Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hörlurar till Macbook?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 09:25

Tänkte höra mig för lite.. Får min kära Macbook idag och eftersom jag inte förväntar mig särskilt mycket från högtalarna på den funderar jag på att köpa ett par hörlurar. Har ni någonting att rekommendera? Jag är helt vilsen. Det finns ju tokmycket saker för billig peng - men hur är ljudet? Jag ska väl inte säga att jag är någon ljudexpert eller finkännare, men givetvis vill jag ha någonting som låter helt okej och har rätt schysst bas (lyssnar rätt mycket på musik med bas i, och min granne verkar inte uppskatta det).

Så vad säger ni? Gärna ett par lurar som är sköna att ha på sig (de lär användas ganska mycket) och som ändå går att ta med sig hyfsat enkelt när man tar med sin Macbook ut i vildmarken..

Har tittat runt lite på forumet och sett vilka modeller som rekommenderas, men har inte sett någonting om ljudet och prisvärdet på modellerna.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-12-06 09:59

Det framgår inte riktigt vilken typ av lurar du är ute efter (öppna / slutna) samt vad en billig peng är.

Kan dock starkt rekommendera Sennheiser PX100 (test här: http://www.headphone.com/guide/by-headphone-type/ear-pad-type/sennheiser-px-100.php) Kostar runt 300 kr.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-06 10:00

Utbudet på marknaden är enormt och du lär antagligen få olika svar från de du frågar.
Själv har jag använt Koss PortaPro som fungerat bra för mig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-06 10:03

Jag har ett par Sennheiser PX100 och HD555. PX100 är ihopfällbara och följer ofta med. Men HD555 är en annan division. Beror lite budget och storlek på hörlurar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 10:53

Budget är väl max 500kr kanske. Eftersom jag inte är någon "finkännare" så känns det onödigt att lägga ut mer.

Sennheiser PX100 lurarna verkar ju kalasfina! Hur är ljudet? Kan man sitta och lyssna ett bra tag på stationära datorn också eller är det bara hyfsat ljud och portabelt? Såg att det fanns ett par PX-200 också, är skillnaden stor? Värt en extra hundring?

HD-555 verkar ju vara fina lurar, men de verkar också ganska mycket dyrare =/

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-12-06 11:02

PX-200 är slutna lurar, har dock inte testat dom, har inte heller läst någon test där dom gillar dom helt.
http://www.headphone.com/guide/by-headphone-type/ear-pad-type/sennheiser-px200.php

Problemet med lurarna är väl att det märks om man har musik med kass kvalité (låg bitrate).
Jag tycker att ljudet är en bra bit över hyfsat. Dom sitter väldigt bekvämt också (på mig iaf).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 11:07

Med risk för att skämma ut mig lite: Vad är egentligen skillnaden mellan slutna och öppna lurar? Rent ljudmässigt? Jag kan förstå att slutna är slutna och öppna är öppna, men vad gör det för ljudet? Blir det bättre bas t.ex.?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-12-06 11:17

Bra länk http://ausim3d.com/products/AuWeb_selecting_headphones.html

Bättre bas - Ja - om man får en bra tätning, annars det motsatta- Detta verkar vara det stora problemet med PX-200.

Jag personligen gillar inte slutna lurar - orkar inte ha på dom länge och det känns som någon trycker in ljudet i öronen, medans öppna får en mer naturligt bredare ljudbild. Allt enligt mina öron dvs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 11:54

Hrm, mina öron brukar aldrig ha någon bra passform så det kanske vore smart med ett par öppna. Super sida förresten! Tack!

Nåja, PX-200 verkar inte särskilt lockande om det är är massa tveksamheter kring dem. Då verkar PX-100 var ett ganska bra val. Det får bli ett par såna om ingen annan har något att rekommendera?

Porta Pro har egentligen aldrig fallit mig i smaken, kan inte svara på varför, men testade ett par för länge sedan. Dock helt okej ljud!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-06 18:48

Om du har möjlighet så testa ett par Porta Pro. Det är helt klart bättre ljud i dom än PX100.
Men duger utmärkt. inga problem att ha på sig dom längre stunder, en ljudkvalitén är sådär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 04:45

Hur sitter Porta Pro ifall man har de på sig en längre stund då? De ser rätt obekväma ut Hur är basen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 22:33

Sådär då.. Har beställt ett par Porta Pro nu för 279kr.. Borde komma under nästa vecka!

Det verkar vara väldigt bra lurar faktiskt, är lite fundersam över hur de sitter under en längre tid bara. Det löjliga är att lurarna kostar typ 200kr på teknikmagasinet än från t.ex. CDON..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 03:36

Bästa lurarna jag haft. Har haft dom i cirka två år nu - till allt! Kostar runt 799:-

Phillips HP 890 (bild) --->

http://www.h-navi.net/i/hp890.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-01 18:43
Ursprungligen av Spicey:

Bästa lurarna jag haft. Har haft dom i cirka två år nu - till allt! Kostar runt 799:-

Phillips HP 890 (bild) --->

http://www.h-navi.net/i/hp890.jpg

Damn, nu har dom gått sönder!!

Tror att det är glapp i själva luren, där man stoppar in den löstagbara sladden.

Nån som varit med om liknande. Kan man laga dem?

Tänkte prova med en ny sladd - men det verkar inte finnas.

Nån som sett en ny sådan sladd, på ena enden är det ju en super-mini-japan-plugg eller vad det heter. Inte kollat Claes Ohlsson iof, men, det är nog själva kontakten på luren som, ja nått har lossnat därinne. Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 09:21

Ojdå.. Riktigt biffiga lurar! Tyvärr inte särskilt bärbara

Hur är ljudet i lurarna då? Är det mycket mycket bättre än Porta pro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 12:33

Sådär, nu sitter jag här med ett par sprillans nya Koss Porta Pro för 279kr.. Måste säga att jag är imponerad över ljudet.. Var lite skeptisk där ett tag strax efter beställning, men det är en fröjd att lyssna på musik i de här lurarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 13:18

Porta Pro är en väl beprövad hörlur som funnits med bra länge. Minns att vi har ett par utslitna liggandes på vinden hemma med snygga oranga öronmuffar.
De är grymt prisvärda och faktiskt riktigt bekväma!

Jag använder mina flitigt härhemma och de matchar mina Sennheiser HD-200 i ljukvalitet enligt mig själv.

Shure e2c, helnöjd med dem...

  • Medlem
  • 2006-12-13 14:24

Porta Pro har ett ljud som går att jämföras med betydligt dyrare lurar. Grymmt prisvärda!

En fördel med öppna lurar är att ljudet kan upplevas lite mer naturligt då de ej dämpar bort omgivningens ljud. Man blir inte så avskärmad från verkligheten. Detta gör också att det inte är livsfarligt att ta sig fram på cykel eller till fots då man fortfarande kan höra vrålande bilar som försöker köra över en. En nackdel är att de stålar ut en hel massa ljud, så det är inte så poppis bland medresenärerna på tåg och flyg. Om man inte har bra musiksmak då...

Jag föredrar öppna lurar. Har själv ett par Sennheiser HD600 och är kalasnöjd. De behöver dock en bra hörlursförstärkare för att komma till sin rätt då de är rätt trögdrivna. Ingen hit med minipoden.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-12-13 17:14

jag körde med ett par px200 som jag var nöjd med tills för ett par veckor sen då sladden pajade. Tydligen räknades inte det på garantin och så gick det inte att byta ut den. Så de rekomdenderar jag inte..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-13 19:28

Någon som provat med ipod-hörlurar till MacBook? Old-style lurarna då.

iPodlurarna ogillar jag, sitter ju extremt obekvämt och ger kasst ljud.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-13 19:34

Men dom är kompakta som bara den

mina shure e2c är inte större, men extrem bekväma och mycket bra ljud

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-01 19:35

Själv är jag såld på de bätre lurarna från AKG. Neutralt och ofärgat, men också spänstigt och mjukt, musikaliskt ljud. Sennheiser och Beyerdynamic gör också fina lurar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-01 19:39

Är de bättre? Ja, kanske, men dessa är verkligen bra!
Vill laga dem på nått sätt.

1
Bevaka tråden