Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista - Marknadens snyggaste os!

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://www.e24.se/dynamiskt/it_telekom/did_14187182.asp

Jag måste antingen skaffa nya brillor eller så har jag ingen smak.

Eller har de lyckats denna gång?

Ursäkta om jag får en kräkkänsla, men den är i alla fall mindre än när XP kom.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 13:00

Vad är det för jävla idioter som tillåts skriva artiklar på det där stället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 13:07

Hehe, ja... Smaken är som datormarknaden...som är som baken...delad alltså...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-20 15:35
Ursprungligen av vanilj:

Hehe, ja... Smaken är som datormarknaden...som är som baken...delad alltså...

snarare hårig

Visst finns det saker som är mer ok än tex xp men alltså allvarlligt - visst känns inte OSX Tiger så nytt, och visst har den inte lika mycket glas överallt men allvarligt...

Pc användare kan ju tycka att pc burkar med blinkande lampor och klisterlappar överallt är snyggt så jag är inte förvånad.

Ursprungligen av draags:

[...] Pc användare kan ju tycka att pc burkar med blinkande lampor och klisterlappar överallt är snyggt så jag är inte förvånad.

Hahaha

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-04 13:23

IMO är Vista lite häftigare vid första anseende med alla effekter som finns, men jag tror man stör sig på eller tröttnar på dom efter ett tag.. Det känns lite som om effekterna finns där för att vara snygga.
I stort sett alla effekterna i OS X är del i en funktion eller har en nytta. Exempelvis Exposé har ju animationen att alla fönster förminskas så man ser var dom tar vägen.
Kommande Spaces ger både en pil åt vilken riktning man rör sig åt och animation när man rör sig mellan de virtuella skrivborden.
Man klarar dessutom alla dessa effekter på en några år gammal dator till skillnad från Vista som behöver en sprillans ny superdator för att kunna använda dom...

Besviken på Vista

Det är bara att låta dom hållas. Om två månader eller så är Leopard här, redo att klösas och skrämma ner Vista tillbaks i kartongen igen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-04 14:23

Jag kan ju inte säga att det är ful design på det, men det knäcker ju inte OSX precis:)

Ursprungligen av Luken:

Jag kan ju inte säga att det är ful design på det, men det knäcker ju inte OSX precis:)

Ful kanske är att ta i men jag måste säga att jag tycker att Vista är ett rätt rörigt OS.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-04 15:22
Ursprungligen av draags:

Ful kanske är att ta i men jag måste säga att jag tycker att Vista är ett rätt rörigt OS.

Det är liknande för min del, tycker själv att det är snyggt men rätt rörigt..

Det jag undrat över en längre tid är varför Vista kräver så mycket av hårdvaran, på vilket sätt är Vista mer krävande än osx?

Vad skiljer egentligen Aqua från Vistas variant?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-04 16:37
Ursprungligen av draags:

Det jag undrat över en längre tid är varför Vista kräver så mycket av hårdvaran, på vilket sätt är Vista mer krävande än osx?

Vad skiljer egentligen Aqua från Vistas variant?

Jag vet inte hur Vista är uppbyggt men OS X har ju OpenGL som en av grundstenarna och det utnyttjas ju till fullo för grafikhanteringen i gränssnittet.. Så medan OS X låter hårdvaran sköta stor del av de grafiska beräkningarna eftersom man vet att alla Apples datorer har grafikkort som stöder det så har jag för mig att man i regel i Windows låter allt köras av huvudprocessorn och mjukvara eftersom man inte vet exakt vilka grafikkort som används i PC-marknaden...

Ursprungligen av Alf Nif:

Jag vet inte hur Vista är uppbyggt men OS X har ju OpenGL som en av grundstenarna och det utnyttjas ju till fullo för grafikhanteringen i gränssnittet.. Så medan OS X låter hårdvaran sköta stor del av de grafiska beräkningarna eftersom man vet att alla Apples datorer har grafikkort som stöder det så har jag för mig att man i regel i Windows låter allt köras av huvudprocessorn och mjukvara eftersom man inte vet exakt vilka grafikkort som används i PC-marknaden...

I Vista hanteras grafikeffekter, typ Aero, av grafikprocessorn genom att använda sig av API't DX9. Vidare kommer snart ett nytt, mycket mer kraftfullt API i Vista, DX10 som du kan läsa om här:

http://www.tomshardware.com/2006/11/08/what_direct3d_10_is_all_about/

Nya spel kommer att använda sig av DX10-tekniken. Ett bildexempel:

http://www.tomshardware.com/2006/11/08/what_direct3d_10_is_all_about/page8.html

Ursprungligen av Macce65:

I Vista hanteras grafikeffekter, typ Aero, av grafikprocessorn genom att använda sig av API't DX9. Vidare kommer snart ett nytt, mycket mer kraftfullt API i Vista, DX10 som du kan läsa om här:

http://www.tomshardware.com/2006/11/08/what_direct3d_10_is_all_about/

Nya spel kommer att använda sig av DX10-tekniken. Ett bildexempel:

http://www.tomshardware.com/2006/11/08/what_direct3d_10_is_all_about/page8.html

Fel Fel Fel...

Läs på om Aero, det använder inte DX9 API't, dock så använder den delar av funktioner i grafikkortet som DX9 kräver. Att ta quotes från random "teknisk" sajt och försöka förmedla kunskap är bara patetiskt.

/Joakim

Ursprungligen av draags:

Det jag undrat över en längre tid är varför Vista kräver så mycket av hårdvaran, på vilket sätt är Vista mer krävande än osx?

Antagligen är de ungefär lika krävande...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 15:27

Finns den gula hunden rover kvar? Han har val funnits med anda sen MS Bob, skulle va trist om han blev utlsangd:)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 15:39

Fult är det. Och klantigt. Utan minsta tanke.

De vet ju verkligen hur de ska krånga till det - 4 varianter av Vista finns det. Man kan ju undra om de tänkt på att en användare kanske vill kunna växa utan att behöva komplettera bokhyllan med ytterligare en kartong cd-skivor.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

De vet ju verkligen hur de ska krånga till det - 4 varianter av Vista finns det. Man kan ju undra om de tänkt på att en användare kanske vill kunna växa utan att behöva komplettera bokhyllan med ytterligare en kartong cd-skivor.

Fem varianter står det på deras sida. Här står det sex och Wikipedia-artikeln om Vista beskriver åtta varianter inkl. N-versionerna.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-12-04 19:13

"Snyggaste"? Ok, kanske på samma sätt som ett PC-torn är snyggt när det är målat med dödskalle och berikat (dvs förpestat) med blinkljus och självlysande vattenkylning. Är man någonstans runt 13 så är sådant coolt, inget fel med det, och då tror jag nog att Vista matchar bättre än XP. Aero Glass lär man tröttna på rätt fort...

På ett sätt är Vista och OSX ganska lika med sitt grafiska lull-lull, men skillnaden är att på macen är det så pass diskret att man inte lägger märke till det när den första wow-känslan lagt sig (och har blivit än mer diskreta med varje större systemuppdatering). Att döma av bilderna på Vista kommer man inte att komma undan de häftiga effekterna, och det lär nog bli tröttsamt i längden.

Tror det framför allt är färgschemat som stör mig mest. Det är så många element som pockar på uppmärksamhet utan att de egentligen har någon anledning till det. Jämför med de blå knapparna i OSX som bara syns när systemet vill att du ska fatta ett beslut, men därefter lyser med sin frånvaro. I Vista har du alltid den ilsket röda knappen i överkant av fönstret, som nästan kräver att du klicka för att stänga det.

fast jag säger som Steve "They have no culture". På sätt och vis tycker jag alltid att det syns/känns/hörs

OS X har haft en rejäl utveckling av Aqua genom åren och under den tiden har det mesta av transparens, skuggor och alla de ränder som var med i början minskats och skalats/bort just pga att det inte var så användarvänligt. Med dagens mått är det inte vackert men då var det nytt och fräscht. Vista kommer ha samma utveckling.

OS X är fortfarande idag ett väldigt splittrat os om man ser till utseendet, det spretar åt flera håll. Det borde varit åtgärdat för länge sedan. Jag hade velat se två teman. Ett Aqua 2.0 vilket skulle utklassat Aeros blanka fasad. Det andra borde vara åt det håll som OS X är på väg idag, som jag tycker ibland kan uppfattas som en bit tillbaka till Win/OS 9 grått. Därav är det bra med två alternativ.

Jag har tyckt att under Vistas senare utvecklingstid sett lovande ut med sitt UI. Men med de skärmdumpar jag sett nu, så ser det ut som ett modern office inuti ett explorerfönster.
Alltså inte alls bra...

Lite av mina tankar...

/Jerker

Jag tycker att Vista verkar bli ett system som är helt klart snyggare än XP & tidigare, men det verkar dock lite... ja, hur ska man säga det? ..fel.

Jag menar inte att trampa ner Vista i marken förrän jag testat det, men från vad jag har läst och sett så verkar det vara ett krångligt, men snyggt, system.

Leopard..... *dreglar*

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-04 22:40

Den enda användbara versionen blir väl som vanligt den dyraste och då kostar det minsan 3000:- tillskilnad från det underbara mac os som bara kostar 1100:-. Jag är switcher och jag har aldrig köpt windows. Leoparden kommer jag däremot villigt betala för! Steve är min gud!

urk - stripade aqua är ju otroligt gräsligt...

jag tycker att 'unified'-looken är ett bra mellanting av snyggt och lättjobbat, kanske att man kunde framhäva skillnaden mellan icke- resp fokuserat fönster lite bättre.

  • Medlem
  • 2006-12-05 00:20

Halvgenomskinliga gränssnittet är helt klart en överlevande darling. Problemet är också att det är gjort för att vara genomskinligt, om man drar ned på genomskinligheten så blir det fulare.

Jag tycker inte att OS X är så jävla snyggt heller, det som räknas är snarare om Microsoft har lyckats med det man hotat med sedan -95: ett stabilt operativsystem. XP är OK, men avsevärt sämre än OS X. Jag vet inte hur mycket som förändrats i Vista, men minneshanteringen och multitasking ser jag som det absolut sämsta i windows. I princip förvandlar det alla datorer, oavsett hårdvara, till gamla 386:or under press. OS X klarar betydligt mer med mindre resurser.

Microsoft har ju inte för vana att reparera misstag heller. Apple ändrar, och förbättrar, ju löpande. Jag gissar att Vista kommer vara tillräckligt bra, men förmodligen kommer det fortfarande kännas Windows.

Jag behöver bara slänga en titt på Vista's fönsterknappar upp i högra hörnet för att inse att dom är långt efter Apple vad gäller mjukvarudesign...

Bevaka tråden