Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defekta drivrutiner i nya MacBook Pro C2D 2.33Ghz

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har precis fått en leverans av Nya MacBook Pro.

7 st som vi packade upp fick kernel panic när installationsguiden kördes, sen tröttnade vi och slutade packa upp kartonger.

Efter en säker start kunde vi skapa ett konto, starta om datorn och sen köra, däremot så fick vi kernel panic på alla maskiner när vi försökte välja ett airport-nätverk.

Vi kopierade då Appleairport.kext och appleairport2.kext från en intel iMac till /system/library/extensions och startade om, voila! som fransmännen säger... datorerna funkar.

Så ni som får nya Macbook Pro och får kernel panics under installationsguiden, testa detta. Datumet på dom antagligen defekta drivrutinerna är 2006-09-29, dom vi har använt från en intel imac C2D har datumet 2006-08-09. Versionsnumrena är dock samma oavsett datum, om man skall lita på det som står när man väljer "visa info"

/Daniel Damlin - Provectum System AB http://www.provectum.se

Senast redigerat 2006-11-28 16:12
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-28 15:56

Inte kul att råka ut för något sånt där.

Nej det blir lite jobbigt när man har massor meed folk som väntar på sina maskiner dessutom :/

Men Apple är informerade men tyvärr så finns det säkert ett stort antal maskiner ute som har detta problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 16:10

Macbook eller Macbook Pro? I rubriken står det Macbook Pro, i inlägget Macbook.

Inlägget redigerat, Det är Macbook Pro som det gäller. Har inte sett problemet på Macbook än.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-11-29 15:20

Gäller det bar 15" eller 17" också?

Vet inte om det gäller 17", dom vi fick var bara 15" macbook pro

varför är denna klibbig? Jag och många andra verkar inte ha dessa problem. Inte konstigt att många här på forumet tror apple konsekvent leverar dåliga produkter...

Ursprungligen av johan dansk:

varför är denna klibbig? Jag och många andra verkar inte ha dessa problem. Inte konstigt att många här på forumet tror apple konsekvent leverar dåliga produkter...

man blir ju lite småskraj om man ska läsa alla inlägg..
men man får ju tänka på att det är bara dom med problem som ställer frågorna.
knappast någon som skapar ett inlägg och skriver: allt funkar, ville bara skriva det
förutom dom som vill skryta med att vara bland dom första som fått produkten då

Ursprungligen av johan dansk:

varför är denna klibbig? Jag och många andra verkar inte ha dessa problem. Inte konstigt att många här på forumet tror apple konsekvent leverar dåliga produkter...

Ja det ansågs väl viktigt, antagligen därför den ligger som en sticky.

När vi fick masinerna så rapporterade vi detta till Apple och även dom tyckte det var ett allvarligt problem.

Förhoppningsvis är det några enstaka maskiner tillverkade en viss vecka (minns tyvärr inte vilken vecka maskinerna som vi fick var tillverkade, jag kan kolla om någon är intresserad, men alla var från samma vecka) som har fått felaktig mjukvara.

Så problemet kan vara litet, eller stort. Men jag tyckte att det var viktigt att det kom ut och dessutom med en lösning om det är så att någon stackare sitter hemma med sin nya dator och inte får den att funka.

Tycker inte du att det är bra att folk som eventuellt får ett sådant allvarligt problem får information om det?

Ursprungligen av johan dansk:

varför är denna klibbig? Jag och många andra verkar inte ha dessa problem. Inte konstigt att många här på forumet tror apple konsekvent leverar dåliga produkter...

Glömde fråga, när fick du din maskin och vilken modell är det?

Vill även påpeka att det inte var något försök till att smutskasta apple på något vis.
Såna här fel, och allvarligare, råkar dom flesta tillverkare ut för någon gång.

Ursprungligen av D Damlin:

Glömde fråga, när fick du din maskin och vilken modell är det?

Beställde den 25 oktober tror jag (morgonen efter den släpptes), 2,33ghz C2D, 2gb, 160gb.

Citat:

Vill även påpeka att det inte var något försök till att smutskasta apple på något vis.
Såna här fel, och allvarligare, råkar dom flesta tillverkare ut för någon gång.

jodå, men visst, jag håller med om det är konstigt/störigt att det var en hel sänding ni fick med defekta maskiner. Dock knappast normen

Tiger Cache Cleaner kan vara bra att ha till hands...

Ursprungligen av SockerConny:

Tiger Cache Cleaner kan vara bra att ha till hands...

Hjälper väl knappast när det är felaktiga drivrutiner (kernel extensions) som orsakar problemet....

Problemet är alltså att datorn får kernel panic redan vid första uppstarten när inställningsguiden körs, det var likadant på 7 st datorer (säkert alla 10 som vi fick men vi tröttnade efter att vi testat 7st). Så tyvärr tror jag inte att tiger cache cleaner gör så mycket nytta i just detta fallet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-06 14:00

jag har nu efter ca 2 veckor börjat få kernel panics, vad kan detta bero på, vad kan jag själv testa att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 16:10
Ursprungligen av D Damlin:

Vi kopierade då Appleairport.kext och appleairport2.kext från en intel iMac till /system/library/extensions och startade om, voila! som fransmännen säger... datorerna funkar.

Ungefär som jag skrev i den här tråden således...

- Torkel

1
Bevaka tråden