Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook G4 problem!!!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 15:09

Hade för en tid sedan problem med frugans ibook den ville inte starta utan dog när den kom till äpplet efter cirka 1 minut...
Körde man skivdisk säger den "nycklarna fungerar inte" "fel den underliggande åtgärden avslutades med ett fel" 1 enhet kunde inte repareras Kör man hardwaretest verkar allting fungera perfekt inga fel.
Testat att starta datorn i firewireläge men den "stannade" efteer en stund...När man försöker kolla den från min mini...
Körde även DW men det stannar efter en stunds jobbande...
Nåväl när detta hände första gången så, tänkte ja ok vi formaterar datorn och installerar om allt!!!
Allt funkade och frun va gla igen men i går hände samma sak igen, någon som vet vads som kan vara fel?? Det måste ju vara tjall på hårddisken eller skall man ha sådan otur att man får "krash" 2 gånger på kort tid?
Till saken hör att datorn andvänds bara till surfning och lite mailande.....
Lite surt när garantin gick ut bara för nån månad sedan, och det känns inge skoj att formatera igen......
Jättetacksam för lite råd o hjälp innan hon börjar snegla på en PC

Skall lägga till att inget speciellt gjordes vid tlllfället....
Och system är senaste

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 16:16

Känner igen det...

Hade liknande problem för kanske 1,5 år sedan på iBook G4. Hittade ingen annan lösning än att byta HD. Sedan dess har det funkat finfint.

Tyvärr så är det nog inte bättre än så...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 12:30

jo börjar tyvärr misstänka det....den tickar liksom när den stannar...
Någon som har en aning vad en ny HD kan kosta??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 12:36

Bytte på sonens för ett tag sen, han hade samma problem. Köpte en Samsung från Dustin för 700-nånting. Nu går den fint.
Hur man gör kan man kolla här:
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/

Ursprungligen av Konrad:

Bytte på sonens för ett tag sen, han hade samma problem. Köpte en Samsung från Dustin för 700-nånting. Nu går den fint.
Hur man gör kan man kolla här:
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/

Ooooh!
Tack för den länken Konrad. Nu känns det som om jag kan ge min iBook G4 800 längre liv. En ny HD får det bli. Den som sitter i är på 30 GB och inte så snabb. Men ännu bättre är att man tydligen kan peta in 1 GB minne och alltså få 1152 MB totalt. Det verkar ju riktigt bra!

Känns nästan som om jag drar iväg efter jobbet och köper lite julklappar till mig själv.:)

(Nu bläddrade jag igenom instruktionen och det känns som det blir en tur till Clas Ohlsson för att köpa en instrumentmejselsats också)

Senast redigerat 2006-12-08 15:21
  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 12:48

Tackar tackar...... vet du vilken modell du köpte? vilka passar?
så jäkla typiskt garantin gick ut i Maj i år..................
Någon som vet om konsumentlagan gäller på en HD??
Eller blir det invecklat att processa mot apple, så det är lika bra tt bita i disktrasan och köpa en.......

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 12:55

Bit i disktrasan och sitt med skägget i brevlådan och få lite skit på ryggen.
Nu har inte Dustin kvar Sumsung i sortimentet ser jag, kanske ett omen...men köp en Hitachi, vilken som helst som är 2,5" fungerar.
Kolla Macoteket också, men Dustin brukar vara billigare.
Hitachi är samma som IBM numera när det gäller hårddiskar. Sägs vara bra.

(Har en i denna PB och den går som synes bra).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 22:35

Jag köpte en Hitachi 60 Gb 5400 Rpm och som sagt funkar klockrent. Sen att det tillkom lite "komplikationer" när jag satt ei dne själv är en annan historia, men jag vet åtminstone precis hur min dator är uppbyggd nu

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 12:02

Har faktiskt varit kontakt med både apple och inköpsstället båda håller med om att det måste vara ett svårupptäkt fel på själva HD:n....Som mkt väl kan ha varit från början när vi köpte datorn...Inköpsstället har till o med lovat att byta den gratis mot att jag står för kostnad på HD...
Det skumma i det hela är ju att installera man om systemet efter formatering går datorn klockrent!!!! som ex.vis.... just nu går dator utan fel alls!!! en gång har den berönda omstartspromten kommit upp med omstart på femtielva språk:-)
Kan en HD ha fysikt fel utan att några diskprogram ser det förs man skriva på just den biten??
För felen uppstår ju när det bli lite saker på HD:n..
Nåväl skall fortsätta strida lite med apple och inköpsstället

1
Bevaka tråden