Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12" MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad tror ni om det?
Vill man ha en mindre laptop så köper man väl en vanlig macbook?

macosxrumors.com
Engadget.com

/manne

Jag har väntat!

Sitter med en 12" Powerbook och vill helst inte byta till en MacBook. Hade en Blackbook ett tag men den var lite för stor - min nuvarande är helt perfekt storlek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 08:47

Finns massor med folk som vill åt aluminiumskalet men fortfarande vill ha en mindre dator. Sedan är ju inte MacBook så liten, jag tror att en MacBook Pro 12" kommer att vara mycket lättare och mer slimmad än en MacBook "någonsin" kommer att bli. För att inte prata om grafikkortet..

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-12-05 09:43
Ursprungligen av acke:

För att inte prata om grafikkortet..

OCH för att inte prata om VIKTEN! För att en bärbar ska kännas liten så behöver den vara lätt, helst skulle jag vilja se MBP 12" på ca. 1.0-1.2Kg

Om en Mac Book Pro 12" skulle väga lite mindre än den gamla 12 tummaren är jag mer än nöjd. Det viktigaste för mig är:

- Mycket internminne (minst 2GB)
- Formatet
- Bildskärmen

Jag skulle kunna offra inbyggda DVD:n och köra något sugigt grafikkort och en långsammare processor utan att lida av det om jag får en liten snygg 12 tummare med en glossy 1024x768+ bildskärm och 3GB RAM

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle kunna offra inbyggda DVD:n och köra något sugigt grafikkort och en långsammare processor utan att lida av det om jag får en liten snygg 12 tummare med en glossy 1024x768+ bildskärm och 3GB RAM

Låter bra - ge hit!

Men den 12" är väl inte så bra för en som vill leka i photoshop och skapa lite hemsidor..

Ursprungligen av Emanuel L:

Men den 12" är väl inte så bra för en som vill leka i photoshop och skapa lite hemsidor..

Är någon 12" bra för photoshop och annan grafisk verksamhet egentligen?

Ursprungligen av Emanuel L:

Men den 12" är väl inte så bra för en som vill leka i photoshop och skapa lite hemsidor..

Olika datorer för olika andamål. Har ju en Mac Pro 2.66 GHz med två stora skärmar när jag behöver jobba med sånt

Jag rör på mig hela tiden och jag orkar inte ha någon stor burk att bära runt på. Tänk om Apple kunde bygga en bärbar som inte kräver en stor strömadapter att bära runt på - istället en tunn kabel med en liten dongel på. Vore typiskt Apple!

Ursprungligen av Björnström:

Tänk om Apple kunde bygga en bärbar som inte kräver en stor strömadapter att bära runt på - istället en tunn kabel med en liten dongel på. Vore typiskt Apple!

Jämfört med Dull och de flesta andra ÄR Apples adaptrar små och nätta. I synnerhet om man bara kör med de utvikbara stiften (plus någon liten lämplig plugg om man skall använda ett svenskt uttag). Bara själva nätkabeln till adaptern väger mer för de flesta pc-laptops.

en widescreen 12" på mellan 1 - 1.5 kg. grafikkortet är man väl inte så beroende av - förutom till video och 3D? Så ett integrerat basic grafikkort. Men - en cd/dvd-brännare behöver man väl ändå...

http://www.engadget.com/2006/12/02/lg-debuts-ebook-concept-laptop-with-oled-screen-liquid-fuel/

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-12-05 12:28

Funderade precis på att köpa tillbaka en powerbook 12".. ingen av apples nuvarande bärbara datorer passar mig nämligen. Hade en PB12" innan men sålde den mitt under ppc/intel hysterin..

Den interna optiska enheten kan de ju alltid slänga in i ett mac mini-liknande skal, då kan de ju sälja uppgraderingspaket till minianvändare utan superdrive. Dessutom så kan man använda externa diskar och dyl som är gjort för minin och stapla på hög.

Ja gärna en liten smidig dator med bra skärm, bra t-bord, bra med minne och BATTERITID.

Hellre ett kasst grafikkort - processorn behöver inte heller vara det värsta på marknaden.

En 12' skulle vara perfekt.
Min gamla PB 12' passade perfekt in i min axelväska, och i och med att Macbooken med 13' inte får plats så har jag inte med mig den så ofta.

Dock så skulle jag verkligen inte ha råd att skaffa en ny dator, men att möjligheten ska finnas tycker verkligen jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 14:03

Jag skulle också vilja ha en MBP med 12-tumsskärm, men har beställt en MBP C2D med 15,4 tum. Det blir bra det också i och med att jag inte reser i jobbet. Nu får vi se när fruktföretaget ämnar leverera den.

Äntligen (om det är sant)!
Perfekt för resor, föredrag usw. Apples ökande marknadsandel bör ger en tillräcklig marknad för en subnotebook.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-12-05 15:07

Ja en 10"-12" med wide skärm skulle inte vara fel, min MBP 15,4" e lite för stor att släpa med sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 15:34
Ursprungligen av Adl:

Ja en 10"-12" med wide skärm skulle inte vara fel, min MBP 15,4" e lite för stor att släpa med sig

Ja, MBP 15,4 väger 2,5 kg. En riktigt bärbar dator väger max 1,5 kg.

Ursprungligen av Mondo:

Ja, MBP 15,4 väger 2,5 kg. En riktigt bärbar dator väger max 1,5 kg.

Är du 1,50m hög o väger 55kg eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-05 15:50
Ursprungligen av Mondo:

Ja, MBP 15,4 väger 2,5 kg. En riktigt bärbar dator väger max 1,5 kg.

Menar du inte Ultra Portable nu?
En bärbar är en bärbar. Det innefattar även de där släpbara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 15:16

Ja, då får min 3 år gamla 12" kasta in handduken.. Den sizen är såå grym och bärbar, och wide skulle bara göra den ännu bättre.

Ja, som man väntar.. Optiska driven kan man skrota, använder den aldrig, flash-baserad HD borde ge den bra batteritid och göra den tunnare. Lägg till en smidig 2.5" extern FW-disk för lagring och du har den ultimata datorn (iPod som lagring?). 16-32Gb flash som HD borde vara lagom, minst 2Gb i ram och en ULV C2D processor..

Någon mer än jag som dregglar?

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Ja, som man väntar.. Optiska driven kan man skrota, använder den aldrig, flash-baserad HD borde ge den bra batteritid och göra den tunnare. Lägg till en smidig 2.5" extern FW-disk för lagring och du har den ultimata datorn (iPod som lagring?). 16-32Gb flash som HD borde vara lagom, minst 2Gb i ram och en ULV C2D processor..

Någon mer än jag som dregglar?

*dreggel*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 17:38

Ni som klagar över vikten och storleken på Apples nuvarande bärbara datorer, har ni funderat att gå till gymmet en eller ett par gånger i veckan? Jag har tidningar i min väska som oftast tilsammans väger mer än 2,5 kg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 08:01
Ursprungligen av Solid:

Ni som klagar över vikten och storleken på Apples nuvarande bärbara datorer, har ni funderat att gå till gymmet en eller ett par gånger i veckan? Jag har tidningar i min väska som oftast tilsammans väger mer än 2,5 kg...

Jag har min 12" PB till jobbet varje dag.
Den är inte ensam i min väska utan får dela plats med böcker, tidningar, etc, precis som du. Och den finns med i ryggsäcken då man efter jobbet går på stan i ärenden och shoppar.

Då jag är på tåget 2 tim om dagen jobbar jag med den. Då jag är hemma eller på jobbet har den en extern 20" skärm.

Tro mig, jag kommer inte att byta min 12" PB till något större eller tyngre. Det handlar inte om att orka, utan är en bekvämlighetsfaktor, som jag gärna betalar för.

Just nu säljer inte Apple någon laptop som är intressant för mig att byta till... Jag vill inte ha en glossy SUV

Ursprungligen av pesc:

Jag har min 12" PB till jobbet varje dag.
Den är inte ensam i min väska utan får dela plats med böcker, tidningar, etc, precis som du. Och den finns med i ryggsäcken då man efter jobbet går på stan i ärenden och shoppar.

Då jag är på tåget 2 tim om dagen jobbar jag med den. Då jag är hemma eller på jobbet har den en extern 20" skärm.

Tro mig, jag kommer inte att byta min 12" PB till något större eller tyngre. Det handlar inte om att orka, utan är en bekvämlighetsfaktor, som jag gärna betalar för.

Just nu säljer inte Apple någon laptop som är intressant för mig att byta till... Jag vill inte ha en glossy SUV

Sluta klaga och träna mer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 13:08
Ursprungligen av pesc:

Jag har min 12" PB till jobbet varje dag.
Den är inte ensam i min väska utan får dela plats med böcker, tidningar, etc, precis som du. Och den finns med i ryggsäcken då man efter jobbet går på stan i ärenden och shoppar.

Då jag är på tåget 2 tim om dagen jobbar jag med den. Då jag är hemma eller på jobbet har den en extern 20" skärm.

Tro mig, jag kommer inte att byta min 12" PB till något större eller tyngre. Det handlar inte om att orka, utan är en bekvämlighetsfaktor, som jag gärna betalar för.

Just nu säljer inte Apple någon laptop som är intressant för mig att byta till... Jag vill inte ha en glossy SUV

Klart det handlar om att orka. Skulle en (framtida) 12" MBP väga ett hekto och en 15" MBP väga ett och ett halvt hekto, skulle du (troligtvis) ha den senare, eftersom du (troligtvis) orkar att släpa på ett halvt hekto extra, eller hur?

Men jag förstår dig och alla som vill ha en mindre dator (än de Apple levererar idag) för att de inte får plats med den i/på väskan/tåget/flyget osv. Men inte för att den ska väga några hekto mindre, sånt finns det bot för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 10:26
Ursprungligen av Solid:

Klart det handlar om att orka. Skulle en (framtida) 12" MBP väga ett hekto och en 15" MBP väga ett och ett halvt hekto, skulle du (troligtvis) ha den senare, eftersom du (troligtvis) orkar att släpa på ett halvt hekto extra, eller hur?

Nej,

Om Apple idag skulle släppa en 15" MBP som vägde 1 kg skulle jag fortfarande hellre ha kvar min 12" G4 PB på 2,1 kg.

15" MBP väger 2,6 kg och kostar 20,000:-. Den är för stor för mig. Jag behåller hellre min 12".

Om Apple skulle släppa en 12" som väger 2,6 kg och kostar 20,000:- skulle jag tycka det var dyrt men jag skulle bli ganska sugen. Vad som skulle tippa över mig är: Lättare än 2,6 kg, högre upplösning än 1024x768, tyst gång då den driver en STOR extern skärm, väldigt lång batteritid. (Notera att jag inte nämnde hur många MHz processorn är på.)

Det viktigaste med min laptop är att den är portabel. Stor skärm har jag hemma och på jobbet. Jag vill inte ha en stadsjeep.

Bevaka tråden