Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partition på extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en extern hårddisk som jag har kört i Windows. Den är formaterad som NTFS, så jag kan bara läsa filerna från min Mac, inte skriva. Finns ingen lösning på detta vad jag har förstått.

Jag ska formatera om min externa hårddisk och undrar om man kan göra en partition på den och köra halva som Mac OS Extended och andra halvan som NTFS? Så jag kan skriva/läsa från Mac på en halvan och bara läsa från den andra (NTFS)?

Kanske låter lite snurrigt, men går det att göra överhuvudtaget?

Jag vet att smidigaste sättet för att nå filer från båda hållen är FAT32, men vill undvika det eftersom det inte stödjer filer över 4 Gb.

Det går visserligen att göra. Då få du först skapa fin HfFS+ partition och låter den hava kvar som ledig utrymme och sen formaterar du iadministrationsverktyg under windows det lediga som NTFS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 11:04

Vet inte om det här är OT, men:

En god vän kämpar med Windows och fick i helgen in en mask i sin bärbara (enda) dator som gjort att han fått lägga om och ladda in på nytt under helgen. Han har en HD på 60 GB som är partitionerad me 40 GB för Win och 20 GB för att kunna lägga in Ubuntu, som han fått av mig.

Han har fått ett tips om att lägga in en partition på 5 GB för att lagra filer på (han jobbar i Word och Powerpoint - han är juris dr och undervisar).

Finns det ngt gratisprogram med vilket man kan partitionera om i efterhand? Partition Magic kostar pengar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-11 11:36

Ultimate Boot CD innehåller massa bra gratisverktyg som kan hjälpa dig. Bra att ha till hands

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 18:04

Köpte just en extern Mybook GH på 320 GB (1190:-).

Ska jag formatera den med "journalförd"? Tar det mer plats, så att säga,samt vad är "skiftslägeskänslig"?
Det sista är ett mysterium? Vilket av alternativen är bäst?
Ska bara ha den på Mac.

1
Bevaka tråden