Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PowerBook har dött! Hjälp.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det går inte att starta min dator. Kommer bara till äpplet och den snurrande symbolen vid uppstart sedan går det bara över till en blå skärm och stannar där! Vad har hänt med min dator? Behöver alla tips jag kan få! Hjälp...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 12:07

har du provat att sappa PRAM och NVRAM?

Ursprungligen av Scumpi:

har du provat att sappa PRAM och NVRAM?

Nej, hur gör man det?

Någon som vill förklara hur man "zappar PRAM och NVRAM"?

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 13:50

type-o

PRAM och NVRAM är samma sak... det skulle stå PRAM eller NVRAM, inte och ... vissa vet inte vad PRAM är, men vad NVRAM är och vice versa. Kommandot är alltså det samma för bägge sakerna.

Ber om ursäkt vid missförstånd och kommer med sanningen: jag var trött när jag skrev.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 13:48

cmd+alt+p+r
Håll in under uppstart, låt datorn starta om tre gånger innan du släpper upp knapparna. Fungerar inte det, så prova att ta bort batteriet ur datorn och håll in Powerknappen c.a 5-7 sek.

Får du inte igång den efter det så vette hågen vad som är fel.
Då får du prova att starta med hjälp av installations CD:n som du fick med datorn, eller OS skivan om du köpt den löst. Stoppa in skivan, håll in C under uppstart och gå in i Skivverktyg (finns under menyn högst uppe) och laga hårddisken... Annars så får du lägga in OS X på nytt...

Lycka till.

PRAM och NVRAM är inte samma sak.
Du nollställer inte NVRAM med p-r kombinationen.
Däremot nollställer du PRAM om du nollställer NVRAM.
Jag skulle även prova att resetta PMU (Power Management Unit) exakt du gör det beror på vilken modell du har sök på Apple support för det.

För att nollställa NVRAM (något som inte rekommenderas för vanliga användare, krävs servicetekniker för det) måste du starta datorn i NVRAM läge och skriva in tre kommandon för att nollställa NVRAM. Instruktioner hur man göra det finns här på 99mac.
Följ instruktionerna noga och kom ihåg att du gör det dock på egen risk.

Kan du bekriva lite mer när du startar datorn vad som händer?
Får du Bong-ljudet?
Datorn startar men det verkar som om det falerar när systemet ska startas - kan vara hårddisk problem eller rent mjukvaruproblem.

Kan du starta maskinen från skiva? (systemskiva och du håller ner C vid uppstart)

Hmmm. Sålde för två månader sen min gamla PowerBook 15" 1,5Ghz till min Lillasyster.
Idag ringer hon och berättar att datorn hängt sig för att sen vägra starta upp.
Exakt samma problem som du..

Löste du problemet? I så fall, hur gjorde du?
"Zappade" du PRAM? eller installerade du om systemet?

/Magnus

Pratade med min syster igen.
Efter några omstarter fick vi igång OSX.
Men badbollen snurrar hela tiden så vi lyckades inte få igång "skivverktyg".

Hur går det för dig "Joan Jett"?

Starta om och håll ner kringla och s-tangenten. (enanvändarläge)

När texten stannat skriver du in : fsck -y och trycker på Enter

Får du ett OK så skriver du reboot
Tryck enter

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25392-sv

Fungerar det så rekommenderar jag er att sedan tanka ner ett gratisprogram som är till god hjälp om datorn strular, Applejack

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19596

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 19:37

Jag har tankat ner det nu, i förebyggande syfte.....man vet ju aldrig när det skiter sig!

Vi testade enanvändarläget. Körde fsck -y, startade om.
Nu verkar allt fugera!!!!
Fan va bra!!!!!!

Pocahontas du regerar!!

Gott

Ladda även du ner Applejack, bra att kunna köra direkt från start

Då kanske inte firmwaretricket ska läras ut Ja där kan man resetta nvram och all... som sagt vad bör vi vanliga låta bli med..

Allt fungerade för min syster ett tag, sen dök badbollen upp igen..
Vad tror ni, ska jag hjälpa henne att blåsa hårddisken, ominstallera Tiger eller ska vi ge oss inpå NVRAM och co?

Det var illa, visst ska du försöka med reset först

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-sv

Nästa steg är en Arkiv/install enl detta
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=151641-sv..

Efter det får du uppdatera, dvs ladda ner en combouppdatering, finns att hämta på Apples sidor
http://www.apple.com/support/downloads/

Hoppas det fixar sig nu...

Testar det. Tusen tack för hjälpen!

Min syster har nu varit inne med datorn på Jansson data i Helsingborg.
Enligt dom hade hårddisken pajjat..

Min syster hade datorn bredvid sin förstärkare (en gammal ifrån 70talet) natten innan den började strula.
Kan det finnas magnetfält runt gamla förstärkare som har påverkat hårddisken?

Har en kompis vars Powerbook HD pajjade efter att han använt ett armband med magnetlås..

Låter inte helt omöjligt, vet ju att högtalare nära vanliga skärmar förvränger bilden.
Har inte vågat "offra" någon hårddisk på ett högtalartest...

He he, nej inget man gör frivilligt.
Pratade med de på Jansson data och tydligen ville datorn inte ens starat upp i firewireläge.
Synd om syrran men jag får väll hjälpa till lite med kostnaden för hårddiskbyte..

Fan den datorn blev man fattig på...

Tusen tack för all hjälp. Hoppas jag aldrig får användning av alla bra tips.

/Magnus

Det värsta som kan hända ifall en hårddisk hamnar för nära t.ex. en högtalare är att man blir av med information på den. Efter en formatering ska den dock fungera som den ska igen, så här var knappast magnetfält boven.

1
Bevaka tråden