Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS X - svenska eller engelska?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 11:58

Sedan min första egna mac - en LC475 som jag köpte när jag bodde i USA - har jag alltid haft engelskt OS. Dels av personliga skäl (jag ser engelska som ett andraspråk för mig) dels av vad jag tror är praktiska (att OSet från början byggts med am-engelsk syntax som grund, dvs det borde vara mer lättförståeligt på originalspråk).

Vad föredrar ni andra på 99mac? Är ert val av gammal vana eller har ni andra skäl?

Engelska.. Alla småprogram/nya program/serverprogram jag använder finns sällan på svenska så de blir bäst att ha allt på samma språk.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 12:02

Jag kör OS X på svenska och en del program på engelska. Reflekterar sällan över vilket språk det är.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 12:03

När det gäller Windows kör jag alltid engelsk variant iom att systemfilerna faktiskt skiljer sig mellan versionerna och vissa uppdateringar bara funkar med engelsk version.

OS X kör jag på svenska. Programmen varierar, håller med ovanstående talare i det att jag inte brukar reflektera över om det är svenska eller engelska.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-04 15:15

Engelska pa allt

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-12-04 16:17

Vad skulle den stora vitsen med ett svenskt system vara?

Om jag behöver kontakta 'en support' lär ju det ske på engelska och jag själv nödgas översätta till engelska de frågor kring ett system eller programvara som ursprungligen skrevs på engelska , översattes till svenska för att sedan då återigen formuleras på engelska.
Alldeles för många tillfällen till missförstånd mao.

Även jag kör engelska på allt, men på flickvännens konto på den här datorn samt på hennes egna macbook så är det svenska genomgående.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 16:21

Svenska naturligtvis; det är mitt modersmål. Utom på en del proffsprogram (Photoshop osv). Men systemet rullar alltid på svenska. Enklast och skönast så.

Engelska. Alltid kört så, och det känns smidigast. Ser man en tutorial på nätet så förklaras alla begrepp på engelska, och känns smidigast att ha samma inställning då. Ska man söka svar på saker så får man mer träffar om man söker på engelska.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-04 16:42

Svenska, självklart. Det är ju mitt modersmål. Varför använda engelska ord i vårt tal, engelska program på vår dator, och också engelskt system, när det finns bra svenska motsvarigheter? Tycker vi ska var stolt över vårt språk.
Vad skulle vinsten vara att köra på engelska? Alla program jag använder finns på svenska och jag har aldrig varit i behov av någon support/guide så lättförstått som OS X är.

Och om nu Ett av programmen inte finns på svenska, varför byta ut Allt annat till engelska? Låter ju sjukt!

Och om någon support/guide inte finns på svenska, varför byta ut hela systemet till engelska? Om man är någorlunda bra på svenska och engelska är det ju inte direkt några problem att snabbt översätta. Window -> Fönster, Inställningar -> Settings etc.

  • Medlem
  • 2006-12-04 16:47

Håller med Mondo. Enklast och skönast med svenska.

Det finns för- och nackdelar med båda valen.

Själv anser jag att svenska i de flesta fallen är det bästa valet, på grund av att vi förstår vårt modersmål bättre. Självklart finns det undantag från den regeln, men för de flesta användare är det enklare att tillgodogöra sig saker på modersmålet.

Därutöver tycker jag det finns andra skäl att välja svenska versioner: Genom att göra det skapar man en efterfrågan på svenska översättningar. Skulle alla välja engelska skulle vi snart inte ha några program på svenska, och det vore att göra vår kultur fattigare.

Med andra ord är det alltså både av praktiska och idelogiska skäl som jag föredrar svenska

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 17:03

bara det funkar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-04 17:38

Engelska på allt.. osX, program ( sen även annan teknik som tex. mobiltelefon ) .. engelska känns mer som ett "teknik-språk"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-04 18:17

Varför inte svenska när det finns? Tycker det är ett fint språk!

PS. Riktiga män ringer inte supporten. Dom fixar DS.

Själv måste jag säga att det är lite töntigt att välja engelska, om man nu kan välja svenska. Som om man tror det är coolare med engelska - och ja, jag är lite fördomsfull

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själv måste jag säga att det är lite töntigt att välja engelska, om man nu kan välja svenska. Som om man tror det är coolare med engelska - och ja, jag är lite fördomsfull

Jag är jättetöntig, jag använder engelska bara för att jag tror jag är k00l då.
...
..
.
Eller, så kanske det var så att alla datorerna som jag använt de senaste 20 åren har haft engelska användarinterface. Svenskan bara förbryllar.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 18:56

På min förra dator, en PC, som var inköpt i USA, körde jag med engelska. Men när jag köpte min Mac valde jag svenska, även om jag var överaskad över att man kunde välja olika språk! Jag valde svenska eftersom jag trodde att man bara kunde få stavrättelse på svenska om man körde svenska, men sedan det vissat sig vara fel (ännu en anledning att älska Mac!), har jag inte orkat bytta till engelska (som är det språk jag är bäst på – har bot i USA fyra år och går på engelsk skola).

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-12-04 22:18

Engelska här. Jag gillar konsekvens, så det stör mig att olika program har olika språk (och därmed olika terminologi). Den engelska som finns i systemet förstår jag lika bra som svenska.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-04 23:06

Självfallet svenska. Gör tom egna översättningar och rättar befintliga när språket inte är bra.

Håller med Richard R om de skälen han nämner, och jag kan garantera att man är duktigare på sitt modersmål än något annat språk. Enda undantagen är när översättningen är dåligt gjord.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-05 00:39

Engelska; har inga problem med språket och tycker det är trevligare när alla program är på samma språk, finns så många småprogram man använder som bara är på eng.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 03:39

Engelska med svenskt format på tid, datum mm. Nästan alla jag arbetar med är engelskspråkiga, de flesta kurser jag läser är på engelska och flera av mina vänner är tyskar, fransmän, polacker, portugiser, finnar eller tjecker så vi använder engelska när vi kommunicerar.

När jag lärde mig använda datorer fanns inget svenskt system att tillgå så det är av gammal vana också. Tycker också att det är skönt att slippa dåliga översättningar och buggar då nästan allt görs på engelska.

Engelska på allt utom stavningskontrollerna...

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2006-12-05 09:58

Svenskt system här, dock bryr jag om programmen är på svenska eller engelska.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 13:32

Japanska ^_^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 15:31

Mac OS X är så snyggt på japanska! Önskar att jag hade läst japanska i skolan. (Förresten såg jag om Kurosawas "De sju samurajerna" igen i går kväll. Otroligt bra japansk film från 1954.)

1
Bevaka tråden