Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlade omdömen iMac 24"

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-16 19:35

Jag tänkte att det vore vettigt att samla alla omdömen om nyinskaffade iMac 24", själv är jag en av dom som gärna väntar några veckor med att köpa. Då är det extra intressant att höra vad de tidiga pionjärerna tycker!

Så posta på, det är säkert många fler än jag som ivrigt väntar på att höra vad vanliga konsumenter har att säga.

Min burk är på ingång, så jag har inga direkta inputs här. Vill dock också ha omdömen, så jag (förhoppningsvis) kan dregla lite till

Ännu helnöjd

Mitt klart bästa datorköp någonsin.

Skärmen, skärmen skärmen !
Så ljus, så stooor !

Har inte hunnit testa super tung grafik ännu, men filmer och Civilation 4 flyter på bra.

Datorn är absolut tyst, inga störande biljud som ibland kan irritera.

24 watts högtalarna är ett lyft mot tidigare och ljudet är helt OK som bordsstereo.

// Lasse

Ursprungligen av adelfos:

Har inte hunnit testa super tung grafik ännu, men filmer och Civilation 4 flyter på bra.

Vilket grafikkort valde du? Hur mycket RAM?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-09 12:39

Har haft min iMac 24" nu ett tag.
Valde det lite bättre grafikkortet (7600GT 256MB) då jag ville att datorn skulle hålla så långt som möjligt.
När det gäller spel så tycker jag den presterar ruskigt bra.
World of Warcraft spelar jag i 1600x1200 (i fönster), Call of Duty 2 i 1600x1000 (fullskärm). Det är de enda spel jag testat, och de rullar på riktigt bra.

Annars så känner jag att 1GB minne är lite i minsta laget (jag snålade lite, har för avsikt att utöka till 2GB snart), så 2GB minne rekommenderas.

Annars är det som andra har sagt, skärmen är enorm!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-09 23:37
Ursprungligen av trippo:

Har haft min iMac 24" nu ett tag.
Valde det lite bättre grafikkortet (7600GT 256MB) då jag ville att datorn skulle hålla så långt som möjligt.
När det gäller spel så tycker jag den presterar ruskigt bra.
World of Warcraft spelar jag i 1600x1200 (i fönster), Call of Duty 2 i 1600x1000 (fullskärm). Det är de enda spel jag testat, och de rullar på riktigt bra.

Annars så känner jag att 1GB minne är lite i minsta laget (jag snålade lite, har för avsikt att utöka till 2GB snart), så 2GB minne rekommenderas.

Annars är det som andra har sagt, skärmen är enorm!

Kul att höra att WoW flöt på fint. Har du testat det i högsta widescreenläge, hur funkar det då? Kör du WoW i MacOS eller WinXP?

Jag har inte fått min än, men vi kan väl använda tråden till att posta andras omdömen och testar också.
Isåfall så har MV en genomgång av den här.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-07 22:38

07 nov 2006 19:01 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point

Imorgon borde jag kunna ge mina första intryck och bilder, om folk fortfarande vill höra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-08 08:20

Jaaaa det vill vi! Väntar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-09 16:37

enorm och enorm, nja... får väl hålla med att skärmen/datorn är stor, men bara de två första veckorna.

Nu så här knappt en månad senare skulle jag nog välja att ha en 32'', men men, man kan inte få allt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-09 16:50

Min gode vän uppgraderade nyss till 2 GB RAM och det blev inte oväntat en rejäl skjuts snabbare!

jag är inne på min andra iMac 24". har lite airport problem men jag kan lätt säga att den rockar! jag är supernöjd. har än så länge bara 1gb i minne och tycker den är snabb. ska uppgradera efter jul när csn har "betalat" mig igen.

den är så stor. alla som hälsat på har skrattat.

Ursprungligen av anders gbg:

jag är inne på min andra iMac 24". har lite airport problem men jag kan lätt säga att den rockar! jag är supernöjd. har än så länge bara 1gb i minne och tycker den är snabb. ska uppgradera efter jul när csn har "betalat" mig igen.

den är så stor. alla som hälsat på har skrattat.

Tror att Mac OS X 10.4.8 (på Intel-macar) introducerade lite buggar vad gäller AirPort. Så förhoppningsvis försvinner alla problem nästa gång Apple släpper en uppdatering?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-10 20:54

Så då har jag hunnit sitta några kvällar. Jag är alltså en switcher, och en iMac 24" var ju en bra första mac kan jag säga!

Den är tyst, snabb, ENORM, skarp och framförallt snygg.

Att packa upp den ur sin låda var en underbar upplevelse, jag var som ett litet barn på julafton. Jag har också valt 7600-kortet, och bara 1GB ram än så länge. Känns som ett stabilt val. Tog även efter många om och men trådlösa tgb och mus, funkar mycket bra. Jag var rädd att musen skulle vara tung (pga. batterier), men den känns mycket lätt och skön. Även om den mäktiga musen är lite liten när man gått från en mx500.

Jag har bara ett problem. Min tv känns nu meningslös!

Tidigare skickade jag filmer och serier via svhs-kabel till tvn, men nu kan jag lika gärna placera flickvännen i sängen som står vid sidan av skrivbordet i vårt arbetsrum och titta på Grey's med henne framför iMacen istället.

Jo, det var sant. Jag har faktiskt ett till problem. Min flickvän är lite svartsjuk på iMacen, eftersom den får mer uppmärksamhet för tillfället.

Underbar dator, jag förstår varför den fick högsta betyg i CS. Rekommenderar alla som är villiga att lägga pengarna att köpa den!

http://www.limber.se/bilder/iMac.jpg

Senast redigerat 2006-11-10 21:22
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-17 18:26

Jag är mycket nöjd med min. Tredje dan med 24'an =D

Det första spel jag installerade var WoW. Kör det under MacOS men ska lägga in XP och ha som spelpartition senare. WoW på en 24" mac är mäktigt, kör full upplösning och i princip allt på fullt. Jag har 7600 kortet och 2Gb RAM med 2,33GHz CPU. Jag tror att Windows kommer prestera bättre när det gäller spel. Så WinXP får bli spel OS och MacOS mitt arbets OS.

Den är mycket tyst. Har hört folk som klagat men jag kan verkligen inte klaga. Man hör ett svagt ljud att hårddisken snurrar, men mer än så är det inte.

Skärmen är så ljus och skarp. Jag slutar inte att förvånas. Det är helt sjukt vilken skärm...och inte en enda död pixel. Det är ju trots allt bara ca 2,3 miljoner pixlar

Det enda jag eg kan klaga på var att klockbatteriet i fjärrkontrollen var helt slut , men när jag fick i ett nytt funkar den över förväntan. Signalerna verkar vara mycket starka.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 20:24

Går det byta ut en standard 250gb disk i macen mot en vanlig ide disk på 750gb själv?
Går det ha 2 diskar i samtidigt, finns det plats för det?

Jag har haft min i en månad nu och är otroligt nöjd. Skärmen är klockren, den är snabb, den är tyst, snygg. Helt enkelt allt man vill ha. Har kört Call of Duty 2 med 7600-kortet och 1GB RAM i 1600x1200 och det fungerar klockrent. Har planer på att uppdatera till 2Gb RAM snart.

Ursprungligen av Oberg:

Går det byta ut en standard 250gb disk i macen mot en vanlig ide disk på 750gb själv?

Nej, du måste peta in en SATA-disk.

Citat:

Går det ha 2 diskar i samtidigt, finns det plats för det?

Nej.

Jag köpte min iMac 24" idag

Jag är jättenöjd!

(2,16 Ghz, 2 GB RAM, 250 GB, Grafik; 128 MB)

SNABB! (Hade en iMac G4 innan...)

Måste dock vänja mig vid den stora skärmen och den mycket starka kontrasten.

I'm happy!

Mvh/T

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 21:43

Kan bara säga att jag aldrig ägt och kommer förmodligen aldrig att äga en 24". Men - det tog mig 15 sekunder att vänjas vid dess fina skärm i Macoteket. (Uppsala då)

I guess you already love it

Har en iMac 24" sedan ca en vecka och är mkt nöjd. Utrustad med 2gb ram, 250gb hd och 256mb grafikkort. Börjar redan märka att hårddisken är för liten Fixade en Xp partition på 40gb och förde över alla filer från min pc och då blev det inte så mkt plats över... skulle valt 500gb hd men men. Kommer skaffa en 500gb elelr 750gb hd och montera internt när priserna sjunkt lite. Har skaffat en LaCie extern disk som ahr stöd för firweire800!!! Den funkar fint men är tyvärr inte ljudlös - låter mer än datorn. Tips på ljudlösa externa diskar mottages tacksamt, helst fw800 diskar men även usb 2 är av intresse. Om nån vill köpa min 320Gb LaCie disk så pma mig...

Omdöme:

+ Sjäva burken är helt suverän.
+ Skärmen är helt fantastisk.
+ Storleken - Kändes stor i början men redan efter en timma hade man vant sig. Nu kan jag inte använda en mindre skärm.
+ Kör XP via bootcam (för vissa spel) helt utan problem.
+ Oerhört snygg.

- Skärmen är för ljus tycker jag så jag har dragit ner ljusstyrkan vilket resulterar i att skärmen låter mer - nästan brummar lite. Dock väldigt lågt.
- FrontRow buggar lite när man använder fjärren - ibland funkar det ibland inte. Kan bero på FrontRow?
- Kommer inte åt mina filer som är lagrade på XP partitionen. Finns det program för detta? Kanske nya Parallels löser detta då man tydligen kan använda bef partition?
- Muspekarens hastighet - har den på max men den är ändå för långsam.

Kort om Mac OS X

+ Otroligt lättarbetat. Förvånad över att man kunde lära sig hur det funkar på mindre än en vecka.
+ Allt bara funkar.
+ Enkelt att flytta filer från pcn till macen.
+ Opera till maccen är lika bra som till pcn.
+ Smidigt att installera och avinstallera program.

- Varför kan man inte deleta filer genom att markera och trycka delete!!!???!!
- Finder - känns gammalmodig. Dock bättre än utforskaren på XP men mkt sämre än Directory Opus som jag använde på XP. Installerade PathFinder 4.6 igår, får se om det funkar lika bra som DirOpus. Tror dock jag blir besviken.
- Kan inte logga in på Skandiabanken. Varför?
- ITunes - alla säger att det är så bra och det kanske det är men oerhört omständigt. Man måste ändra om i låtlistan bara för att man raderat en mp3:a!!! Det suger ju! Nu kan man bara säga adjö till att enkelt dubbelklicka på en mp3a för att lyssna och sedan radera - suck!!! Varför finns inte nån winamp klon?

Är helt ny på mac men är redan frälst... som ni kan förstå

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-05 23:13
Ursprungligen av Ikaruga:

- Kan inte logga in på Skandiabanken. Varför?

Tyvärr är det endast Netscape 7.0 som gäller för Skandiabanken med mac. Vet inte varför det ska vara så svårt men det är något med deras säkerhetsinställningar.
Ladda ner det och sedan certifikaten så får du det snart att rulla.

Ursprungligen av thekronk:

Tyvärr är det endast Netscape 7.0 som gäller för Skandiabanken med mac. Vet inte varför det ska vara så svårt men det är något med deras säkerhetsinställningar.
Ladda ner det och sedan certifikaten så får du det snart att rulla.

Yes, nu funkar det. Tack för hjälpen! Detta blir min femte webbläsare... har nog alla utom IE nu...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-06 13:09
Ursprungligen av Ikaruga:

Yes, nu funkar det. Tack för hjälpen! Detta blir min femte webbläsare... har nog alla utom IE nu...

Alltså, Netscape är inte nödvändigt - Firefox räcker bra...

Ikaruga: cmd+backspace (äpple+backsteg) funkar som delete på windows. Du slipper desseutom dialogrutan om du verkligen vill slänga filen eller inte som på windows.

Installera VLC om du bara vill lyssna på en mp3'a utan att lägga till den i iTunes bibliotek. Klarar desseutom alla tänkbara videofilformat du kan tänka dig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-04 14:43

Bra extern hårddisk:
Jag köpte en Samsung 400GB och ett emagic hårddiskkabinett. Vore det inte för den alltför starka blå lysdioden så skulle jag inte veta att hårddisken är igång.
Köp inte Maxtor (chassit verkar vara anpassat för enbart Maxtor-diskar plus att de rasat för snabbt för mig) eller de billiga Lacie (plastskal som lätt blir för varmt, funkar för backup men inte 24-7).

En fråga på 24" skärmen. Är den lika ljusstark över hela ytan. Den 24" som jag provade upplevde jag som ljussvagare ut mot hörnen. Men det kanske var en synvilla. Är ju inte samma sak att stå vid en skärm i affär och att sitta hemma i rätt miljö.

Ursprungligen av rundale:

Bra extern hårddisk:
Jag köpte en Samsung 400GB och ett emagic hårddiskkabinett. Vore det inte för den alltför starka blå lysdioden så skulle jag inte veta att hårddisken är igång.
Köp inte Maxtor (chassit verkar vara anpassat för enbart Maxtor-diskar plus att de rasat för snabbt för mig) eller de billiga Lacie (plastskal som lätt blir för varmt, funkar för backup men inte 24-7).

En fråga på 24" skärmen. Är den lika ljusstark över hela ytan. Den 24" som jag provade upplevde jag som ljussvagare ut mot hörnen. Men det kanske var en synvilla. Är ju inte samma sak att stå vid en skärm i affär och att sitta hemma i rätt miljö.

Var inne på komplett och hittade hdn samt kabinettet du tipsade om. Får väl bli en sån om den verkligen är tyst? Hur är det med hd? ska man välja ide eller sata och vilken typ av firewire stöder emagic (400 eller 800)?

Skärmen är helt ok men jag har upptäckt att om bilden är helt svart så är det lite ljusare i hörnen. Detta fenomen är dock vanligt förekommande på många platta skärmar, även om de är mindre.

1
Bevaka tråden