Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic på ny MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-06 13:38

De har ibland börjat komma upp en ruta på min nya macbook pro där de på flera språk stor att jag måste starta om datorn genom att trycka på power-knappen i flera sekunde. skärmen blir mörk och de går inte att röra någonting. vad är detta? virus eller nåt annat fel i macos?

HJÄLP, jag är helt förbryllad!

Det är en så kallad kernel panic - inget virus e.dyl. Beror ofta på defekta minnen eller annan hårdvara. Har du precis stoppat in nytt minne? Annars är det väl läge att kontakta Apple. Sök på forumet så finns det nog bättre förklaringar.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-06 13:57

nä datorn är ny och jag har inte satt någon ny hårdvara. haft den ca 2 veckor kanske, men inte förrän nu detta börjat hända.
får kanske kontakta min återförsäljare för felsökning? eller kan man kolla nåt själv först?

Öppna Systemmeddelanden.app och kolla filen system.log. Enklare sagt än gjort, jag vet - men se om du finner någon hänvisning till panic.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-06 14:22

ha ha nu går de inte ens att starta macos, kommer till uppstarten sen stannar allt.

Tryck Äpple+S vid uppstarten (plong-ljudet). Gör en fsck -y för att kolla om disken är OK. (Sök på forumet för mer information om fsck.) Får du ett OK som svar skriver du därefter reboot för att starta om datorn. Ett litet tips iallafall, vet inte om det är värt något?

Funkar inte det Snabeldrake nämner ovan då är det nog dax att ta den till service.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-06 14:31

Gå till handlaren med datorn för felsökning.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-06 18:43

Tackar, har lämnat in den nu, hoppas jag får tillbaka den snart.. känner sig ju handikappad utan, men minin får väl duga några dagar!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-12-11 22:36

Jag drabbades av en lång serie kernel-panics för ett tag sen (har tagit upp det under en tråd med namnet "you have to restart your computer"), och har nog bestämt mig för att det även kan ha att göra med mjukvara. Paniken uppstod nämligen bara när jag försökte ladda ned en viss torrent (och bara just den torrenten) med hjälp av programmet Transmission - aldrig annars! Någon var av den uppfattningen att en KP även kan uppkomma när ett program försöker skriva till en del av hårddisken som det inte har behörighet till, men där någonstans tar mina relativt begränsade datorkunskaper slut.

Sökte en hel del på nätet och kom nog fram till att mjukvaru-utvecklarna skyller KP:s på hårdvarufel, medan hårdvaru-utvecklarna gör precis tvärtom. Fascinerande tycker jag!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-12 08:02

tror felet ligger runt min airport, dels inträffade första kernel-panic när jag kollade på film över nätverket. sedan har min mac mini haft problem att hitta datorn i nätverket. dock har den bärbara hittat mac minin. de skulle ringa från verkstan idag så hoppas de hittat felet!

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-18 08:09

jaha, strax efter 1 månad sedan datorn var på verkstan så är den där igen, samma fel, kernel-panics. förra gången gjorde de bara en ominstallation och trodde de var mjukvarufel, men med tanke på att samma fel nu uppståt igen bör de väl vara någonting i hårdvaran? men varför tar de några veckor innan felet uppstår efter installation?
hittar de inget hårdvarufel nu kräver jag fan en helt ny macbook pro, tänker inte sitta och vara rädd att detta ska uppstå igen när man sitter i logic och spelar in nåt grymt!

1
Bevaka tråden