Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna locket med en hand eller två?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur jag ska öppna locket på min MBP? Ska jag använda en hand eller bägge nävarna?

Nej, det är inget skämt: jag vill verkligen veta! Finns det några allmänna föreskrifter kring detta spörsmål? Rent generellt tycker jag att locket känns klent och ömtåligt. Naturligtvis bör man i tvivel och osäkerhet begagna en viss försiktighet, därför använder jag också alltid båda händerna när jag öppnar locket – och håller dessa närmast gångjärnen med båda tummarna (riktade uppåt) på skärmkanten. (För det känns bäst!)

Hur ska man egentligen göra? Kan man göra fel? Det känns inte bra att öppna med bara en hand! (En bärbar PC sliter jag däremot lätt upp med en näve.) Dagens I-landsproblem, jag vet.. :">

Senast redigerat 2006-12-05 00:05

Som någon skrev i din tidigare tråd om samma ämne - en rolig fråga!
Jag öppnar den med hjälp av båda händerna.
Den ena trycker jag in knappen på framsidan med, medans den andra handen tar emot skärmen eftersom det annars blir en liten studs tillbaka och misstänker att stiften som håller fast skärmen slits ut på sikt och till slut blir slappa om man inte är försiktig att öppna locket.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-05 07:56

fått höra tips att använda båda eftersom macens gängor för locket inte sitter på en pc o att man ganska lätt gör macens skärm lite skev... vet inte om det stämmer iofs

Gör som när du tillfredsställer dig själv!

  • Medlem
  • 2006-12-05 08:42

Det har varit på tapeten förr det här nånstans. Jag har för mig att Apples rekommendationer är att öppna med båda händerna så att inte skärmen blir skev, risken fanns väl annars att kontakterna förstörs så att ingen bild kan visas på skärmen.

Tack ska ni ha för alla tänkvärda och stillsamma reflektioner kring denna (enligt mig), högst angelägna fråga! Jag tror helt klart att locket kan bli skevt om det bara öppnas med en hand, min teori har alltså en del anhängare. Intressant!

Alejandro har faktiskt en poäng: jag börjar alltid med höger (som med allt annat), och trycker försiktigt in knappen på framsidan med det högra pekfingrets nagel. (Jag har stora nävar.) Därefter; tar jag emot locket med vänster hand – så att det inte flippar tillbaka som daniels säger. Mekanismen ser faktiskt ut till att vara en aning underdimensionerad men Apples tekniker är säkerligen medvetna om vilket slitage locket utsätts för. (Tack Giggs.)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 12:16

Självklart bara en hand. Om Apples konstruktörer är okapabla att konstruera ett hållbart gångjärn efter många år av liknande konstruktion är inte det mitt problem.

På min iBook så trycker jag in knappen med tummen och lyfter med samma hand, och den har inte blivit skev än.

Oj oj oj, här får man höra! Finns det någon som orsakat sin bärbara skevt lock genom att bara använda en hand? Räknas det som garantiåtgärd?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Oj oj oj, här får man höra! Finns det någon som orsakat sin bärbara skevt lock genom att bara använda en hand? Räknas det som garantiåtgärd?

Skojar du med oss eller är du allvarlig?
Tänkte på en kompis i lågstadiet som frågade busschauffören ifall vi var försäkrade om bussen skulle krocka eller ngt liknande.

Tagga ner grabben. var inte så orolig. Så länge du är normal och inte överdrivet hårdhänt så klarar du dig

Jag är fulkomligt allvarlig. Spörsmålet kan förvisso vara anledning till hysteriska skrattanfall (och det bjuder jag hjärtligen på) men frågan är seriös.

Emanuel L: Jag skulle verkligen kunna vara den där killen på bussen.. Känner igen mig så väl!

EDIT: Frågar man inget får man inget veta..

Hade Apple varit oroliga för att skärmen skulle bli skev(?!) så hade datorerna haft två knappar, en på var sida om skärmen (Likt min gamla PC-286 (Ericsson) från 1986). På detta sätt tvingas användaren att använda båda händerna.

Jag har inte heller hört nåt om skeva skärmar utan kraftigt övervåld på dem.

Nu ska ni få höra!!

Jag kan faktiskt bekräfta skevhet, rent av glapp m.m i själva gångjärnen. Förmodligen på grund av långvarigt felaktigt lock-öppnande. En dator på jobbet var så glapp och paj att locket ofta inte gick o stänga (glapp i gångjärnen gjorde att låshaspen inte träffade av låshålet, man kunde lyfta hela locket 4-5mm uppåt/fammåt/bakåt i gångjärnshålen). Efter studerande hur datorns ägare betedde sig så öppnade han datorn men en hand, dock genom att endast hålla i ena sidan av skärmen, detta frambringar en väldig snedbelastning som efter en viss tid orsakar ett kraftigt glapp.

Jag tror att så länge man öppnar den med en hand (hållandes i mitten, vid låset) så orsakar man ingen snedbelastning och därför inget slitage, men man ska akta sig noga för att öppna som mannen ovan.

När jag visade min dator för en pc kille bände han också upp skärmen genom att hålla LÅNG NER i sidan på skärmen. Det kändes inte bra alls och tänkte: *låt den vara uppe snart, snälla snälla!*
Det kändes som det tog 3 minuter innan den äntligen var uppe. Jag log lite nervöst.

Det är väl 120° MBP kan öppnas maximalt va'? Har en polare med Dell som lätt fläker upp skärmen 160-170°. Bör man vara avundsjuk?

EDIT: Martin, lider med dig – man kan få ångest för mindre. En kollega började, eller rättare sagt; försökte börja öppna skärmen på min burk. Jag blev irriterad när han var så nonschalant, och avbröt genast honom med en mild hänvisning till mekanismens beskaffenhet. Därför tycker jag nog att 120° är lite lite, men det är ju så burkarna är konstruerade.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Det är väl 120° MBP kan öppnas maximalt va'? Har en polare med Dell som lätt fläker upp skärmen 160-170°. Bör man vara avundsjuk?

Inte då, då Titanum går att vändas helt plant. Så långt kommer jag i alla fall.
Ett litet anteckningsblock ser det ut som!

Frågan är hur ofta man använder det och om det inte är "säkrare" att bara ha "normal" öppningsvinkel av skärmen?

Jag har en gammal Thinkpad som när man öppnar den mer än 100 grader faller platt till 180.

"It's not a bug, it's a feature!"

1
Bevaka tråden