Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fedora nu på IntelMacarna

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu fungerar Fedora Core 6 på IntelMacarna... bra att veta för den som vill prova Linux på de nyaste macarna. Det finns en ISO ( DVD ) på 3,99GB att ladda ned. Hyffsad fart hos ftp.port80.se ( 825 KB/s ).

Mer info här:

http://fedoraproject.org/static-tmp/FC6ReleaseSummary.html

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 02:40

Men jag kan inte förstå varför man köper en något dyrare PC där man inte själv kan välja komponenter för att sedan köra Linux på den? Om man nu vill köra Linux/BSD/Solaris finns det ju bättre maskiner att välja bland. Möjligt att Apple har en viss fördel på laptopsidan dock. Men jag skulle ju hellre ta en 12" thinkpad som linuxlaptop än en macbook.

Man ska väll alltid välja det som passar bäst, eller ? Det är lätt att missa när en ny linuxdist släpps, därav att tråden finns... ingen tvingas ju att köra Linux på heltid. Kan tillägga att nu finns sedan något dygn även en ny version av Ubuntu, Kubuntu. Under gårdagen skulle även Xubuntu släppas, hur det var med Edubuntu kollade jag aldrig. Noterade i alla fall att problemet med airport fortfarande inte hade fått en lösning.

Oh final släppt? Tack Olle Har väntat på den.
Nu behöver jag en större HDD till min macbook...

Ursprungligen av Hagge:

Men jag kan inte förstå varför man köper en något dyrare PC där man inte själv kan välja komponenter för att sedan köra Linux på den? Om man nu vill köra Linux/BSD/Solaris finns det ju bättre maskiner att välja bland. Möjligt att Apple har en viss fördel på laptopsidan dock. Men jag skulle ju hellre ta en 12" thinkpad som linuxlaptop än en macbook.

Det är jobbigare att dualboota mellan gnu/linux och osx på en thinkpad än på en macbook
Nej men det är skoj att inte endast låsa fast sig till ett operativsystem utan använda det som passar bäst efter situationen. Tycker jag.
Sen är macbook och macbook pro rätt läckra till utseendet också.

ha det vajjert

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-22 22:59

Kan berätta att jag dualbootar OSX och Fedora på min Mac Mini. Tro det eller ej, men jag ångrar att jag skapade en OSX-partition över huvud taget! Fedora fungerar SUVERÄNT! Allt viktigt för mig har en linux-motsvarighet, dessutom känns det mycket rappare! Att testa det rekommenderas starkt av mig! Alltid en skön känsla att köra open source också!

Gött att höra Vaiden! Men jag hade precis lyckats stilla mitt intresse... Men nu väcktes det igen! Får nog lägga ut pengar på en hårddisk ändå. Undrar om man ska köra en 7200 rpm eller lägre och då få större... Jaja... Min PC ska iaf matas med senaste ubuntu och sedan ska jag testa Beryl. Eyecandy!
Men fedora hade suttit fint på macbooken.. Aja..

Hur fungerar pakethanteraren i Fedora Core, Vaiden? Buggar den mycket?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-23 01:34

Mina tidigare erfarenheter av 'yum' (pakethanteraren i Fedora Core) är problem följt av problem, och därtill en smula problem. Däremot verkar allting fungera kanon så fort en Mac är inblandad Som linuxamatör blev jag riktigt förvirrad då 'sudo' inte fungerade i början. Efter att ha kontaktat min vän herr Google förstod jag plötsligt att 'sudo' måste ställas in på egen hand i Fedora.

Andreas: Låt aldrig ditt intresse stillas. Vad gäller valet av hd, prioritera snurren före utrymmet!

/Vaiden

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-23 09:25

RHEL på Mac

Någon som vet om även Red Hat Enterprise Linux är på gång till Mac? Dessutom är det någon som testat Fedora med Paralells Workstation?

/W.

Jag fick igång det med parallels. Det blev lite strul med upplösningen, provade ändra i xorg.. råkade såklart paja den men det löste sig tillslut. Kunde inte starta XGL dock

Vaiden, har du testat XGL på minin? Vore trevligt med 3d-kuben och allt det där på macen

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-29 20:14

Andreas: Tänk att jag hade också problem med upplösningen (och löste detta precis som du genom att editera xorg). Nu bevisar jag troligen vilken amatör jag är...men vad är XGL?

Edit: Körde också genom parallels först. När jag sedan bestämde mig för att dualboota upplevde jag en jäkla prestandaskillnad. Kör nu med KDE som skrivbordsmiljö, med tillbehör som Komposé (viss inspiration från Exposé?) samt kooldock (hmm, liknar lite Dock.app för Mac OS X). Trots att jag inte vet vad XGL är så anar jag att det på något sätt spelar in, eftersom grafiken fungerar överraskande bra.

Edit 2: För er som gillar Quicksilver för Mac och funderar på att prova Linux, kolla in Katapult för KDE.

Ursprungligen av Vaiden:

Nu bevisar jag troligen vilken amatör jag är...men vad är XGL?

XGL är väl Linux(kanske Unix också?) motsvarighet till tex Vistas UI aero glass och i OSX heter det väl Aqua, alltså för att piffa upp GUI:t med lite Lull-lull, ser kan säkert "kuben" och vissa andra saker vara användbara. Har inte hunnit testa XGL själv än tyvärr, men på film ser det väldigt häftigt ut.
http://www.youtube.com/watch?v=Cz_2vKq5cZk

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-29 23:52

Ok coolt.

  • Medlem
  • 2006-11-30 00:11

funkar ljudet på en macpro med fedoran? (har inte fått igång det med ubuntu)

Ursprungligen av see:

funkar ljudet på en macpro med fedoran? (har inte fått igång det med ubuntu)

Har du provat att klicka i "Analog/Digital Output Jack" i ljudmixern (alsamixer)? Man får lägga till den under "switches" och sedan klicka i. Har varit urklickad varje gång jag installerat ubuntu och får inget ljud förrän jag åtgärdat det
Prova om du fortfarande har ubuntu installerat

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-30 17:21

Inga problem med ljudet i Fedora i alla fall. Btw, idag ska jag nog formatera om datorn och single-boota i Fedora, blev frälst av detta open-source-mästerverk

Ursprungligen av Vaiden:

Inga problem med ljudet i Fedora i alla fall. Btw, idag ska jag nog formatera om datorn och single-boota i Fedora, blev frälst av detta open-source-mästerverk

Allvar? Härligt! Håll oss uppdaterade om du gör det och hur det gick!

Hoppsan!
Vad krävs det för hårdvara för det där (XGL-demo'n)??

  • Medlem
  • 2006-12-01 10:22
Ursprungligen av Vaiden:

Inga problem med ljudet i Fedora i alla fall. Btw, idag ska jag nog formatera om datorn och single-boota i Fedora, blev frälst av detta open-source-mästerverk

är det på macpro, för ingen på #mactel-linux har fått igång ljudet på den. det funkar på alla andra intel-macar.

nej, jag fick inte igång det med att meka med alsamixer.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-04 01:00
Ursprungligen av see:

är det på macpro, för ingen på #mactel-linux har fått igång ljudet på den. det funkar på alla andra intel-macar.

Det är på en Mac Mini.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-04 00:58

Sådär! Då var det fixat. Kör Fedora Core 6 som primärt operativsystem, men har kvar en mini-partition (8GB) för Mac OS X eftersom jag inte hittat open source-motsvarigheter till riktigt alla program än.

Har lyckats anpassa systemet så det funkar utmärkt för mina behov. Det är ofattbart stabilt och snabbt:
Fönsterhanterare: KDE
Video-uppspelare: VLC
iTunes-motsvarighet: JuK
Webläsare: Firefox (med Flash Player 9 BETA plugin)
BitTorrent-klient: Transmission (Ja! Den finns för Linux också!)
Office: OpenOffice.org
Terminal: Konsole
Quicksilver-motsvarighet: Katapult
Exposé-motsvarighet: Kompose
Photoshop-motsvarighet: GIMP
Toast-motsvariget: K3b
Dashboard-motsvarighet: SuperKaramba
FTP-klient: gFTP
Finder-motsvarighet: Konqueror (suverän)
+ en massa andra oumbärliga program (alla helt gratis)

För en månad sedan var jag säker på att jag skulle köra Mac OS resten av mitt liv, men det blir nog mest Linux i framtiden tror jag. Fördelarna är att programmen nästan uteslutande är open source och att systemet är stabilt och snabbt (utan en massa lull-lull).

Edit: Slänger med en SKÄRMDUMP.

Senast redigerat 2006-12-04 01:15
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-07 19:47

Via OS X-partitionen har jag installerat rEFIt som är en snygg bootmeny där jag (utan att hålla ned någon tangent eller liknande) kan välja om jag vill starta i Linux eller OS X. Har editerat conf-filen så att Linux (min primära partition) startas inom 5 sek om jag inte väljer något. Väldigt smidigt, rekommenderas!

Edit: Btw, någon som vet hur jag får min skrivare att fungera? Det en Brother (ganska ny, modell okänd) som är kopplad till routern. Med OS X fungerar det prima att skriva ut (kan iofs bero på att systemet installeras med X antal GB skrivardrivisar )

fint fint. jag hade utan problem gått över till tex fedora om bara PHOTOSHOP hade funnits... men näää... det är enda mjukvaran jag måste använda och det är trist... en annan gång i en annan tid kanske?

En native-version av Photoshop för Linux kommer att dröja (om det någonsin ens släpps), men PS 7 ska visst rulla ganska bra via Crossover. Nyare versioner än så fungerar ännu inte, men Codeweavers jobbar förmodligen för fullt med att ordna det så det är mest bara en tidsfråga. För webbgrafik är annars Gimp mycket potent.

I övrigt tycker jag det fungerar extremt bra att köra de populäraste linuxdistarna som desktop-OS numera, användargränssnitten är så bra att jag hellre jobbar i dem än i Windows. Fedora slipper jag däremot gärna, ett par minuters harvande med missfostret yum gör det svårt att hålla maginnehållet tillbaka...

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-08 01:15

Hehe, jag nämnde yum ovan som något jag stört mig på under en lång tid, men som jag nu blivit bästa kompis med.

Så, nu har jag installerat Fedora Core 6 på min macbook efter att ha uppgraderat hårddisk.
Är helt färskt, det enda jag gjort sedan installationen är att testa xgl (vilket fungerar bra "out of the box" om man slår på "Desktop Effects" under system-inställnignar.
Håller på att uppdatera vilket tar lång tid.. De problem jag än så länge stött på är att vissa knappar är "felmappade" t.ex. <> och §½ som bytt plats med varandra. Saknar såklart scroll med touchpad och likaså högerklick. Upplösningen blev rätt direkt. Ljudet fungerar, har inte testat ljud- -ut eller -in. Tror inte kameran fungerar men har inte testat. Ska rota efter hur man fixar musknappar. Trådlöst fungerar inte heller men ska lförsöka laga så att det gör det (tips mottages) Känns "snärtigt" iallafall och reagerar snabbt.

Har inte testat sleep eller nåt sånt än.

Fast nu kastar jag ut Fedora Core igen. Installerar Ubuntu Edgy Eft.
Ubuntu är min favvo Är så pass insatt i det då jag använder det på PCn och orkar inte med att joina fedora-forum osv. Dessutom gillar jag fortfarande Ubuntus pakethanterare, synaptics, mycket bättre än Yum. Smaksak såklart.
https://help.ubuntu.com/community/MacBook Följer denna "howto" för att få allt (inkl isight) att fungera.

är mitt uppe i installationen (skriver ifrån Ubuntu Live)

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-26 19:39

Ja yum vs synaptics är en smaksak. Lycka till med Ubuntu-installationen.

Får ju säga att jag är rätt imponerad över Fedoras hastighet dock. tack

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-26 20:13

Ubuntu kommer säkerligen rulla på mycket bra det också

Japp det gör det Saknar högerklick + scroll med musplattan dock. Hoppas nån klurar ut hur den fungerar.
Funderar på att fästa ett ubuntuklistermärke på macen fast man pajar ju det stilrena då...

Bevaka tråden