Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hitta Hicoryträ för grillning?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska grilla julskinkan i år. Jo precis grilla.
Men till det behöver jag lite smaksatt rök, jag vill smaksätta den med Hickory.
Men alla ställen i Sundsvall verkar ha slut på just den påsen.
Så jag undrar om någon vet var jag kan beställa denna eftertraktade påse från?

Weber har men hittar ingen svensk sida för dom.

Grym ide.. Indirekt grillning med skinkan i folie?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-05 00:07

http://www.barbeque.se/butik.html

99mac - din kunskapsdatabas i vedröken!

Ursprungligen av Arvid:

http://www.barbeque.se/butik.html

99mac - din kunskapsdatabas i vedröken!

Trist inget svar från dessa eller denna kille.
Jag är i sådant behov måste jag gå och hugga mig en en eller bar stjäla dess ris?

Ingen folie så lång ögat når. BBQ grillad skinka. Helt enkelt.
Kommer ta cirka 1 1/2 timme per kilo så två stora säckar bricketer är inläpta samt gammgrillen har fått komma ut som bricketförberedare.

Ah perfekt Arvid - tack!

Det brukar finnas hos alla som säljer Webergrillar, för Weber har hickoryspån i sitt sortiment. I Stockholm finns det t.ex. på John Wall.

Vilken idé! Mmmmm....

Hmm då är inte Weber-grill försäljarna så välsorterade i Sundsvall. Jag har tittat på alla tre jag vet om men ingen hade det i sortimentet just nu och eftersom det är tok-oss-säsong så skulle det heller inte beställas in just nu.

Jag vill veta mer om förberedelserna... Tar du bort nätet? Skär bort svålen?.. Annat.. jag vill också grilla skinka i år

haha
Nätet ska bort men det är också allt. På med grill och sedan på med skinkan.
Räkna 1 1/2 timme per kilo cirka. 70 grader ska den bli innuti i alla fall.
BBQ grillning med indirekt värme är det som gäller men det antar jag att du fattat redan.
Inga krydor eller något vill man kan man då kasta med hickory eller annat träslag.
Får jag inte tag på hickory funderar jag på enris.
Vi får se.

Ka du vet att du måste fylla på med glödande bricketter och rökträ... men men du verkar inte vara någon nybörjare. Jag har snart klarat av nybörjarkursen.

Jag köpte en speciell skorstensliknande sak i somras (weber) som jag använder när jag grillar länge och behöver fylla på med mer briketter. Fungerar hur bra som helst.
Tack för instruktionen

1
Bevaka tråden