Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk via coax

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-11-29 21:56

Hej!

Jag har en sprillans MacMini som jag tänke använda i två syften. Dels som kontorsdator och dels som mediaspelare via en TV i ett annat rum (för att köra EyeTV-inspelningar, iTunes och iPhoto).

Har hittat en grym lösning som dessutom inte är så dyr, men jag är osäker på om det skulle funka, eller om de levererar till Sverige för den delen. Kolla in http://crossbarmedia.com och deras AVcast produkt som gör att man kan köra ut videosignalen på sitt befintligt dragna coax-nät och dessutom vidarebefordrar den fjärrkontrollssignaler så att man kan styra såväl EyeTV som FrontRow.
Vore inte det guld
(Eller vad är haken?:confused: )
((Eller har ni nåt bättre/enklare/billigare förslag?)

mvh
Andreas

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2006-12-05 19:59

Coax nätverk är riktigt "oldschool". Det har använts flitigt genom tiderna men är nu helt ersatt av kopparkablar eller radio. Nackdelarna med coax är nog fler änn fördelarna.

Men jag är inte så påläst angående din grej där. Om det funkar så funkar det väll!

Koaxialkabeln har en större bandbredd än vanlig partvinnad kabel, ca 5GB. Så genom att lägga de olika signalerna på olika frekvenser så är det fullt möjligt att skicka fler signaler i kabeln. Videosignalen finns i ett frekvansband upp till 5 MHz och där finns inget annat så det går säkert bra.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-12-05 20:33

Hej,
Tack för era svar!
Jag inser att coax är "oldschool" men det skulle nog räcka för mig, i och med att jag bara har en halvskruttig TV i mottagarändan av systemet.

Fördelarna med min föreslagna lösning skulle vara:
+ billigt
+ enkelt (alla kablar är redan dragna)
+ slipper ytterligare en grej som går på 2.4GHz och alla interferensproblem som jag läst om med trådlös RF-sändning.

Har även hittat http://www.amazon.com/TV-Spider-Video-Source-Extender/dp/B00022OBCO som gör nästan samma grej som AVcast, men inte heller den verkar finnas i Sverige. Det kanske inte ens är lagligt?

Det bästa vore förstås att kunna skicka signalen digitalt, men då måste man ju ta emot den digitalt också och alltså klarar jag mig inte bara med TVn längre utan måste komplettera med nåt digitalt i den ändan också.

Vet ni om man kan köpa nån video extender, typ TV Spider, i Sverige?

1
Bevaka tråden