Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösning 1280x768 på tv?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 23:32

God kväll,

Jag har en philips LCD-TV som gillar upplösningen 1280x768. Denna finns icke och jag har förstått att jag behöver använda SwitshResX och göra en egen upplösning. HUR gör jag det. Alla dessa Timing Parameters vill sig inte riktigt. Någon som har lyckats och vill posta sina värden... Någon som har tips på andra sätt?

Förresten. Varför är det så här krångligt i OS X när WinXP fixar detta automatiskt?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 23:45

Jaha. Efter att jag postat så vågade jag testa lite värden och det gick ju bra. Fyllde i värden för 1280x720 som jag hitttade och trixade lite... Kan man förstöra sin tv på detta viset undrar jag ju då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 10:58

Du använder väl DVI eller HDMI-anslutningen på TVn och inte någon äldre sunkig analog ingång?

Jag har en hemmabioprojektor med 1280x720 som jag försökt ansluta till min iBook via VGA porten. Har använt screen spanning doctor. Kunde inte välja rätt upplösning.
Vad är SwitchresX? Är det nått program att fixa upplösningar som man inte kan välja i menyn?
Konstigt att inte 1280x720 stöds, det är ju en vanlig upplösning.

Ursprungligen av marcus_76:

Vad är SwitchresX? Är det nått program att fixa upplösningar som man inte kan välja i menyn?
Konstigt att inte 1280x720 stöds, det är ju en vanlig upplösning.

Precis. Du kan skapa vilka upplösningar du vill. Det är dock lite meckigt eftersom det räcker inte att mata in en upplösning och sen fungerar det. Du har ju en jäkla massa andra parametrar som du måste ta i beaktning.

Ursprungligen av coocoomoo:

...Förresten. Varför är det så här krångligt i OS X när WinXP fixar detta automatiskt?

Fel. Satt i otaliga timmar innanjag lyckades få XP och ATI-kortet att fatta att jag ville ha en upplösning som fyller skärmen 100%, inte 110%.
Allt har o göra med grafikkortets drivrutiner. I ditt fall rekommenderar jag att använda DVI->HDMI om möjligt. Bäst bild, och ger några bra förslag på upplösningar.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 14:53
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Fel. Satt i otaliga timmar innanjag lyckades få XP och ATI-kortet att fatta att jag ville ha en upplösning som fyller skärmen 100%, inte 110%.
Allt har o göra med grafikkortets drivrutiner. I ditt fall rekommenderar jag att använda DVI->HDMI om möjligt. Bäst bild, och ger några bra förslag på upplösningar.

Jag tror att jag bara har en DVI ingång på min tv och har fått det att fungera nu med SwitchresX som sagt.
Ang. OS X och drivrutiner så tycker man de borde ha klämt in lika många på dessa Gigabytes som OS:et tar som i win XP om det nu är som du säger att det handlar om drivrutiner.

Det jag säger att det har väldigt lite med OS:et att göra. Drivrutinen för grafikkortet är största boven. Vet inte om du har ATi eller Nvidia eller vad du har eftersom jag inte hittat någon referens till vilken dator du har i dina inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-01-02 23:16

HJÄLP!

Jag har en projektor, Benq 7700, som funkar fint med HDMI-ingången 1280*720 tillsammans med min Mac mini (senaste modellen, bästa specen). När jag kopplar via 5xBNC <=> VGA blir det grönt i vänster- och nederkant (bilden "off"). Färgerna blir HELT FEL och ett streck går tvärs över bilden med tydlig bildstörning som en halvcirkel i änden.

Jag VILL INTE använda HDMI, så snälla ge mig inte det självklara rådet att använda den eller köpa en HDMI-switch. Jag VILL använda 5xBNC.

Kolla bifogad bild och tråden

http://www.99mac.se/bildskaermar-och-grafikkort/95866-5xbnc-kabel-till-projektor-konstig-bild.html?highlight=5xBNC

Detta kanske är en dum fråga, men sitter alla sladdar riktigt och i rätt ordning?
Kan du byta uppdateringsfrekvens?

Har du kollat med en vanlig VGA-skärm så att DVI-VGA adaptern funkar korrekt?
Har du valt en bättre färgprofil med samma resultat?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-01-03 00:23
Ursprungligen av apple4ever:

Detta kanske är en dum fråga, men sitter alla sladdar riktigt och i rätt ordning?
Kan du byta uppdateringsfrekvens?

Har du kollat med en vanlig VGA-skärm så att DVI-VGA adaptern funkar korrekt?
Har du valt en bättre färgprofil med samma resultat?

Sladdar OK. Adapter OK. På frekvens och färgprofil svarar jag "hallå? Vet ej" Var gör jag det och varför? Vilka värden?

Kan bero på att sladdarna är för långa...

1
Bevaka tråden