Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer med Parallels?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-26 09:42

Har precis installerat parallels på min Imac 20", funkar kanon.
Men nu är det så att jag skulle vilja komma åt en del mappar som jag har på osxpartitionen, både läsa och skriva.
Gjorde misstaget att formatera i ntfs iställer för fat32, vilket hade underlättat, vad jag förstår så här i efterhand.

Finns det något program jag kan köra i windows, eller måste jag installera om allt o formatera i fat32?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 13:15

I konfigen för din virtuella maskin så kan du slå på shared folders. Där specar du vilka osx kataloger som skall vara synliga i din wininstallation.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-26 20:48

Hittade detta i helpfilen:
Viewing Shared Folder in Guest OS

To view the contents of the shared folders in the guest OS:

1. Start the virtual machine.
2. Open Windows Explorer.
3. In the Explorer, select My Networks Places, then select Entire Network, and find the Parallels Shared Folders.
4. Click the Parallels Shared Folders to view the list of shared folders available in your virtual machine.

When working with a shared folder inside a virtual machine, keep in mind that the ability to save files into this folder depends on its Read Only setting.

Men nu är det så att jag inte hittar - "and find the Parallels Shared Folders."
Hur lösa detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-26 22:45

Du måste installera Parallels Tools. Det finns i VM-menyn i Parallels. Jag har delat min hemkatalog, så jag kommer åt allt i den från XP.

Senast redigerat 2006-10-26 23:06
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-26 23:50
Ursprungligen av Wire:

Du måste installera Parallels Tools. Det finns i VM-menyn i Parallels. Jag har delat min hemkatalog, så jag kommer åt allt i den från XP.

Huh? Var hittade jag det? Hittar inget om det nånstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-26 23:55

I VM-menyn i Parallels...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-26 23:59

Ahh, hittade.
Tackar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-27 16:29

Måste bara säga - WOW!!!
Helnöjd med detta.

Är sugen på att skaffa en iRiver Clix, problemet är att den inte har stöd för Mac. Fungerar det om man kör genom Parallels, kommer man åt musiken på Mac sidan?

Jag har också just installerat Parallels (precis innan jag just fick höra talas om Crossover, som gör att man inte behöver Windows...).

Men jag undrar, var ligger Parallels shared folder någonstans i MacOS?
Jag hittar den inte.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-04 14:10
Ursprungligen av the örjan:

Jag har också just installerat Parallels (precis innan jag just fick höra talas om Crossover, som gör att man inte behöver Windows...).

Men jag undrar, var ligger Parallels shared folder någonstans i MacOS?
Jag hittar den inte.

Innan du startar XP genom parallels så kan du ställa in vilka kataloger i OSX som skall vara shared genom att ändra i inställningarna för just den installationen...

edit: alltså du ställer in vilka katalger som skall vara shared i parallels...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-04 14:05

Tänk på att skydda win ordentligt med antivirus... annars kan windows virus förstöra alla filer som du har skrivrättigheter till på OSX partitionen! VIKTIGT!

1
Bevaka tråden