Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt program för pilar & text, typ mindmap?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 09:39

Söker egentligen bara ett relativt enkelt program som man kan göra pilar och text i, t.ex. mindmapliknande saker. Har alltid suttit och gjort sånt i paint, men det känns som att tar onödigt lång tid för en såpass enkel sak. Egentligen bara för att kunna skriva hur saker och ting i olika system förhåller sig till varandra och kunna skriva kommentarer bredvid pilarna. Gärna relativt fritt. Efter det är färdig ska man gärna kunna exportera som bild eller direkt in i en texteditor.

Någon som har något tips? Det är ju en rätt enkel sak egentligen, vet bara inte vad jag ska söka efter.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 15:53

Kanske inte vad du söker, men kolla in FreeMind.

http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page

Detta är jättebra: OmniGraffle Gratis demo. Fördelen med detta program är just att den har den funktionalitet man behöver för att rita mindmaps då den har sk magnetiska objekt som man koppplar ihop med andra objekt. Flyttar du objektet så ritas linjen om till den nya positionen.

Missa inte fliken "Extras" för en mäng med stenciler och andra grafiska objekt klara att använda i din mindmap. http://www.omnigroup.com/applications/omnigraffle/extras/ Däribland en just för Mindmapping med lite tips tom.

De tre bilderna jag bifogat hur jag drar en ankarpunkt i en linje en bit ifrån en magnetisk punkt, hur den snappar dit och i sista bilden vad som händer när jag flyttar det magnetiska objektet.

Novamind finns också

Kan tillägga att jag nu har testat även Concept Draw MindMap 4 Professional (man kan registera sig och får en länk mailad att tanka ner demon). Mitt intryck är att det stora biblioteket med färdiga symboler och funktionerna i programmet gör det väl så kompetent för att skapa mindmaps - men mitt intryck är att det inte producerar lika snygga grejer som vad Omnigraffle gör.

Edit: Kan tillägga att anledningen till att jag blev så intresserad av frågeställningen är just att jag hållit kurser i studieteknik (mindmapping, minnesteknik, snabbläsning mm), accelerated learning, kreativitet och begåvning och andra "hjärn"-relaterade ämnen i flera år. Har också nyligen öppnat en site där jag kommer beskriva hur man pluggar enklare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 22:30

Verkar vara mycket fina progrma. Ska testa lite när jag får nya macbooken som fungerar under nästa vecka.

Vet ni något kemiprogram, för att skriva kemiska formler/strukturer/reaktioner? Det hade varit helt underbart också..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-23 14:04

MindNode Pro

Jag har testat i stort sett alla mindmap-program jag har hittat för Mac och för första gången i mitt Mac-liv blir jag förvirrad av det stora utbudet och har inte hittat ett självklart alternativ.

Omnigraffle är skittrevligt men det tar alldeles för lång tid att göra mindmaps med det programmet och det beror förstås på att Omnigraffle inte är ett renodlat mindmap-program.

Just nu använder jag en demo av Novamind Platinum och det är helt okej men men inte tillräckligt cleant och intuitivt för min smak. Dessutom är det dyrt. (Lite OT men allvarligt talat, deras sajt ser ut som ett spam-mail från 90-talet.)

Nästa release av Mindnode Pro kommer att få stöd för bilder och då kommer det bli mitt förstahandsval eftersom det är billigt, snyggt, otroligt lättnavigerat och kan exportera pdf-filer som är sökbara i Devonthink. Dessutom finns det en iPhone-motsvarighet.

x-mind finns ju också. Har inte kollat det så mycket, men tycker det verkar intressant med online integration och gratis, även om det finns en pro variant också.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-03-23 17:00

MyThoughts

Ska lägga till ytterligare ett program, MyThoughts, som är riktigt trevligt. Lättnavigerat, snyggt o.s.v. Producerar snygga mindmaps. Dock kan inte DevonThnink hantera dess pdf-filer varför det faller bort för mig.

1
Bevaka tråden