Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDE till USB adapter

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-09 09:24

Nu har jag provat 2 st olika IDE till USB adaptrar för att externt kunna koppla in en 2.5 tums hårddisk (lilla hårddisken). Jag har provat med 3 olika fungerande hårddiskar, men hur jag än försöker så dyker aldrig den inkopplade hårddisken upp. Öppnad disk utils. etc. men det går inte.

Någon som har mer erfarenhet eller tips?

(På bägge adaptrarna står det att de ska fungera med Mac)

Det första du måste göra är att du sätta din hårddiskt med jumpern som master. Inget annat den den konfigurationen fungerar. Sedan vet jag inte om du ha formaterad den eller inte och med vilket format men om den är redan formaterad så skall den fungerar. Obs med format FAT32 kan det dröja några sekunder innan den dyker upp. Försök även att koppla ur och in hårddiskkontakten till datorn en gång så att adapterna starta om.
Är det en adapter som ha tillhörande ström så finns det kanske en on/off knapp som du måste sätta på först.
Jag ha bara en enkla adaptern och kör med en gammal at nätdel som strömförsöjning och det fungerar skitbra. Lycka till...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-09 10:21

Hmm.
Det är en 2.5 tums hårddisk. Det finns inga slave och master jump's på dom (?) Den behövs ingen extra strömförsöjning på en 2.5 tummare utan den får strömen via USB'n.

Jo, även 2.5"-diskar har master/slave-bygel. Kollar du jämte IDE-kontakten så ser du att det finns några piggar som inte används/har en bygel.

(så är det på alla diskar jag har sprungit på iaf)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-10 13:00

Ajfan, hade jag ingen aning om förens jag tittade närmare Så den externa måste vara slav disk för att kunna kopplas in externt? Passar samma jumprar som till 3.5 tumms hårddiskar?

  • Medlem
  • 2006-12-10 13:45
Ursprungligen av Matsaki:

Ajfan, hade jag ingen aning om förens jag tittade närmare Så den externa måste vara slav disk för att kunna kopplas in externt? Passar samma jumprar som till 3.5 tumms hårddiskar?

Menade inte David Giese att den skulle vara master? Även om din interna är master så går de ju inte på samma kedja och påverkar inte varandra.

bra kablar

hej

är kanske lite utanför ämmnet men vill tipsa om bra kablar
som finns på zebramedia finns både för ata och sata.
funkar kanon

http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5226

Ursprungligen av fagelfors:

hej

är kanske lite utanför ämmnet men vill tipsa om bra kablar
som finns på zebramedia finns både för ata och sata.
funkar kanon

http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5226

Utomordentligt tips! Tack fagelfors!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-10 20:04

Neh lugn nu. Man bör ku inte sätta en extern USB disk som master. Låter inge bra vettu.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-10 21:21
Ursprungligen av Matsaki:

Neh lugn nu. Man bör ku inte sätta en extern USB disk som master. Låter inge bra vettu.

Jo på den adaptern måste den vara master.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-12 02:12

Samma kablar som jag har. Men får det inte att funka. Måste kanske göra disken slav med en jumper då? Finns ju fn ingen manual eller nått

1
Bevaka tråden