Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe CS2 kraschar i MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

nu kanske jag trampar på en del fötter och startar en ny tråd, men jag fann inga bra svar när jag gjorde en "sök" på detta ämne!

jag har en macBookPro 1:a versionen med 2 gig minne, jobbar med CS2 i den. utan anledning kraschar dessa program lite då och då, helt utan anledning.
i helgen tömde jag allt i datorn, precis allt, och installera 10.4.5 igen. sedan installerade jag CS2 och andra program som hag behöver. därefter gjorde jag programuppdatering på allt, dock installerade jag inte 10.4.8. sedan reparerade jag skivbehörigheter och startade om datorn!

detta tog hela söndagen i anspråk. döm om min förvåning så är problemen kvar!!!
VAD F-N GÖR JAG. SNÄLLA HJÄLP MIG!!!

Inget att göra åt. Rosetta-emuleringen gör det instabilt. Fick en ny MacBookPro från jobbet som jag körde CS2 på ett tag men som för dig så hängde det sig ofta och gick segare än på min Powerbook 1.67ghz så jag tog hem datorn och jobbar på min Powerbook istället vilket funkar fint.
Det bästa för dig är egentligen att installera Windows XP på den och köra CS2 där (tror du kan byta din version hos apple, annars tycker jag det är rättfärdigat att dra ner en piratad windowsversion sålänge om du äger en osx-licens) vilket borde få allt stabilt och riktigt rappt, om du står ut med Windows dvs, vilket inte jag gör. Annars får du vänta på CS3 till i början på 2007.

Vet inte om jag kan lösa ditt problem men jag har liknande setup som dig, dvs macbook pro Rev1 och 2 GB ram med CS2. Har också upplevt del krascher i Illustrator och Photoshop och det är väldigt frustrerande när man jobbar med dessa program. Vad jag har läst mig till så ska man undvika att installera Version Cue på Intel Macarna pga nån bugg (kan vara löst vid det här laget..). Sedan har jag haft en specifik krasch i Illustrator som höll på att göra mig galen, nämligen att så fort jag använde "pathfinder" funktionen så krashade programmet. Detta är en funktion som jag använder ganska mycket så jag sökte på nätet efter en lösning och hittade en: Öppna Illustrator, klicka bort "Appearance"-fönstret och starta om programmet. Nu går det finfint att använda "pathfinder". Vet inte om du har råkat ut för just det här men kanske kan det vara till nån hjälp.

nu har jag pratat med en frilanskompis till mig som kör den senaste macbookpro:n me intel core duo 2, han har samma problem, det måste vara rosetta som gör det instabilt som du sa stoffe. hoppas verkligen att det blir avhjälpt med CS3!!!

tack för svaren!
//reklamkillen

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-12-11 10:38

Varför har du inte installerat 10.4.8? Den skall väl fixa en massa buggar och dessutom öka prestenadan på rosetta??
/Mattias

enligt många visa personer så har prestandan när du kör 10.4.8 och airport försämrats. därför kör jag 10.4.5 fortfarande. jag uppdaterade faktiskt till 10.4.8 men sedan gick jag tillbaka till 10.4.5 igen!

man kanske ska uppdatera ändå!!!
//pm

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-12-11 17:16

Intelmacarna har problem med banverktyget i Illustrator (CS2) om man kör 10.4.8. Jag blev tvungen att nergradera en hel datorsal till 10.4.7 just pga det.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 22:40

Vi har också haft ofantliga problem med CS2 (och CS1) på våra Intel-maskiner. Expertisen pratar ofta om EPS-filer och typsnitt. Därför har vi hårdtestat detta:

* EPS-filer i princip helt borta ur våra dokument (existerar endast vektoriserade ditos). Verkade inte ha med Intel-problemen att göra.

* Men, typsnitten är något lurt med. Vi installerade Fontagent Pro på den maskin som strulade mest trots att vi är allergiska mot typsnittshanterade (vi har också endast de typsnitt Apple listar installerade i de systemberoende mapparna) och vips så fungerar maskinen extremt bra (kanske inte perfekt men åtskilligt mycket bättre); inga out of memory-errors, inga krascher, etc.

Slutsats: Jag tror att någon av typsnittsfilerna i Adobe-fontmapparna som aktiveras blir deaktiverade av Fontagent Pro, förmodligen något typsnitt som inte funkar i Rosetta. (Systemtypsnitten är nämligen intakta.) Har inte kommit så långt att vi hittat vilket typsnitt det handlar om eller var det ligger på hårddisken, men allt talar för att det handlar om något typsnitt Adobe smugit in med CS2-installationen och som programmen alltid aktiverar.

TIPS: Testa Fontagent Pro.

aha! då tror jag att jag stannar kvar på 10.4.5, då är det inte bara airport-problem utan oxo banverktyget i illustrator CS2!

hoppas att allt ordnar sig med CS3!!!

en fråga, uptown, var hittar jag fontagent pro, jag kör suitcase fusion?

//reklamkillen

  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 21:16
Ursprungligen av reklamkillen:

var hittar jag fontagent pro, jag kör suitcase fusion?

http://www.insidersoftware.com/downloads/FontAgentPro.dmg

Om man inte behöver dom typsnitt Adobe CS installerar så kan man ta bort nästan allihop utan problem. Dom ligger i /Bibliotek/Application Support/Adobe/Fonts.

Spara mappen som heter "Reqrd" typsnitten i den behövs för att Adobe-programmen ska funka. Annars kan man alltså ta bort alla andra.

det låter ju kanon! [frigör lite minne oxo]

tack!

tack!

1
Bevaka tråden