Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP: program går inte att tvångsavsluta

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-04 23:19

Det händer att jag har program igång som inte går att stänga av. Först hänger de sig och sedan går de inte att tvångsavsluta hela vägen. Just nu har PhotoBooth en liten pil under sig i Dockan, men det syns inte i Aktivitetskontroll eller nån annan stans.
Jag kan inte stänga av det och därför inte heller sätta igång det. Högerklickar jag påstår Finder att programet inte svarar.
Jag kan tvångsavsluta med alt+cmd+esc, men det leder ingen vart. Jag kan helt enkelt inte bli av med fanskapet.

Detta har hänt tidigare, men då var det InDesign som betedde sig. DÅ var omstart det enda som hjälpte.

Är detta en Intel-relaterad företeelse? Jag har aldrig hjaft det på min jobb-G5. Å andra sidan aldrig på min hem-iMac Intel heller.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-04 23:27

Antar att du redan provat att avsluta processen via Terminalen? Skriv 'top' och leta upp den, avsluta med 'kill' följt av PID.

  • Medlem
  • 2006-12-05 07:59

Terminalen listan väl samma saker som Aktivitetskontroll?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-05 13:04

Detta händer mig hela tiden. Just nu var det Mail som inte ville avslutas.

  • Medlem
  • 2007-02-01 09:09

Det här händer mig titt som tätt också, det är väldigt irriterande. Jag har en MacBook.

Ibland hänger det sig när jag ska avsluta ett program, det kan vara vilket som och så tar jag upp tvångsavsluta och avslutar, kanske försvinner programfönstret, kanske inte. Stängs fönstret så är det inte säkert att menyraden försvinner och även om både meny och fönster försvinner så finns pilen under programmet kvar och programmet går inte att öppna igen eftersom det redan "är öppet".

Ibland hjälper det att bara logga ut och in igen. Försöker jag stänga av datorn så står den bara och tuggar och jag måste hålla ner startknappen för att den ska ge upp.

Är det ingen som vet vad detta kan vara? Det känns ruskigt PC-trist:(

Välkänt problem i allafall för photo booth (vilket är det enda program som det inträffat för för mig). Tror tyvärr att det enda som man kan gör är att logga ut och in igen.
Kolla ps -x i terminalen och se om det står E som state samt processnamnet inom parantes.
Kan eventuellt vara så att processen hamnar i detta tillstånd när det sker något oväntat med indatan, i fallet photo booth borde problemet alltså ligga hos isighten. Varför samma sak inträffar i mail har jag ingen aning om.

EDIT: en kill -9 PID fungerar ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-15 17:42

Samma här, och det händer typ 5ggr+ om dagen.

Då det väl händer, säg att Terminalen krashar, så fort man hoppar till ett annat program (känns som det drabbar alla som använder shell), t.ex. Adium, ja då krashar det o.s.v.

Får oftast igång Activity Monitor med Quicksilver, men precis som ni andra säger, processen ligger kvar men ser ut o sakna en parent / omöjlig att döda.

Först trodde jag det va disken som va paj, men DiskUtil tycker att den är i bra skick.

För mig händer detta oftast när man cmd-tabbar mellan Safari och Terminalen och precis då terminalen kommer i fokus använde man Pil upp (för readline) eller Tab för autocomplete. Då.... Freeze.. sen ere bara o Boota om... som t.o.m. det inte funkar ibland. då blire powerknappen i 4 sekunder....

Hittar inget på apple eller apple-discuss (som förövrigt e meningslös).

vad säger ni andra? Tacka vet jag PowerPc, hände aldrig där. intel junk eller os x -crap?

1
Bevaka tråden