Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle du vilja att Mac Book (Pro) har en Trackpoint?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enkel fråga; Skulle du vilja att Apple utrustar dom bärbara datorerna med en Trackpoint?

På bilden: Trackpint (röda kulan i tangentbordet) och en Touchpad (som finns på Apples datorer idag)

Svarar själv "Ja - Både Trackpoint och Touchpad". Avsaknaden av Trackpoint är en av två anledningar till att jag inte äger en bärbar Mac (den andra är att det inte finns någon 12" modell eller liknande).

På större modeller vill jag ha både Trackpoint och Touchpad, men på mindre räcker det med Trackpoint. Touchpad är så oergonimiskt!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-12-06 15:03

Jag saknar inte någon trackpoint, men det är väl som så mycket annat - en ren vanesak.

  • Medlem
  • 2006-12-06 15:17

Trackpoints är för oexakta för det jag sysslar med, däremot skulle jag vilja ha en trackball som på äldre Powerbook. De är överlägsna i precision och hastighet tycker jag. Touchpad funkar, men är rätt jobbigt.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en trackpoint, jämte trackpad, precis som på IBM / Lenovo thinkpad. Lägg till en högerknapp också så vore det perfekt.

  • Medlem
  • 2006-12-06 18:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en trackpoint, jämte trackpad, precis som på IBM / Lenovo thinkpad. Lägg till en högerknapp också så vore det perfekt.

Jag tycker att det är enklare att använda ctrl och knacka på plattan, eftersom MacOS som tur var inte använder höger-klick-dra-släpp.

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att det är enklare att använda ctrl och knacka på plattan, eftersom MacOS som tur var inte använder höger-klick-dra-släpp.

Själv föredrar jag Apples nya funktion med två fingrar på plattan+klick. Skitsmidigt. En högerknapp sitter bara så fel till, svårare att nå långt ner till höger med tummen än att sätta ned ett extra finger där framme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 16:03

Aldrig i hela helvetet!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-06 22:15
Ursprungligen av hicke:

Aldrig i hela helvetet!

Kunde inte ha sagt det bättre själv (möjligen lite försiktigare kanske...)

Trackpoint är perfekt när man inte vill flytta händerna från tangentbordet, vilket är ganska ofta

Men jag skulle föredra att ha båda.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-15 14:46

När jag skaffade mig min första laptop 1998 så var det en IBM thinkpad med bara trackpoint. Denna dator använde jag i 3 år innan jag år 2001 köpte en PowerBook G4 pga att jag ville ha OSX (skaffade mig powerbooken och började köra 10.0 betan omedelbart (installerade det 2 timmar efter att ha startat maskinen första gången) eftersom jag tyckte att OS9 var det sämsta skräp jag någonsin arbetat i). I början på det här året skaffade jag mig en pc igen eftersom jag på 5 år inte lyckats vänja mig använda den där förb***de trackpaden. Saknar OSX enormt därimot.

Så JA... Jag vill ha en mac med trackpoint. Och helst en 10" version av datorn oxå.

Alternativt så skulle dom kunna bygga in den lilla styrkulan från Mighty Mouse i tagentbordet mellan bgh tagenterna. Det hade nog fungerat lika bra enligt mig... det enda jag är ute efter är att slippa ta bort händerna från touchtype positionen när jag behöver flyttamuspekaren.

Har långskridna planer på att köpa en begagnad powerbook och en begnagnad thinkpad och montera in trackpointen från thinkpaden in i powerbooken. Har redan letat upp all information om hur IBM:s trackpoints är implementerade och hur logickretsen fungerar. Måste bara få ta på hårdvara som jag kan använda till projektet.

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att det är enklare att använda ctrl och knacka på plattan, eftersom MacOS som tur var inte använder höger-klick-dra-släpp.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Själv föredrar jag Apples nya funktion med två fingrar på plattan+klick. Skitsmidigt. En högerknapp sitter bara så fel till, svårare att nå långt ner till höger med tummen än att sätta ned ett extra finger där framme.

Personligen avskyr jag tap funktionen för att klicka. Blir alltid så att jag råkar klicka på något medans jag hålle på att flytta runt muspekaren, även när de är inställd på lägsta kännslighet ... fattar inte att det är så många som har den aktiverad. De gånger jag behöver använda trackpads på kompisars datorer som inte har någon trackpoint och tap funktionen är aktiverad så brukar det sluta med att jag antigen får stänga av funktionen eller får säga till dem själva att styra och jag får förklara vad de ska göra.
Tycker det är bättre med en extra knapp istället för att behövahålla nere ctrl.

Dessutom kan jag inte förstå att så många röstat på att bara ha trackpad. Personligen skulle jag ju tycka att bara trackpoint räcker. Men om det finns båda så täcker man ju allas smak. Så jag röstade på både och. Förstår inte vad man har för anledning till att bara rösta på trackpad. Tycker man att den lilla pinnen är ivägen eller nått? Den sitter ju så placerad att det är en punkt av tagentbordet där man aldrig har fingret medans man skriver ändå. Så den kan ju inte vara specielt mycket ivägen.

Senast redigerat 2006-12-15 15:03

Jag har aldrig förstått hur man kan använda en trackpoint!

Ursprungligen av ztaafen:

Jag har aldrig förstått hur man kan använda en trackpoint!

Åh, det är inte alls svårt. Den fungerar precis som en liten joystick

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-15 19:19

Trackpoints är underbara och superexacta att använda.... tycker jag iaf.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-15 19:47

Det skulle vara underbart med Trackpoint i apples bärbara. Det är något jag verkligen saknat. Hela IBM:s tangetbord & muslösning är i min mening helt överlägsen apples. Tangetborden är mycket skönare och styrpinnen är klart smidigt att använda för att inte tala om att dom har tre musknappar.

Jag kan dock förstå att andra vill ha touchpaden så att ha både pekplatta och styrpinne känns som ett bra alternativ.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-15 21:41

För alla er som tycker att en trackpoint är en bra ide i macen så är det ju bara att hoppa in på deras feedback sida för macbooken och lägga det som framtida önskemål

http://www.apple.com/feedback/macbook.html

Förhoppningsvis lyssnar de om de får tillräckligt många som önskar sig det.

1
Bevaka tråden