Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka "fel" ska jag leta efter på ny Macbook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 11:42

Hej alla!

Jag får min Macbook om två dagar och ser fram emot det.

Men i och med att det varit så mycket fel på den, vad ska jag då titta efter internt och externt sätt. Hur skärmen sitter ihop? om det knakar? plasten ? tangentbordet osv?

Vad mer bör jag observera? vill ha en så hel och bra dator som möjligt.

Vilka kända fel ska jag absolut titta efter?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-05 12:56

Tror inte det är så många fel numera, är mest i början av varje modell.
Men om Jag hade köpt en nu (köpte direkt när den kom istället, kunde inte vänta), skulle jag först uppdatera allt som fanns i programhanteraren. Sen skulle jag nog leta efter döda pixlar, att styrplattan och knapparna fungerar bra, att det inte är något fel på batteriet och att inte fläkten låter för mycket.

Vilken konfig valde du förresten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 16:13

Får göra som du säger då. Får förhoppningsvis min imorgon, och det är ju bra att få tips med ett gäng "standardkontroller" som man bör göra när man köper ny dator.. Så att man inte missar någonting.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 23:11

Att leta fel så tidigt i ett förhållande är inte alltid bra
om man vill att det skall bli långvarigt.;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 23:34

Hah Menade mer konstruktionsfel, döda pixler etc

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-05 23:37

Varför köper man något som man tror att det finns fel på?
*fundersam*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 23:59

Leta inte efter fel. Kör på och var glad i stället. Det är alldeles för många gnällpittar som gnäller om allt överallt.

Det är väl klart att man skall kontrollera en vara när man köper den, och en så komplex mackapär som en dator kan man mycket väl behöva råd för att kontroller att allt är ok. Tycker man skall visst leta efter fel, hittar man sådana kan man mycket enklare åtgärda dem när köpet är nyt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 13:25

Håller med Petrus! Vi Mac-användare är på tok för lojala och tar för mycket "skit" av Apple. Visst "älskar" man Mac och Apple men man måste ställa krav om man köper en dator för runt 20 papp. vilket dessutom driver det hela till något bättre. Det har ju inte direkt med gnäll att göra heller för gnäll är ju ingen hit.
Väntar nu på min MacBook som är inne på lagning hoppas den kommer tillbaka innan jul utan flimrande skärm.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-14 10:36

Mitt tips är att verkligen hårdköra datorn. Och det gäller igentligen allt.

Belasta den till max, ta med dig den till jobbet/skolan osv. ANVÄND DEN!

Jag märkte tex inte av att brännaren strulade tills jag hade bränt 4 skivor på raken - sen var det bara byte som gällde!

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-22 22:56
Ursprungligen av leszek:

Mitt tips är att verkligen hårdköra datorn. Och det gäller igentligen allt.

Belasta den till max, ta med dig den till jobbet/skolan osv. ANVÄND DEN!

Jag märkte tex inte av att brännaren strulade tills jag hade bränt 4 skivor på raken - sen var det bara byte som gällde!

Hur märker du att din brännare var paj?
Fungerade inte skivorna alls? Gav de speedkurvor eller hur såg du det?

Är lite rädd att det kan vara nå skit med min brännare oxå... Men vad är speedkurvor?

  • Medlem
  • 2007-01-26 17:02

mkt bra tråd för oss nya macbook köpare! undrar också vad speedkurvor är!?!?

en måste väl äta allt som släpps om man hårddrar det .. vilket suger, antingen digga läget eller tycka att allt e hyvens lixom .. e man sval på grejerna man får ihanden eller kokhet spelar ingen roll - för en som e fördomsfull - det e inte mkt man kan välja på själv i spec. ;]

skulle gärna vilja peta i de jag behöver för stunden med en macbook, och sen betala för det

som på ica vill jag gärna bestämma vad jag har med mig hem i påsen, mer fritt

edit: tänk på iFood kedjan ..

1
Bevaka tråden