Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in fast ip på APE?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 12:34

Hej!

Har en AirPort Express. Just nu delar den ut ip automatiskt. Går det ställa in så att den delar ut en fast ip och resten automatiskt?

Den datorn som ska ha fast IP är det bara att ställa in på ett fast IP som ligger utanför DHCP-raddan, men ändå i samma subnät.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 19:29
Ursprungligen av irrelogical:

Den datorn som ska ha fast IP är det bara att ställa in på ett fast IP som ligger utanför DHCP-raddan, men ändå i samma subnät.

det går alltså?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 22:14

Hur ställer jag in detta då?

Antingen så väljer du bara ett IP som är utanför dhcp-range'n i samma subnät. (I nätverksinställningar på datorn)
Eller så kan du i AirportAdminTool ställa in att låsa IP-adress till din dators MAC-adress. Då kommer APE'n dela ut samma ip till den datorn varje gång.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 22:54
Ursprungligen av Johan S:

Antingen så väljer du bara ett IP som är utanför dhcp-range'n i samma subnät. (I nätverksinställningar på datorn)
Eller så kan du i AirportAdminTool ställa in att låsa IP-adress till din dators MAC-adress. Då kommer APE'n dela ut samma ip till den datorn varje gång.

Det senare alternativet låter nog enklare då "datorn" som ska ha den fasta ip´n råkar vara min Newton MessagePad 2100. Och på Wlan-kortet som sitter i den står det en MAC-adress på baksidan.

Men hur gör jag i AP Admintool för att ställa in detta korts MAC-adress och ska jag välja en ip-adress själv då Eller kommer APE´n att plocka en till mig? Vad menar du med att adressen måste vara utanför dhcp´s range i samma subnät? Jag begriper inte va det är.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 03:20

Hittade denna http://www.newtenlightment.de/support.html sidan men begriper mig inte på hur jag ska konfigurera min newton för att den ska kunna surfa på nätet.

Hur ska jag ställa in den egentligen? Har provat ALLT. Den säger bara att nåt är fel med DNS. har även kollat här: http://www.ff.iij4u.or.jp/%7engc/eng/newtwave.htm

Fattar inget. För det första kan jag ej ställa in 64-bit wep utan bara 40-bits. För det andra så begriper jag inte hur det ska konfigureras. Den gnäller hela tiden om att den inte kan hitta DNS.

Enligt ff.iij4u-sidan så ska mitt kort+newton fungera mot en AP-router med automatisk utdelning av ip-adress, det är väl det de menar med "DHCP" eller "manually"??

Så vad är då problemet? Vad gör jag för fel?

Jag har APE´n på 802.11b/g.

Du kan börja med att ställa in ditt nät så de blir öppet, detta för att ta bort en eventuell felkälla (ändra givetvis tillbaka efter att du fått det att fungera). Du ställer in MAC-adress-grejjset här:

Airport Admin Utility -> Configure > Access Control.

Sluta också spamma med onödiga inlägg. Du får inte hjälp fortare, snarare tvärt om!

1
Bevaka tråden