Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris 1000 sidor

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gnesta
  • 2006-12-04 13:27

Som sagt behöver hjälp med prissättning. Har fått förfrågan om ett jobb på ca: 1000 html-sidor.
Ja jag vet det låter som en hel del, men det är olika artiklar som man skall kunna
beställa över nätet.
Det blir alltså några slags mall sidor med ett specifikt val för produkten.
Tänk er att det är tex. minnen till datorer men samma minne passar flera olika modeller.
Först väljer man modell och sedan antal och/eller storlek.

Har gjort en del sidor till företag innan men aldrig något så stort. Det skall ju även till
någon slags grund layout som jag också skall göra.

Så frågan är vad kan man ta betalt för ett sådant jobb.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-04 14:05

Gör ett estimat på antalet timmar, sedan prissätter du efter vad du vill ha / timme så får du ett grundförslag.

Du ska väll inte göra 1000 html-sidor, det är väll några få sidor som dynamiskt visar olika produkter? Står dom redan för databas eller är det något som också skall designas osv, komihåg att estimera på allt.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2006-12-04 14:23
Ursprungligen av larsf:

Gör ett estimat på antalet timmar, sedan prissätter du efter vad du vill ha / timme så får du ett grundförslag.

Du ska väll inte göra 1000 html-sidor, det är väll några få sidor som dynamiskt visar olika produkter? Står dom redan för databas eller är det något som också skall designas osv, komihåg att estimera på allt.

Håller med Lars. Att göra 1000 html-sidor låter som en livsfarlig approach. Det måste definitivt vara databaskopplat med "mallar" annars kommer enbart ändringar och underhåll av sidorna att kräva en person konstant. Om begreppen databas och mallar inte känns igen så överväg att lämna över jobbet till någon annan eller ta hjälp av någon som du kan lära dig av.

Inte menat att vara oförskämt, bara en uppmaning till försiktighet.

Om antagandet som de ovan gör stämmer så håller jag helt med. Artiklar i denna form ska ligga i en databas. Visst att det finns verktyg för att ersätta information i många filer samtidigt men det är ändå inte hållbart att ha sådan information i lösa filer.

Jag kan sälja in ett fint webbsystem åt företaget om de vill ha produkthantering, lagerhantering, orderhantering, m.m.

Nej, men allvarligt. Ta fram en vettig systemlösning innan ni påbörjar något. Det kostar inte så vansinnigt mycket att köpa in ett system som du sedan kan fylla med data. Om de vill ha pris på förhand så testa och se hur lång tid det tar att göra 5 sidor sen ta det gånger 200 helt enkelt.

Det låter som om du kanske inte känner till flera viktiga verktyg som du bör ha i din verktygslåda innan du svarar på ett sådant jobb. Som tex att så fort man går ovanför ett visst antal sidor så är det billigare och bättre att jobba dynamiskt, dvs ha en databas och lite php-kod och då överge allt som har med statiska webbsidor att göra.

Men då det låter som att kunden vill ha en webbshop så finns det i realiteten inga alternativ och du skall erbjuda kunden en sådan och dessa är baserade på databaser (oftast MySQL) och scriptspråk (oftast PHP). Ett webbhotell som har detta kostar någon eller några hundralappar per månad.

Men du behöver trots det inte lära dig databaser eller PHP, det finns flera Open Source (dvs produkter med öppen källkod som betyder att de är gratis) som du skall rekommendera din kund. Dessa laddar man hem och installerar och konfigurerar och så är det klart. För att göra detta behöver du dock kunna lite teknik men den bakgrund du har är troligen tillräcklig och det är inte så mycket du behöver lära dig för att kunna erbjuda dina kunder en massa fiffiga saker som har med dynamiska webbsiter baserade på CMS att göra. CMS=Content Management systems (det finns massa trådar om detta).

Mitt förslag:
* Ladda hem något som heter MAMP (den installerar MySQL-databasen, Apache-webbservern och PHP-scriptspråket) i din dator och gör det lätt att starta och stanna och konfigurera dessa tjänster så att du får en testmiljö i din lokala dator. http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24852

* Ladda hem och installera något som heter Joomla (du skall ha versionen FÖRE 1.5beta dvs 1.0.11) Det är ett CMS till vilket det finns en massa fiffigheter i form av extensions och templates mm, alltså blir det superenkelt att erbjuda kunden toksnygga webbsiter med massa funktioner. http://www.joomla.org/

* Ladda hem och installera webbshoppen VirtueMart - den har stöd för allt din kund kan önska inkl svenska regler om moms och frakt mm och svenska betalningsleverantörer. http://www.virtuemart.net/

Sedan är det bara att leka och lära sig och ställa frågor.

Alla produkterna ovan är gratis.

Importera 1000 produkter
Nästa steg är att få in 1000 produkter som säkerligen finns i någon form in i webbshoppen - klicka ihop dem i webbgränssnittet är ett sätt, men mitt förslag är att du för detta steg kontaktar någon som kan hjälpa till med detta för det här är defintivt tekniskt - man kan tex gå vägen Excel -> FileMaker -> (via ODBC) -> MySQL (dvs VirtueMart) eller så kan man gå vägen via CSV -> VirtueMart. Jag har lösningar liggaden för båda metoderna.

Priset
Priset på just detta paket är satt efter arbetstiden det tar att installera det hela - när du har gjort en installation vet du ungefär vad det rör sig om. Jag som gjort det några gånger vet att det tar några timmar att göra installationen och konfigurationen, men importen av produkter kan ta rejält mycket längre då data måste oftast anpassas till en ny form.

Men någonstans mellan 5000:- - 10.000:- kan det kosta.

Vad kan man få då?
Nedan kan tolkas som reklam, så.... Jag håller på och bygger en webbsite som visar vad man kan få med CMS-baserade webbsiter och både Open Source-produkter och kommersiella sådana på denna adress: http://cmsdemo.intelligentmammals.se/ Det fattas ett gäng artiklar, men exmplen på tex Tillagda > Webshop > VirtueMart fungerar.

Ursprungligen av Taz_1999:

* Ladda hem och installera något som heter Joomla (du skall ha versionen FÖRE 1.5beta dvs 1.0.11) Det är ett CMS till vilket det finns en massa fiffigheter i form av extensions och templates mm, alltså blir det superenkelt att erbjuda kunden toksnygga webbsiter med massa funktioner. http://www.joomla.org/

Hehe, ja Joomla har man hört en del om... min bror kallade det imorse för "det är det sämsta skit jag har jobbat med någonsin på webben - alla kategorier". Med alla problem han och andra har haft skulle jag nog kunna hålla med. Betan för 1.5 ska tydligen det bli bättring i dock.

Ursprungligen av pertoyra:

Hehe, ja Joomla har man hört en del om... min bror kallade det imorse för "det är det sämsta skit jag har jobbat med någonsin på webben - alla kategorier". Med alla problem han och andra har haft skulle jag nog kunna hålla med. Betan för 1.5 ska tydligen det bli bättring i dock.

Jag vill inte ifrågasätta din brors erfarenheter, omdöme eller kunskaper - men har han verkligen erfarenheter, omdöme och kunskaper att så kategoriskt uttala sig om en produkt som enligt denna källa är bäst och enligt denna källa är säker?

En del människor stöter problem med Joomla så långt håller jag med, men dessa problem orsakas i regel av vissa inställningar på vissa webbhotell, som förstås är utanför Joomlas kontroll. Men om man vet hur man skall göra så löser man dessa utan några större problem men om man inte har tagit sig tid orsaken och lösningen till dessa intiala problem så är det ju lätt att man drar slutsatsen Joomla inte verkar fungera och att det därmed är skräp. Är det kanske så det gick till för din bror?

Joomla har:
Vad är Joomla sfären? Från artikeln ovan:
* "Mer än 60.000 registerade användare på det officiella Joomla! community forumet och fler på de många internationella community webbplatserna.

* 1168 projekt på Joomla! Forge (forge.joomla.org). Alla öppna för tillägg av tredje parts utvecklare i form av Öppen källkod (Open source)

* 1077+ tillägg till Joomla! registerade på extensions-webbplatsen (extensions.joomla.org)

* Joomla.org överskricer 2 Tb trafik per månad.

* Alexa rapporterar [Oktober 2006="2006"]: Joomla.org på plats nr #492 av 500 mest besökta webbplatser i världen.

* Community forumen , innehåller över en halv miljon poster, och 60.000 aktiverade användare. Forumet växer med 1200 inlägg och 150 nya användare per dag!"

* Ca en miljon installationer

Är det verkligen realistiskt att dra slutsatsen att Joomla är vad din bror beskriver med den bakgrunden?

Om popularitet är måttet för hur bra något är så har vi väl alla här gjort ett stort misstag, eller?

Ursprungligen av Hagelin:

Om popularitet är måttet för hur bra något är så har vi väl alla här gjort ett stort misstag, eller?

Var populäritet den enda informationen du hittade i mitt inlägg ovan? I så fall kom min poäng bort helt eller så kanske du missade den - visst är Joomla populärt men vad siffrorna och länkarna betyder är:

* Att Joomla i tävling med ca 70 CMS bedöms vara bäst av alla (listan på konkurrerande CMS är mycket lång och alla CMS av betydelse finns med på listan). Det var dock inte en pouläritetstävling som Joomla vann i - utan de tittade på funktioner, användning, installation mm.

* Att Joomla är säkert framkommer av den andra länken som berättar om att när man sätter 150 ryska säkerhetsexperter, hackers och crackers i samma rum och låter dem försöka knäcka skyddet i Joomla i två dagar - så lyckas de inte.

* Att om du vill bygga ut din webbplats med nya funktioner är det ganska så sannolikt att det finns en plugin till Joomla som har den funktionen (gratis eller kommersiell), det är en viktig faktor för en webbplatsägare - eller? Vad jag talar om är här att det finns 1077 extension till Joomla.

* Vad gäller antalet reg. användare, trafik, installationer mm - visst är Joomla poppis.

Så min poäng är alltså bra och poppis, inte bara bra.

Sedan är Mac också poppis, vad är det nu 30 miljoner användare, räknas inte det som poppis i din värld?

Ursprungligen av Taz_1999:

(...)

Så min poäng är alltså bra och poppis, inte bara bra.

Sedan är Mac också poppis, vad är det nu 30 miljoner användare, räknas inte det som poppis i din värld?

Jag lägger mig platt, och håller med helt och hållet.

Ursprungligen av Taz_1999:

[...]

Är det verkligen realistiskt att dra slutsatsen att Joomla är vad din bror beskriver med den bakgrunden?

Absolut inte! Alla får dra sina egna slutsatser angående Joomla.

Men i mitt tycke, och många andras, så ska inte ett CMS slänga ut markupkod från funktioner som endast borde retunera data. Problemen han har stött på ligger alltså inte alls i hur enkelt Joomla går att installera utan snarare hur det ser ut under skalet.

Men självklart var han en aningens upprörd när han uttryckte sina åsikter så bokstavligen ska det väl kanske inte tas.

Själv har jag bara skrapat på ytan av Joomla och admingränssnittet är något som är bättre än många andra opensource cms har klarat av att göra. Men jag håller mig till Symphony, det är tillräckligt för det jag gör och underbart att jobba med.

IMcms kan du testa också, en svenskutvecklad cms. http://www.imcms.net/ ör adressen dit.

En dum fråga kanske?
Vilka produkter är på serversidan och vilka är på kliensidan?

Skulle gärna vilja ha en kort översikt hur det hela knyts samman till ett CMS. Hur genereras nya html-sidor? - Som ni förstår så kommer frågorna från en som bara bygger statiska sidor.

Kanske även ”tobba” (den som startade tråden) behöver en kortfattad översikt hur man gör och varför. Även andra kanske har läst detta och fått en massa myror i huvudet, inte bara jag.

Mvh: Thord.

Ursprungligen av TRLfineart:

En dum fråga kanske?
Vilka produkter är på serversidan och vilka är på kliensidan?

Skulle gärna vilja ha en kort översikt hur det hela knyts samman till ett CMS. Hur genereras nya html-sidor? - Som ni förstår så kommer frågorna från en som bara bygger statiska sidor.

Kanske även ”tobba” (den som startade tråden) behöver en kortfattad översikt hur man gör och varför. Även andra kanske har läst detta och fått en massa myror i huvudet, inte bara jag.

Mvh: Thord.

Ingen fara - jag förklarar gärna.

På serversidan behövs MySQL och PHP och gärna något verktyg med vilket du kan administrera din MySQL-databas (en sådan saknar användargränssnitt nämligen). De flesta webbhotellleverantörer erbjuder där tex PhpMyAdmin (som är en PHP-lösning för att i ett webbgränssnitt kunna administrera en MySQL-databas), CPanel (ett annat webbbaserat admingränssnitt) eller något hemmagjort webbaserat admingränssnit för att kunna titta på poster i dina tabeller, lägga till fält och poster och tabeller mm.

MAMP som jag nämnde tidigare gör det toklätt att få igång Webbserver, MySQL och PHP i en enda installation så att man har en miljö hemma att testa i.

Vill man jobba mot ett webbhotell så går det med - med liten reservation där för att ett webbhotell kan ha vissa inställningar för PHP som gör att det blir något svårare att jobba med Joomla än vad det normalt är, dvs helt friktionsfritt. Nästan alla webbhotell erbjuder PHP och MySQL i standardpaketet och ett par stycken har det som tillägg. Loopia har PHP inbyggt i sina abonnemang men MySQL (med PHPMyAdmin) som tillägg för 32:50:- per databas och månad.

Installationen
Om du jobbar mot webbhotell eller mot egna datorn hemma där Mamp redan är igång, så tar du och packar upp zip-arkivet du laddat hem, lägger det där det skall vara (här får du avgöra själv hur du vill ha det, cms'et i egen undermapp på din site eller som siten. Du kan också när detta steg är klart behöva ändra lite rättigheter genom att i Finder göra visa info (detta förutsätter att din webbserver är hemma) eller vi FTP-programmet (tex Cyberduck) visa info och kopiera rättigheter neråt.

Sedan startar du din webbläsare och pekar den mot din webbserver. Om allt fungerar får du upp första sidan för installationsprocessen - den frågar efter user/pass till din databas och adressen till den och lite annat och skapar då tabellerna som behövs och "populerar" dem (det betyder fylla dem med data).

Sedan har du en offentlig site som alla kan titta på, på din vanliga adress. http://din adress/din sökväg/

... och ett admingränssnitt för att lägga till artiklar, ändra i menyer, byta utseende på http://din adress/din sökväg/administrator/ i Joomla-fallet.

Därefter använder du webbgränssnittet för att göra resten, tex installera webbshop, templates, forum, bildgallerier, kontaktformulär osv osv...

(Jo, jag håller i kurser i detta om någon är intresserad).

Jo, det hör till saken att jag förstås skippat en del små-teknikaliteter ovan, som tex hur man packar upp ett zip-arkiv, ändra rättigheter, hur FTP-program fungerar och lite annat sådant. Men i princip går det till som jag beskrivit.

Ursprungligen av Taz_1999:

Vill man jobba mot ett webbhotell så går det med - med liten reservation där för att ett webbhotell kan ha vissa inställningar för PHP som gör att det blir något svårare att jobba med Joomla än vad det normalt är, dvs helt friktionsfritt. Nästan alla webbhotell erbjuder PHP och MySQL i standardpaketet och ett par stycken har det som tillägg. Loopia har PHP inbyggt i sina abonnemang men MySQL (med PHPMyAdmin) som tillägg för 32:50:- per databas och månad.

Toppen!
Detta var en mycket bra beskrivning. Det är väl någonting liknande som du beskriver vad det gäller bilder. Att kunna visa sådant från en databas. Det jag är intresserad av är gentemot ett webbhotel som ex. Loopia som du verkar gilla. Själv är jag kund hos dom och det är även mina kunder. Förresten! Är index-filen en .php fil i din beskrivning? Du märker att jag inte ”greppar” detta.

Mvh: Thord.

Index-filen är en PHP-fil ja. Joomla har ett system där indexfilen läser in en massa inställningar och sedan gör PHP ett antal sökningar i databasen och sedan när resultatet kommer så sätts det ihop i form av HTML-kod som infogas i en template (mallen för din site som också är html-kod) och det hela levereras till webbläsaren.

Otroligt bra beskrivet! Du har ”i ett nu” raderat ut en massa förvirring.
Själv har jag en index.php på min hemsida som en enkel växel mellan två olika url-er:

http://www.mediaide.nu/
http://www.trlfineart.se/

Dessa två ligger på samma hotel och under samma konto. Men om man skriver ”mediaide“ så kommer man till index för mediaide. Skriver man trlfineart så kommer man till första sidan för den.

Ska tilläggas att jag fick hjälp av en kompis med php-filen. Kraftfullt tycker jag. Mycket användbart!

Går det att använda bilder och databas? Visst går det? Eller...

Hej!
Föreslår att du lägger bilder i filkataloger - verktygen som diskuteras ovan har alla stöd för bildhantering. Med risk för att gå för djupt för snabbt finns det ofta metoder i dessa system eller som tillägg till dessa system för att automatiskt omskala och sedan cacha omskalade bilder - så behöver inte du hålla på och mecka med bilderna utan det räcker att ladda upp en enstaka bild så tar systemet hand om att skapa varianter. Definitivt lönt när man bygger dynamiska produktkataloger.

Ett helt gratis bildgalleri för den som vill ha ett som en del av en CMS-baserad webbsite i Joomla heter Expose. I det skapar du album och laddar upp hela mappar med bilder och vips har du ett snyggt bildgalleri.

Min demo av det är här:
http://cmsdemo.intelligentmammals.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=37&Itemid=65

Kategorin Gallery hos extensions.joomla.org innehåller 50 extensions:
http://extensions.joomla.org/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=1779&Itemid=35

Här är det - Expose Flash Gallery
http://extensions.joomla.org/component/option,com_mtree/task,viewlink/link_id,254/Itemid,35/

Förresten - lade just upp en tråd omjulöl den 14 dec i Stockholm, om någon vill prata en smula CMS (dvs kanske inte hela kvällen) så kom gärna förbi. .

Ursprungligen av Taz_1999:

Förresten - lade just upp en tråd omjulöl den 14 dec i Stockholm, om någon vill prata en smula CMS (dvs kanske inte hela kvällen) så kom gärna förbi. .

Synd att jag inte bor i Stockholm annars hade jag gärna kommit och druckigt några fina öl (annat än Carlsberg och Tuborg finns knappt här i Falun på krogen känns det som...) samt snackat lite om vad jag tycker ett CMS ska hålla på med!

Föresten, när du tar 5 000-10 000 kr för att installera ett CMS och en webbshop, gör du någon form av anpassning överhuvudtaget eller snackar vi en standardinstallation rakt av?

Ah, din fråga tangerar lite otillåten marknadsföring av sig själv här i forumet så jag försöker svara så att den inte går över gränsen (som jag hoppas att jag inte redan gjort ovan?).

Ursprungliga frågeställaren tobba, undrade vad han skulle kunna ta betalt så det var därför jag kastade ur mig en siffra några inlägg sedan och så här är resonerandet bakom detta - det tar en viss tid att diskutera projektet i stort med kunden få information om hur han vill ha det, det är en del, en annan del är teknikaliteterna och få redan på user/pass adresser och andra förutsättningar och med dessa göra själva överföringen av filer och installationen, en tredje är att göra anpassningar och konfigureringar som att lägga in kontaktuppgifter, en template, en logo och översätta menyer mm så att siten är på rätt språk och ser rätt ut på det viset och avslutningsvis så lägger man in lite lite innehåll som man fått av kunden som är det femte. Efteråt så behöver kunden lite support och utbildning på hur de jobbar i systemet så man får räkna med en timme eller två där med. Så ett vanligt pris i branschen är 650:-/timme och för 5000:- får man 7.7 timmar och om allt går väl är det ungefär så lång tid det tar att göra detta.

Eller 15.4 h för 10.000:- om kunden vill ha lite flera tillagda funktioner som skall laddas hem/upp installeras konfigureras och CSS-pillas med eller om kunden vill ha mera material inlagt (tex import av texter eller produkter från andra system), mera avancerade menyer, mera design, mera översättning av saker.

Det finns massor man kan pilla vidare med och poängen med ett CMS är att kunden skall kunna göra detta själv och utesluta den dyra konsulten ur ekvationen att driva sin egen webbsite med tiden.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2006-12-13 22:19
Ursprungligen av Taz_1999:

Ah, din fråga tangerar lite otillåten marknadsföring av sig själv här i forumet så jag försöker svara så att den inte går över gränsen (som jag hoppas att jag inte redan gjort ovan?).

Ursprungliga frågeställaren tobba, undrade vad han skulle kunna ta betalt så det var därför jag kastade ur mig en siffra några inlägg sedan och så här är resonerandet bakom detta - det tar en viss tid att diskutera projektet i stort med kunden få information om hur han vill ha det, det är en del, en annan del är teknikaliteterna och få redan på user/pass adresser och andra förutsättningar och med dessa göra själva överföringen av filer och installationen, en tredje är att göra anpassningar och konfigureringar som att lägga in kontaktuppgifter, en template, en logo och översätta menyer mm så att siten är på rätt språk och ser rätt ut på det viset och avslutningsvis så lägger man in lite lite innehåll som man fått av kunden som är det femte. Efteråt så behöver kunden lite support och utbildning på hur de jobbar i systemet så man får räkna med en timme eller två där med. Så ett vanligt pris i branschen är 650:-/timme och för 5000:- får man 7.7 timmar och om allt går väl är det ungefär så lång tid det tar att göra detta.

Eller 15.4 h för 10.000:- om kunden vill ha lite flera tillagda funktioner som skall laddas hem/upp installeras konfigureras och CSS-pillas med eller om kunden vill ha mera material inlagt (tex import av texter eller produkter från andra system), mera avancerade menyer, mera design, mera översättning av saker.

Det finns massor man kan pilla vidare med och poängen med ett CMS är att kunden skall kunna göra detta själv och utesluta den dyra konsulten ur ekvationen att driva sin egen webbsite med tiden.

Vill bara tacka för det fylliga inlägget. Marknadsföring kan väl inte vara så farligt så länge det är relevant.

Hjälpte själv till att skapa upp en "webbsite" och har haft funderingar på hur mycket man kan debitera. Så det var bra information du delade med dig av. Bugar och tackar!

Själv använde jag Drupal som CMS, testade även GeekLog som var enkelt att använda. Använder ett webbhotell som använder Fantastico, ett paket av diverse verktyg (open source) som gör installationen av olika CMS så enkelt som att trycka på en knapp.

Byggde upp siten på mellan sex och åtta timmar och det inkluderade att lära sig Drupal.

//Björn

1
Bevaka tråden