Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte AP Express dela ut nät via kabel?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-04 11:40

Köpte en Airport Express för att kunna surfa med min Mac mini på TV:n i vardagsrummet, men får det inte att fungera. Efter att ha sökt och läst i div forum börjar jag nu bli oroligt att jag gått på en nit.

Kan jag inte koppla minin med kabel till ethernetuttaget på Airport Express och på så sätt komma ut på nätet?

Som "basstation" använder jag min iMac 20" C2D som står i rummet intill. Airtunes funkar perfekt, så det trådlösa nätverket ska det ju inte vara något fel på.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 11:45

Det går att använda en APE som trådlös brygga på det sätt det beskriver. Jag kommer inte ihåg exakt hur den skulle ställas in men sök i forumet så hittar du flera trådar i ämnet.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-04 13:42
Ursprungligen av rhesus:

Det går att använda en APE som trådlös brygga på det sätt det beskriver. Jag kommer inte ihåg exakt hur den skulle ställas in men sök i forumet så hittar du flera trådar i ämnet.

Tack för era svar!

Det måste vara jag som är dålig på att söka då, för jag kan då inte hitta något trots att jag sökt på allt möjligt.

Hittar dock den här tråden, som antyder att det inte kommera att fungera.

Jag har första generationens Mac Mini, utan inbyggt Airport. Därför kan jag inte heller låta Expressen vara bas, eftersom jag har ADSL-modemet i andra änden av huset (där iMacen står).

Vilka inställningar har du gjort? Du behöver börja med att skapa ett trådlöst nätverk via inställningarna för internetdelning. Sedan behöver du ställa in Airport Expressen som Trådlös klient till det nätverket.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-05 09:10
Ursprungligen av Hagelin:

Vilka inställningar har du gjort? Du behöver börja med att skapa ett trådlöst nätverk via inställningarna för internetdelning. Sedan behöver du ställa in Airport Expressen som Trådlös klient till det nätverket.

Det här med nätverk är inte direkt min starka sida...

Jag har ställt in min iMac att funka ihop med APE genom Airport inställningsassistent. Och det funkar ju, för jag kan få ut musiken genom iTunes till stereon i vardagsrummet.

Bredvid stereon står min Mac Mini, som jag alltså vill kunna surfa på genom att ansluta den med kabel till APE. Men vad ska jag göra för inställningar på den? Airports inställningsassistent kan ju knappast hjälpa mig där. Eller!?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 11:45

Låt Expressen vara bas i stället och låt de båda Macarna ansluta till den.
Och visst kan du koppla Expressen till ditt bredbands- eller ADSL-modem om du vill.

Sitter det inte ett Airportkort i Mac Minin från början? Trodde det var standard.
Varför joxa med kabel ??

En vanlig Router efter ADSL-modemet, och ansluta Airport Express i sista porten på den borde väl fungera.
Så fungerade det för mig länge när jag hade den gamla grå Airport Basstationen.

Tråd fram till äldre Macar, och trådlöst till de med Airportkort

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-05 09:05
Ursprungligen av Pocahontas:

En vanlig Router efter ADSL-modemet, och ansluta Airport Express i sista porten på den borde väl fungera.
Så fungerade det för mig länge när jag hade den gamla grå Airport Basstationen.

Tråd fram till äldre Macar, och trådlöst till de med Airportkort

Jo, fast problemet är ju att den Mac mini som jag vill ansluta med tråd till Airport Express står i andra ändan av huset, långt från närmsta telejack. Så jag är tvungen att använda min iMac som basstation.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 19:30

Jag tror att det är så att du måste använda WDS däremot vet jag inte ifall det fungerar när man använder en dator som router misstänker att det inte kommer att fungera.

Using WDS to create a network from multiple base stations

Så som du har nu tror ja att det inte går att få det att fungera som önskat.

//Adam

1. Dela ut internet på iMacen under Systeminställningar->Fildelning->Internet->Välj att dela ut via Airport och ställ in nätverksnamn genom knappen Airport-alternativ.

2. Koppla ihop Mac minin och Airport Express med kabel.

3. På mac minin kör Airport Inställningsguiden. Välj alternativen "Anslut till det aktuella trådlösa nätverket" och sedan "Anslut till det trådlösa nätverket". Välj sedan det nätverk du namngav i steg 1.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-07 09:13
Ursprungligen av Hagelin:

1. Dela ut internet på iMacen under Systeminställningar->Fildelning->Internet->Välj att dela ut via Airport och ställ in nätverksnamn genom knappen Airport-alternativ.

2. Koppla ihop Mac minin och Airport Express med kabel.

3. På mac minin kör Airport Inställningsguiden. Välj alternativen "Anslut till det aktuella trådlösa nätverket" och sedan "Anslut till det trådlösa nätverket". Välj sedan det nätverk du namngav i steg 1.

Tack för din steg-för-steg guide, precis vad jag behöver! Tyvärr får jag det ändå inte att funka.

Två problem:

1. Jag väljer att dela ut via Airport, men knappen Airport-alternativ förblir grå så jag kan inte göra några inställningar där.

2. När jag kör Airport Inställningsguiden finns bara alternativen "Ställ in ny basstation" och "Ändra inställningar i befintlig basstation". Väljer det senare alternativet, klickar på knappen "sök igen" och får då upp namnet "Vardagsrum" i rutan. Det är vad jag kallar AirPort-Express enheten. När jag klickar fortsätt så får jag upp en ruta med nätvärksinställningar, där jag ser namnet på mitt trådlösa nätverk med alla lösenord, inställningar o s v. Så jag har tydligen kontakt med nätverket.

Men jag kommer inte ut på internet. Är det fler insällningar som måste göras, eller beror det på att jag inte kommer åt att ställa in nätverksnamn i steg 1?

Har själv slitit mitt hår pga samma problem. När man använder "Anslut till befintligt trådlöst nätverk" verkar inte Ethernet-porten vara aktiv på Expressen. Som adamsen87 skriver, WDS är lösningen på just det problemet och funkade fint för mig då jag via Ethernet anslöt till en Express, som i sin tur trådlöst anslöt till en AirPort Extreme. Står dock lika rådlös i just detta fall när det är en stationär dator som ska agera basstation.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-08 09:39

Jag har för mig att man inte ska slå på DHCP eller sätta något IP på APE:ns ethernetport. IP ska delas ut av huvudbasstationen (iMacen).

Jag läste nog ditt inlägg lite slarvigt första gången, jag är inte säker på att din koppling funkar när du har en dator som huvudbasstation.

Jag prövar att posta här också.

mitt problem är...
Installerade min APE i veckan, och skulle nu försöka komma åt min mina utdelade diskar från PCn via macen, men bara "badbollen" syns och snurrar.
Testade att koppla in nätverkssladden igen till macen, och då gick det att komma åt PCn utan problem. Någon inställning eller annat jag missat?

Eller kommer detta inte fungera alls, om jag förstått några tidigare inlägg.

1
Bevaka tråden