Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro med 8 kärnor kommer i november

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200610/26/20061026093711_MW/20061026093711_MW.dbp.asp

någon som är intresserad att köpa min 3 veckor gammla Mac Pro 2.66 ?

nää men seriöst ... komemr man kunna uppgradera sin Mac Pro till två Quad Cores ? för att inte talla om hur mkt det kommer kosta ? .. 12.000 kr per processor ?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-26 11:57

kan vara så att det bara kommer som extraval, 8 kärnor alltså...
lär kosta slantar men 12000 är nog lite väl, de kan inte vara så mycket dyrare att tillverka än dagens.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-10-26 12:26
Ursprungligen av clabbe:

kan vara så att det bara kommer som extraval, 8 kärnor alltså...
lär kosta slantar men 12000 är nog lite väl, de kan inte vara så mycket dyrare att tillverka än dagens.

Om du var ensam om att tillverka en processor med 98 kärnor på 8 Gigahertz till en kostnad på 1 500 kr spänn styck. Skulle du sälja dem för 2 000 kr då?

Nej räkna med att en eventuell 8-corare lär kosta en slant.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 14:40
Ursprungligen av clabbe:

kan vara så att det bara kommer som extraval, 8 kärnor alltså...
lär kosta slantar men 12000 är nog lite väl, de kan inte vara så mycket dyrare att tillverka än dagens.

De lär ju ta upp dubbelt så mycket kisel med samma teknik, vilket gör dem minst dubbelt så dyra, mer om du räknar in att utifall att en av kärnorna pajar så är den värdelös som quadcore. Så klart de blir dyrare.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-26 12:36

men det lär vara fler än apple som släpper datorer med nya xeon? givetvis lär det kosta som jag också nämner. men jag tror, och/eller hoppas, att det inte rör sig om så mycket pengar.

12 papp/processor är 24000 för en uppgradering, det är läskigt mycket.
När apple gick till core duo och core 2 duo (från singlecore) i dagens imac och "bookar" hände inget alls med priset. jag är iaf optimist

jag har kollat upp priserna på Quad Core Chipen

Xeon X5355 2.66GHz Quad Core =$1172 / per processor

Xeon E5345 2.33GHz Quad Core = $851 / per processor

Ursprungligen av Tussen69:

jag har kollat upp priserna på Quad Core Chipen

Xeon X5355 2.66GHz Quad Core =$1172 / per processor

Xeon E5345 2.33GHz Quad Core = $851 / per processor

Det är alltså Intels pris?

Ursprungligen av Hagelin:

Det är alltså Intels pris?

mm ser ut så ... kunde inte finna några priser på Quad-Core 3 Ghz skulle kosta .. vet inte ens om den finns ..

Yes!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 14:42
Ursprungligen av Hagelin:

Det är alltså Intels pris?

Sådana priser brukar väl anges i /1000 stycken, så ja, det är väl Intels pris till Apple och alla andra. Men konsumentpriserna reflekteras ju rätt bra i vad datortillverkarna får betala, så om du kollar vad en dual core xeon kostar och jämför dem procentuellt så kan du säkert få en rätt bra uppskattning om vad en quad core kostar i konsumentledet.

Skulle tro att Intel gör som med dual-core processorerna och bara säljer de med trasiga kärnor som en-kärna processorer. Rätt smart egentligen. Tillverka massivt med dual-core, sen alla som har en trasig kärna skär man bara av anslutningen till den trasiga och säljer dem billigare.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2006-11-08 19:14

Inga fler rykten om vad som kommer att hända med nästa version av Mac Pro?
Jag har letat runt lite här och var men hittar inget, jag kanske iofs letar på fel ställen eller så har jag inte tillräckligt bra kontakter.
Är otroligt sugen på en Mac Pro, jag har bestämt mig för att konvertera till Macismen.
Det kommer tyvärr dröja ett tag till, så det lär väl förhoppningsvis hinna hända lite mer med den.

Tror ni att quad-core kommer hoppa upp rejält i pris och ändrar de på övriga konfigurationen så att den kommer hamna i samma nivå som dagens Mac Pro tro?

Ursprungligen av Potah:

Inga fler rykten om vad som kommer att hända med nästa version av Mac Pro?
Jag har letat runt lite här och var men hittar inget, jag kanske iofs letar på fel ställen eller så har jag inte tillräckligt bra kontakter.
Är otroligt sugen på en Mac Pro, jag har bestämt mig för att konvertera till Macismen.
Det kommer tyvärr dröja ett tag till, så det lär väl förhoppningsvis hinna hända lite mer med den.

Tror ni att quad-core kommer hoppa upp rejält i pris och ändrar de på övriga konfigurationen så att den kommer hamna i samma nivå som dagens Mac Pro tro?

jätte kul att du skall gå över till mac ... du kommer inte bli besviken ...
jag har själv en MacPro 2.66Ghz Quad Xeon och den räcker för allt och lite till ... jag gör stentunga renderingar och framför allt gör jag music i Logic och itne ens dom absolut tyngsta arrangemangen med över 30-40 samplers och synthar verkar antränga min mac pro specielt mkt ... min föra dator klarade knappt 10 sedan dog den ...
mac pro cpu mätare verkar hamna på runt 5 % ... så att säga att Mac Pro är den snabbaste dator jag någonsin arbetat med är ignet understatement ..

om du skulle vara intresserad av en Octa core .. allts å totalt 8 kärnor i din Mac Pro vilekt förmodligen kommer inom den närmaste tiden så får du vara bered att hsta up pen rejäl slant ... Dell har ju släppt en 8 Kärnor version och den kostar från 44.000 kr ..

men imo så räcker Mac Pro Quad Xeon för den alla Pro ... den enda som jag kan tänka som verkligen behöver en octa core är om ex Renderar saker och vill att det skall gå några sekunder snabbare ...

sa jag att jag är obeskrivligt nöjd med min Mac Pro ?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2006-11-09 22:48
Ursprungligen av Tussen69:

jätte kul att du skall gå över till mac ... du kommer inte bli besviken ...
jag har själv en MacPro 2.66Ghz Quad Xeon och den räcker för allt och lite till ... jag gör stentunga renderingar och framför allt gör jag music i Logic och itne ens dom absolut tyngsta arrangemangen med över 30-40 samplers och synthar verkar antränga min mac pro specielt mkt ... min föra dator klarade knappt 10 sedan dog den ...
mac pro cpu mätare verkar hamna på runt 5 % ... så att säga att Mac Pro är den snabbaste dator jag någonsin arbetat med är ignet understatement ..

om du skulle vara intresserad av en Octa core .. allts å totalt 8 kärnor i din Mac Pro vilekt förmodligen kommer inom den närmaste tiden så får du vara bered att hsta up pen rejäl slant ... Dell har ju släppt en 8 Kärnor version och den kostar från 44.000 kr ..

men imo så räcker Mac Pro Quad Xeon för den alla Pro ... den enda som jag kan tänka som verkligen behöver en octa core är om ex Renderar saker och vill att det skall gå några sekunder snabbare ...

sa jag att jag är obeskrivligt nöjd med min Mac Pro ?

Jag tycker också att det ska bli skojigt och spännande att konvertera, även om man numer inte behöver det helt och hållet iom bootcamp m.m.
Att den klarar av tunga grejer har jag förstått, det är en kraftfull maskin verkligen. Jag kör mest photoshop så tror jag iofs att jag kommer klara mig alldelles utmärkt med nuvarande modell. Lite spel kommer det nog också att bli, är ruskigt sugen på att testa lite nyare spel. Därför blir det nog x1900xt kortet istället för 7300gt.
Trist dock att mac inte verkar sänka priserna på "äldre" modeller när det kommer en ny, vore ju väldigt trevligt om de istället kunde pula in lite mer minne i den för samma pris kanske, får se vad som händer.
Det är ju november nu, den nya borde väl dyka upp närsomhelst då eller?

Eftersom jag är en gammal pc användare som länge varit intresserad av hårdvara så undrar jag helt enkelt lite över var man kan hitta fakta om vad som verkligen finns i Mac Pro:n. Såg nånstans att nätagget skulle vara på 980watt och det är inte illa pinkat.
Finns det nånstans där man kan finna såna fakta, eller ja det kanske är överkurs. Men jag är nyfiken av mig.

Dock är jag lite besviken efter att ha testkört en Mac Pro 2,66 med 1gb minne och geforce 7300 kortet tillsammans med apples 30" på macoteket i Uppsala, jag provade att öppna upp en bild och lekte runt lite med den och flyttade den lite. Jag tyckte att den dröjde lite med renderingen, det gick inte så blixtsnabbt som jag hade trott att det skulle göra.
Är detta en minnesfråga? Jag vill inte hålla på att "vänta" på datorn om ni förstår, jag utgår från att jag ska ha minst 2gb i min burk, helst vill man ju ha mer men minnet är så satans dyrt.
Sedan har jag sett trådar som är diskrelaterade, jag undrar helt enkelt hur mycket man vinner om man stoppar i en raptor istället för en vanlig Sata2 disk. Måste nog göra lite fler efterforskningar på det området.

Ursprungligen av Potah:

Dock är jag lite besviken efter att ha testkört en Mac Pro 2,66 med 1gb minne och geforce 7300 kortet tillsammans med apples 30" på macoteket i Uppsala, jag provade att öppna upp en bild och lekte runt lite med den och flyttade den lite. Jag tyckte att den dröjde lite med renderingen, det gick inte så blixtsnabbt som jag hade trott att det skulle göra.
Är detta en minnesfråga? Jag vill inte hålla på att "vänta" på datorn om ni förstår, jag utgår från att jag ska ha minst 2gb i min burk, helst vill man ju ha mer men minnet är så satans dyrt.
Sedan har jag sett trådar som är diskrelaterade, jag undrar helt enkelt hur mycket man vinner om man stoppar i en raptor istället för en vanlig Sata2 disk. Måste nog göra lite fler efterforskningar på det området.

Att inte köpa till mer minne bättre grafikkort och snabbare hårddisk till MacPro'n så småningom är rätt osmart om man vill ha en så snabb dator som möjligt....

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2006-11-10 08:09
Ursprungligen av Simon Templar:

Att inte köpa till mer minne bättre grafikkort och snabbare hårddisk till MacPro'n så småningom är rätt osmart om man vill ha en så snabb dator som möjligt....

Jo det har jag förstått!
Däremot har jag inte förstått hur stor skillnaden blir mellan 2 och 4gb minne.
Jag har inte heller förstått skillnaden mellan en SATA2 disk med 16mb cache och en Raptor 150 tex.
Skillnaden mellan grafikkorten har jag koll på, där ser man ju en enorm skillnad i spel tex och eftersom jag ändå kommer vilja spela nån gång ibland så blir det x1900xt.

Det som är så drygt, ifall man vill nyttja hela minnesbandbredden, är att man måste ha 4 installerade moduler. Vilket gör det jobbigt om jag köper 2gb ram först 4*512 och sedan kommer på att jag vill ha 4*1 istället.
Jag vill ju ändå ha en burk som helst inte har någon flaskhals, men 4gb ram kostar, så jag måste hitta svar på ifall det motiverar denna extra kostnad.

Därav mina inlägg här.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2006-11-10 09:00

Här finns topplistan om hårddiskars prestanda http://www.storagereview.com/articles/leaderboard.html

Ursprungligen av Potah:

Jag tycker också att det ska bli skojigt och spännande att konvertera, även om man numer inte behöver det helt och hållet iom bootcamp m.m.
Att den klarar av tunga grejer har jag förstått, det är en kraftfull maskin verkligen. Jag kör mest photoshop så tror jag iofs att jag kommer klara mig alldelles utmärkt med nuvarande modell. Lite spel kommer det nog också att bli, är ruskigt sugen på att testa lite nyare spel. Därför blir det nog x1900xt kortet istället för 7300gt.
Trist dock att mac inte verkar sänka priserna på "äldre" modeller när det kommer en ny, vore ju väldigt trevligt om de istället kunde pula in lite mer minne i den för samma pris kanske, får se vad som händer.
Det är ju november nu, den nya borde väl dyka upp närsomhelst då eller?

Eftersom jag är en gammal pc användare som länge varit intresserad av hårdvara så undrar jag helt enkelt lite över var man kan hitta fakta om vad som verkligen finns i Mac Pro:n. Såg nånstans att nätagget skulle vara på 980watt och det är inte illa pinkat.
Finns det nånstans där man kan finna såna fakta, eller ja det kanske är överkurs. Men jag är nyfiken av mig.

Dock är jag lite besviken efter att ha testkört en Mac Pro 2,66 med 1gb minne och geforce 7300 kortet tillsammans med apples 30" på macoteket i Uppsala, jag provade att öppna upp en bild och lekte runt lite med den och flyttade den lite. Jag tyckte att den dröjde lite med renderingen, det gick inte så blixtsnabbt som jag hade trott att det skulle göra.
Är detta en minnesfråga? Jag vill inte hålla på att "vänta" på datorn om ni förstår, jag utgår från att jag ska ha minst 2gb i min burk, helst vill man ju ha mer men minnet är så satans dyrt.
Sedan har jag sett trådar som är diskrelaterade, jag undrar helt enkelt hur mycket man vinner om man stoppar i en raptor istället för en vanlig Sata2 disk. Måste nog göra lite fler efterforskningar på det området.

ok. 1 har du Mac Pro måste du ha minst 2 GB RAM .. kör man med mindre får man en fruktansvärd prestanda minskning ... enligt tester så är en 2 GB Mac Pro mer än dubbelt så snabb som en Mac Pro med 1 GB RAM ...

och 2 . du sa att du upplevde Mac Pron rendering som "långsam" mot förväntning ... då är min fråga .. var programmet som renderade och alal dess komponenter och plugs 100 % intel kompelerade ... med andra ord UNIVERSAL BINARY ?

jag tror att dom kommer att hålla den vanliga pris gränsen som är runt 32 lax för den värsta modellen..

Men vi får väll se

  • Medlem
  • 2006-11-09 13:05

Tussen: Det låter fint som snus. Lyllos dig!

Själv funderar jag på att fräscha upp mina planer på bankrån, Blocket-bedrägerier, prostitution och trafficking. Jag vill ha en otänkbart stor Mac Pro med extra allt. Usch.

Ursprungligen av lufra:

Tussen: Det låter fint som snus. Lyllos dig!

Själv funderar jag på att fräscha upp mina planer på bankrån, Blocket-bedrägerier, prostitution och trafficking. Jag vill ha en otänkbart stor Mac Pro med extra allt. Usch.

personalköp är också ett alternativ ..

  • Medlem
  • 2006-11-09 13:28
Ursprungligen av Tussen69:

personalköp är också ett alternativ ..

Inte då! Alla fall inte om man är plusjobbare.

... Väl?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2006-11-09 13:37

Kan det tänkas bli prissänkningar på nuvarande modeller denna kommer ?, jag väntar iallafall till dess innan jag köper min först Mac -- det finns inget värre än ändringar / prissänkningar precis efter man köpt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-09 14:52
Ursprungligen av wincc:

Kan det tänkas bli prissänkningar på nuvarande modeller denna kommer ?, jag väntar iallafall till dess innan jag köper min först Mac -- det finns inget värre än ändringar / prissänkningar precis efter man köpt

Jaa, du har nog rätt, dock så brukar Apple inte sänka priserna på gamla modeller när nya kommer - dom gamla blir helt enkelt osynliga på produktsidan, dvs du kan inte beställa en gammal modell. Men det förstås, alla dom olika återfärsäljarna InLife och Macoteket brukar ha några gamla modeller kvar, och ibland sänker man priserna då intresset för gamla modeller svalnat..

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2006-11-09 15:00

Jag tänkte att 2.66 GHz versionen kanske blir lite billigare eller att den får lite mer minne i standardkonfigurationen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-10 13:02

Photoshop är ju inte universal binary ännu. Men om det var ett demo ex i en butik så var det nog bara förhandsvisning som användes. Så som jag uppfattade vad han skrev så kan det kanske vara så att 7300-kortet har lite svårt att driva 30" skärmen. Det är ju trots allt en hel del pixlar. Å andra sidan, om det var en tung bild i förhandsvisning så kan det nog vara lite segt också. Det programmet är no inte tänkt för sånt i första hand. Märkte det själv när jag latjade runt lite med bilder på 200-300 Mb. Då hade jag 2 Gb ram btw.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2006-11-10 17:20

Tack för tipsen om diskar wincc, kom ihåg den siten nu när jag såg namnet igen.

Okej, känns bra att veta att det blir skillnad ifall man har 2gb minne. tycker dock att det är lite skumt att de kör den så basic som demoburk i butik, folk vill väl ofta att saker ska gå blixtsnabbt.

Sen glömde jag bort det, det var inte photoshop, utan förhandsvisning som jag lekte med.
Jag förstorade upp bilden till max bara för att testa, det kan ju mycket väl vara så att geforce kortet inte riktigt pallar med såna grejer på just 30". Jag sitter ju på en 24" nu så med x1900xt hoppas jag att det ska just blixtra till framför ögonen på mig.

Har läst att allting ska ordna sig och bli mycket snabbare iom CS3 när det kommer.

Spännande!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-15 11:45

Intel har redan tidigare i stora drag avslöjat vad de utvecklar och vad Intel lovar håller de vanligtvis. De har till och med vid flera tillfällen tidigarelagt en lansering av en processor för att möta konkurrens från AMD.

Dessa nya processorer lär relativt snart dyka upp i Macar - Två stycken Quad-Core Xeon 5300 lär söka sig in i varje ny Mac Pro som därmed lär bli den snabbaste datorn på planeten (avsedd för konsumenter). Core 2 Extreme väntas dyka upp i iMacar. Också en lugnare variant skall finnas tillgänglig och denna variant av processorn väntas marknadsföras under namnet Intel Core 2 Quad-processor.

Den nya Quad-Core Xeon 5300 processorn är i första hand tänkt för servrar och skall vara upp till 50 procent snabbare än den tidigare 5100-serien vilken är bara fem månader gammal. Denna nya processor kommer att säljas till samma priser som 5100-serien vilket ser till att de snabbt kommer in i nya maskiner. Den kommer att finnas i hastigheter från 1.60 Gigahertz.

Core 2 Extreme QX6700 kommer att vara upp till 80 procent snabbare än den tidigare QX6800 varianten och kommer att vara tillgänglig i 2.66 Gigahertz utförande.

För er som är intresserade av rå prestanda kan nämnas att Xeon-processorerna har nått följande poäng: SPECjbb2005: 210,065 och en SPECint_rate_base2000 notering på 200 samt ett TPC-C poäng på 240,737 tpmC vid 1.85 dollar per tpmC.

Så den kommande Dual Quad-Core Mac Pro lär åter igen ta tätplatsen vad gäller prestanda för persondatorer. Detta kan ske snart då flera rykten angett att den kommer att lanseras innan jul.

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200611/15/20061115073046_MW/20061115073046_MW.dbp.asp

Senast redigerat 2006-11-15 16:49
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2006-11-15 14:38

Jo jag såg att Intel hade släppt en nyhetsrelease officiellt igår om Quad-core propparna. Dell var ju snabbare än så och erbjöd burkar med quad innan de officiellt sett fanns.
Blir spännande, verkar som en quad 2,33 kommer hamna på ungefär samma pris som dagens dual 3,0:a om jag förstod det hela rätt.

Har sett trådar här tidigare om att de brukar släppa sina nyheter vissa dagar i veckan så det borde väl inte vara alltför långt borta nu. Kul kul.

med tankte på en SPECint_rate_base2000 på 200 så är ju enligt papper Octo Mac Pro dubblet så snabb som Quad MAc Pro ... men enligt de tester man set på nätet så verkar det inte vara riktigt så ...

Jag har inte lyckats maxa min mac pro än på långa vägar .... men när jag väll gör det så kanske man kan täka på en Octo Mac Pro ... men dessa astigheter börjar imo bli sjukligt snabba ...

Vi är snart i mitten av december. Någon som tror det blir aktuellt innan årsskiftet?

Bevaka tråden