Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobiler byggda för att hålla 3-4 år

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

svt.se - Mobiler ska ha kort livslängd: "En mobiltelefon har en livslängd på bara tre till fyra år, förklarade representanter för Sony Ericsson och Nokia i går vid en rättegång i Oslo."

byter telefon minst en gång om året
Men livslängd på en telefon lär ju ber helt på hur man sköter den. Finns ju personer som sliter ut personer på ett par månader medans andras nästan ser helt nya ut efter 2 års användande.
Sen i detta fall så vet jag knappt om jag skulle vilja riskera att skicka in en mobil efter så lång tid. Man skulle säkert ha hunnit fuktskada en mobil 40 gånger på 2 år utan märka det själv och man vill ju inte få en felsökningsfaktura på en flera år gammal telefon som ändå inte är värd nånting.

Bara? Det känns som att man ska byta två gånger per år för att "hänga med". Det är ju skillnad på livslängd och livslängd. Apparaten kan ju fortfarande funka, men inte ha tillräcklig prestanda för att användas effektivt.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 10:02

Med tanke på vad en mobiltelefon får tåla tycker jag det är en helt ok livslängd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 10:18

Min SE K750i gav upp efter drygt ett år, 5000 sms, 2300 bilder och 110 taltimmar. Som tur var hade jag köpt den efter september 2005 så jag kunde skicka in den för garantireparation trots att den var över ett år gammal (utan att behöva bråka med SE). Tvivlar dock på att de lyckas fixa allt...

3-4 år?

Eh, jag är inne på min tredje SE-mobil på 2,5 år. De håller bara ett år innan joystickknappen börjar bråka, om ens det. Uppfattar det som att det är damm som kommer in och gör att de slutar att fungera.
Det har bara varit firmatelefoner och budgetvarianter: K300i, K500i och nu är jag inne på en K510i. Alla har samma typ av joystick.

De gamla mobilerna (som inte klarar alla nya funktioner) håller bra mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 10:43

Ja, joystickens hållbarhet är kass. Nästa SE blir en utan sådan, t.ex. W810 eller en uppföljare till den...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-07 10:54

3-4år, pja. Jag köpte min Ericsson T39m julen 2000. Microfonen fick dock sönder i våras. Men 5,5år höll den. Skulle lätt fortsätta använda den då den har allt jag behöver, kalender och blåtand och syncar med macen perfekt.
Köpt en Qtek som ersättare, den hade jag räknat med att hålla minst 3år. Och längre vet jag inte om jag skulle vilja ens. Måste ju ha det senaste

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-07 11:08
Ursprungligen av Sidde:

Köpt en Qtek som ersättare, den hade jag räknat med att hålla minst 3år. Och längre vet jag inte om jag skulle vilja ens. Måste ju ha det senaste

De Qtek jag har varit i kontakt med har haft klippkort på verkstaden. Om du frågar mig så är det plastiga telefoner med usel kvalitet.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 15:12
Ursprungligen av rhesus:

De Qtek jag har varit i kontakt med har haft klippkort på verkstaden. Om du frågar mig så är det plastiga telefoner med usel kvalitet.

jag har en qtek 8310 som fortfarande fungerar utmärkt. fick den i present 11 mars 2006. har varit på rep en gång för jag råka knäcka displayen.

Nokia 3210 från 1999 (eller var det 1998?) still going strong... Fast några batteribyten har det ju blivit (kostar bara typ 20 spänn i Kina där jag jobbade).

Har haft min T610 i snart fyra år nu. Fungerar klockrent - har till och med tappat den i sjön en gång.

Min gamla trotjänare T630 funkar ypperligt, har den numera som träningsmobil när jag är ute i busken och härjar. Smidig och tål vad som helst, tappat den från en klippa när jag säkrade en kompis repelering. 30m ner i det svenska urberget och den funkar fortfarande..

Dock har jag avverkat 2st W810i i dagliga livet, och är nu tillbaka på min "gamla" Nokia N70 igen som EDC-mobil

Min Nokia 3200 som jag köpte 2004 (tror jag) fungerar än idag utan problem.
Lättanvänd, ingen jobbig-stick och sist men kanske minst: EN KASS KAMERA!

Dock är batteritiden usel, även fast jag laddar den ofta...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2006-12-08 19:52

3-4 års livslängd är väl ändå ganska acceptabelt om det är en pryl man använder dagligen och har på sig/med sig. Hur länge håller ett par jeans eller en jacka?

Fast jag blir däremot sur, när man har en telefon som klappar ihop 2 veckor efter att garantitiden har gått ut (Har hänt två gånger med SE för mig...)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-12-08 20:28

Nokia 8200 var det här. Den kan i stort sätt bara ringa. Jag har kört den i tvättmaskinen två gånger, inga problem. Jag har lagt den på elementet över natten och på morgonen funkade den igen. Har även en N93 och jag tvivlar starkt på att den kommer hålla lika länge.

1
Bevaka tråden