Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Wow i Xp eller OSX?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte testa att köra lite av detta spel som alla snackar om. Eftersom jag endast har en macbook och vet dess begränsningar gällande grafiken. Samt att en kille jag känner tänker köpa en vanlig pc för att spela Wow eftersom det fungerar så dåligt på macbooken så undrar jag alltså...

fungerar det månne bättre direkt i XP (bootcamp) eller är det likabra att glömma tanken att spela Wow på en macbook.

Jag är som sagt ingen spelfantast - är mer nyfiken över vad som är så bra med detta spel.

Så vad ska jag köra OSX eller XP?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 16:05

Det finns ju till både XP och OS X, prova...! Att köra XP via BootCamp är som att sitta vid en PC med samma specs som du har i Macen ... om du förstår?

Skall du bara testa spelet så är det inga större problem med en MacBook, hade själv ett antal dygn på min PB G4 innan jag tog fram min gamla PC ur garderoben, dock får du nog dra ned grafikinställningarna en hel del. Att börja spela på en lite högre nivå skulle jag inte rekomendera på MacBooken. Men det är väldigt individuellt hur mycket hackningar man kan stå ut med. Så det är bara att testa. Installera och provspela på din kompis konto är mitt tips innan du köper spelet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-16 10:27

Det fungerar i båda OSn, jag kör på olika.
Men det verkar som den behöver mindre datorkraft för att flyta på bra på OSX.
Om du köper spelet är ju skivorna gjorda för både win & osx.
Glöm inte bort att expansionen släppt snart!

Ursprungligen av Creops:

Glöm inte bort att expansionen släppt snart!

Releasen är precis framflyttad till Januari...
Om det är snart... ja du.

Var inte WoW den första stora app som kom som UB?

You gotta love Blizzard. Nu vill jag bara att någon ska väcka de admins som är ansvariga för den server spelar på för den gick precis ner...

Ok så här är det. Jag började med att prova WoW i OSX. Och man kan säga att det sög riktigt jävla hårt. Typ 13 FPS ute i The Wilderness och 4-5 i Ironforge.
Bytte och körde lite i Win XP, och se vilken skillnad.
30-35 FPS i Wilderness och runt 15 i Ironfoge. 1200 x 800 upplösning och lägsta på övriga inställningar. Så om du tänker spela WoW. Kör Bootcamp!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-04 01:06

Är WoW UB då? Eller måste det köras genom Rosetta på Intelmacarna?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-11-04 01:57
Ursprungligen av Creops:

Är WoW UB då? Eller måste det köras genom Rosetta på Intelmacarna?

Det är UB sen länge.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-09 23:56

WoW äger. Snart får jag min 24" iMac med 2Gb RAM, GeForce 7600 256Mb, 2.33MHz Intel Core 2 Duo....borde gå hyffsat. Frågan är bara MacOS versionen eller BootCamp+Windows?

  • Medlem
  • 2006-11-21 02:15

bootcamp + win om du inte hobbylirar och inte behöver ventrilo. Ventrilo för osx suger tyvärr

Ursprungligen av c1rca:

bootcamp + win om du inte hobbylirar och inte behöver ventrilo. Ventrilo för osx suger tyvärr

På vilket sätt då? Jag använder Ventrilo på både Mac och PC (när jag spelar WoW) och upplever ingen större skillnad?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 01:55
Ursprungligen av MagnusB:

På vilket sätt då? Jag använder Ventrilo på både Mac och PC (när jag spelar WoW) och upplever ingen större skillnad?

Ventrilo på Mac har mycket uselt stöd för codecar. Det enda som fungerar är Speex, och många använder sig av GSM-codecen vilket gör att man kan ha problem om man ska delta i en räd och den med servern använder sig av just GSM, och ofta vägrar folk byta codec bara för en person.
Teamspeak är däremot utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 12:40

Vad är Ventrilo?

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad är Ventrilo?

Mjukvara för VoIP inriktat mot (grupper av) spelare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ventrilo
http://www.ventrilo.com

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-24 19:06

Kör WoW i XP. Det ger en jävla skillnad i prestanda. I alla fall för min del. Jag har en 24" iMac, 2Gb Ram, 2,33GHz C2D, GF 7600GT 256Mb. Jag testade WoW i OSX först, ställde alla inställningar på max samt 1920x1200, och det hackade samt att inte vädereffekterna fungerade som de skulle.

Jag tog och installerade XP via BootCamp, dunkade in WoW och på med allt i max...flyter som en fisk i vattnet, som handsken i handen vettu....inga problem alls. WoW har aldrig varit snyggare

Så nu är det XP för WoW och OSX för arbete och annat.

Teamspeak borde ni testa också, dock finns det inte så att man på en mac kan göra server men det är väldigt enkelt och funkar GREAT! ^^

http://www.goteamspeak.com/

/For the Horde

  • Oregistrerad
  • 2006-11-27 16:58

Kan bara bekräfta vad andra sagt tidigare: Boot Camp + WinXP. Enligt Blizzard själva har skillnaden i prestanda att göra med direct3d vs OpenGL. Stödet i WoW är betydligt bättre för direct3d. Dom håller på och pular på nån patch som bl.a. ska ha stöd för flertrådade CPUer något de säger ska höja prestandan i osx rejält.

Ursprungligen av Elamite:

Kan bara bekräfta vad andra sagt tidigare: Boot Camp + WinXP. Enligt Blizzard själva har skillnaden i prestanda att göra med direct3d vs OpenGL. Stödet i WoW är betydligt bättre för direct3d. Dom håller på och pular på nån patch som bl.a. ska ha stöd för flertrådade CPUer något de säger ska höja prestandan i osx rejält.

Om 15minuter är det dax att prova hur mycket bättre de lyckades med nya coden för multi CPUer.

I övrigt så kör jag wow i OS X för där har jag alla andra apps jag använder, då det ofta är fönsterläge som gäller för mig så jag kan pyssla med annat under tiden jag lirar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-28 08:46

Kan oxå rekomendera Teamspak.
Sen kan man ju önska att direct3d fanns till Mac så kanske det skulle vara lättare att fixa spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 04:27

Någon som kan rekommendera någon sida med benchmarks för hur WoW fungera på en Macbook? Är lite nyfiken.

Fungerar det verkligen kasst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 07:28

Kan bara bekräfta vad andra sagt tidigare: Boot Camp + WinXP. Enligt Blizzard själva har skillnaden i prestanda att göra med direct3d vs OpenGL. Stödet i WoW är betydligt bättre för direct3d. Dom håller på och pular på nån patch som bl.a. ska ha stöd för flertrådade CPUer något de säger ska höja prestandan i osx rejält.

Länka gärna till deras site som tar upp detta.

WoW på MacBook fungerar verkligen uselt. I en annan tråd pratade någon om ca 20 fps ute i grönskan vilket är extremt lågt. I storstäder låg man neråt 10 eller lägre. Större raider vill jag inte tänka på….

Temspeak fungerar bra för Mac där det dock inte finns någon server. Teamspexx heter programmet.

Skillnaden i prestanda mellan OSX och WInXP finns men det handlar också mycket om inställningar. Vissa dödar totalt OSX vet jag (WinXP har jag inte prövat då jag sitter på en G5), men ex. fungerar 2X Sampling per pixel bättre än 1X sampling på min kompis iMac Intel Gen 1. Han tycker inte skillnaden är stor nog mellan Windows o OSX för att boota om för att spela.

Sist tvivlar jag på att Direct 3D för OSX hade hjälpt så mycket….Det är en MS-technoogi som antigen hade varit skriven av MS (never gonna happen) eller reverse-engineer:ad av Apple. I bägge fallen hade vi troligen suttit med en sämre "motor" än vi gör idag. Jag kan dock tycka det är märkligt och lite synd att Apple inte ens hållt OpenGL "up to speed" även om saker blivit bättre och bättre. Leopard kommer bringa nytt ljus här också om ryktena är sanna.

http://www.barefeats.com/wowmt.html

Visar ett hopp i lägre upplösningar från 58 till 101 fps vilket bordar gott för multitrådad OpenGL på snabbare hårdvara. Men ändå från 58 till 80 i native 20" upplösning.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 10:48

Här är länken som tar upp lite om multi-threaded opengl. Det finns fler sidor men jag tycker deras sökmotor är så muppig. ^^
http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html?topicId=34225257&postId=341723220&sid=1#0

Den som påstår att det bara är en ytterst pytteliten skillnad i wow-prestanda mellan macosx och winxp ljuger helt klart i dagsläget. Jag har haft spelet installerat på båda systemen samtidigt och provat starta om och jämfört. Med inställningarna på lägsta är det en extrem skillnad skulle jag vilja påstå. Helt klart tillräckligt för att boota om till winxp. Man kan cranka upp settings en del i winxp innan man sjunker till osxs nivå. Nästa patch verkar dock hoppfull så jag kan kasta ut windows!

Under macosx laggar det mer i exempelvis sepulcher än det gör i ogrimmar under xp, så om man inte tycker det är tillärckligt för att boota om är man ganska resistant.

P.S Jag kör på macbook 2Ghz med 2GB ram

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-12-06 16:58

Ska bli spännande att se vad ni som kör den nya patchen kommer fram till. Hoppas att det fungerar hyffsat på en Macbook ändå

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-12-06 21:36

Ja kom igen nu... är det någon skillnad i prestandan efter patchen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 00:43

Prestandan påverkar vara Intel-macar tyvärr och vad jag förstått, bara vissa modeller. Barefeats gjorde ett test tidigare där det gick uppåt 2X snabbare dock på en Mac Pro.

Upplever en enorm skillnad på min macbook iaf, har inte prövat i XP men ja, det flyter grymt bra

Jag lirar själv i fönsterläge på min Powerbook, och det är ändå klart okey tycker jag - även om jag inte kör full sprätt på alla inställningar som jag gör på min dedicerade PC. Då är det mer irriterande att spela med styrplatta, vilket funkar hyfsat för vanligt grindande - men absolut inte i instanser.

En annan fråga dock, lite off-topic måhända (kände dock inte för att starta en ny tråd): vilka servrar spelar ni på? Jag har mina karaktärer på Hellscream, är det månne flera här som finns där?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-12-07 14:25
Ursprungligen av Emophic:

Upplever en enorm skillnad på min macbook iaf, har inte prövat i XP men ja, det flyter grymt bra

Hmm högst intressant... Kan du typ uppskatta skillnaden? Vad hade du för FPS förut och vad har du nu?

Jag har aldrig börjat lira WoW då jag äger en MacBook är högst skeptisk till att det skulle kunna funka.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-12-07 13:38

Shit vad nice att det flyter så mkt bättre! Men eftersom att alla har olika krav osv och egna betygsskalor, så får du gärna skriva ut fps:en så att man kan bedöma själv

Funderar på att köpa en Macbook nämligen

1
Bevaka tråden