vilka filer du vill, men <4 GB stora. Vill du "stjäla" musik från en dator som inte har Itunes så bara lägger du in låtarna som på vilken extern hårddisk som helst och importerar sedan via Itunes på din egen dator. Mkt enkelt.

Lycka till.

Ursprungligen av Fish203:

Okej... Det in försöker förklara för mig är som att frsöka förklara färgen grön för en som varit blind hela sitt liv. Därför ställer jag en JA/NEJ fråga!
Kan jag som sitter på Fat32 anvnda min ipod som extern hd och föra filer (filmer, kort, musik, spel och textdokument) mellan min (Fat32) och min kompis (NTSF) datorer?!?

Ja.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2006-12-10 10:31

okej tack för hjälpen!! vet inte om jag blev so mkt klokare på era förklaringar men fatta de som att då går att göra det jag öskar! God Jul

Vad är det du inte blir klok på? Jag kanske kan förtydliga nåt?

1
Bevaka tråden