Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två "döda" pixlar efter Parallellsinstallation

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår satt jag och skulle installera parallels på nya macbooken då en varningsskylt kom fram om att jag måste starta om datorn. Efter det så har jag fått 2 inaktiva pixlar som blir transparent i blå, röd och lila. Jag har försökt massera bort dom och trollat bort dem med screenfix, men inget verkar fungera. Ska jag försöka leva med det här eller går det att ordna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-03 14:40

Din dator är väl rätt ny? Tycker du ska ringa apple och höra med dem och se vad de säger.

Helt ny, fick den i fredags, störande som fan. Jag har ju öppet köp, så om dem inte hoppar igång snart så blir det en sån.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-03 22:59

Trams. Man får inte ny dator för två döda pixlar. Och hur skulle en installation av Parallells skulle kunna ställa till med det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-12-04 09:12
Ursprungligen av Konrad:

Trams. Man får inte ny dator för två döda pixlar. Och hur skulle en installation av Parallells skulle kunna ställa till med det?

Vaddå trams??
man har 14 dagars öppet köp enl. distansköplagen.
Bara att ringa till Apple att dom kommer och hämtar. Är dom snälla så kan dom beställa en ny dator direkt och så hämtar dom inte den gamla förrens den nya börjar närma sig.
Läste i någon annan tråd en kille som gjorde så.. han var utan dator i 3 dagar bara tror jag.
Han hade en död pixel.

/Daniel

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 09:31
Ursprungligen av Danne82:

Vaddå trams??
man har 14 dagars öppet köp enl. distansköplagen.
Bara att ringa till Apple att dom kommer och hämtar. Är dom snälla så kan dom beställa en ny dator direkt och så hämtar dom inte den gamla förrens den nya börjar närma sig.
Läste i någon annan tråd en kille som gjorde så.. han var utan dator i 3 dagar bara tror jag.
Han hade en död pixel.

/Daniel

Sant det har man...
Men det gäller endast vara i obruten originalförpackning som ej tagits i bruk.

Samma som i en vanlig butik som valt att ha öppet köp alltså.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-04 09:50
Ursprungligen av pecke:

Sant det har man...
Men det gäller endast vara i obruten originalförpackning som ej tagits i bruk.

Samma som i en vanlig butik som valt att ha öppet köp alltså.

obruten orginalförpackning borde det inte vara, jag vet att operatören "tre" tar tillbaka sina telefoner som beställdes via telefon/internet om man använt den. En dator ska inte vara något undantag?!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-04 10:33
Ursprungligen av pecke:

Sant det har man...
Men det gäller endast vara i obruten originalförpackning som ej tagits i bruk.

Samma som i en vanlig butik som valt att ha öppet köp alltså.

Fel, enligt konsumentköplagen är det "I väsentligt oförändrat skick" och det står också att man har rätt att utföra de åtgärder som krävs för att man försiktigt skall kunna undersöka varan. Detta då man inte haft chans att faktiskt se alt. testat varan innan köp, något man får vid butiksköp.

d.v.s. så får man öppna förpackningen och "inspektera varan"

Ursprungligen av bogg:

Fel, enligt konsumentköplagen är det "I väsentligt oförändrat skick" och det står också att man har rätt att utföra de åtgärder som krävs för att man försiktigt skall kunna undersöka varan. Detta då man inte haft chans att faktiskt se alt. testat varan innan köp, något man får vid butiksköp.

d.v.s. så får man öppna förpackningen och "inspektera varan"

Frågan är om att installera program (som tex parallels) är att "inspektera varan" och låta den vara i "väsentligt oförändrat skick"? Var går i så fall gränsen?

Har han tur får han den fixad på garantin. Men om man installerar program så är nog öppet köp kört.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-05 15:17
Ursprungligen av Archangel:

Frågan är om att installera program (som tex parallels) är att "inspektera varan" och låta den vara i "väsentligt oförändrat skick"? Var går i så fall gränsen?

japp, men pecke sa att man inte fick ha bruten förpackning, vilket man får

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 17:32
Ursprungligen av Archangel:

Har han tur får han den fixad på garantin. Men om man installerar program så är nog öppet köp kört.

Hur ska de kolla det?

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-04 12:21
Ursprungligen av Danne82:

Vaddå trams??
man har 14 dagars öppet köp enl. distansköplagen.
Bara att ringa till Apple att dom kommer och hämtar. Är dom snälla så kan dom beställa en ny dator direkt och så hämtar dom inte den gamla förrens den nya börjar närma sig.
Läste i någon annan tråd en kille som gjorde så.. han var utan dator i 3 dagar bara tror jag.
Han hade en död pixel.

/Daniel

Betalar Apple frakten då eller får man göra det själv? Och vad går isåfall frakten på?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-04 13:30
Ursprungligen av widde:

Betalar Apple frakten då eller får man göra det själv? Och vad går isåfall frakten på?

Vid utnyttjande av ångerrätten är det konsument själv som står för frakten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-12-04 16:33
Ursprungligen av widde:

Betalar Apple frakten då eller får man göra det själv? Och vad går isåfall frakten på?

EDIT: to late

Trams? Tror gränsen går vid 3 så får man den fixad. Jadu det undrar jag med, de var inte där från början och när jag installerade parallels så haka datan upp sig, vilket jag inte trodde att en mac skulle göra, och en varningsskylt dök upp och tvingade en omstart. Efter det så dök en död pixel upp mitt på apple loggan vid uppstart och några sekunder senare så hittade jag en till.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 17:03
Ursprungligen av sallebasjan:

när jag installerade parallels så haka datan upp sig, vilket jag inte trodde att en mac skulle göra, och en varningsskylt dök upp och tvingade en omstart

Nej, macar är välsignade av Steve Jobs och hakar aldrig upp sig. Du måste fått en PC av misstag, bara att skicka tillbaka.

Allvarligt talat så har jag svårt att tro att en kernel panic "datan hakade upp sig" skulle orsaka döda pixlar. Ta ur batteriet, låt maskinen stå strömlös en stund och se om de försvinner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 18:07
Ursprungligen av rhesus:

Nej, macar är välsignade av Steve Jobs och hakar aldrig upp sig. Du måste fått en PC av misstag, bara att skicka tillbaka.

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-04 18:08

Jag tror inte konsumentköplagen är till någon hjälp här. Man får nog ringa till Apple å fjäska, å hoppas att man får prata med någon vilgörenhetsdude.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-12-05 16:42
Ursprungligen av sallebasjan:

Igår satt jag och skulle installera parallels på nya macbooken då en varningsskylt kom fram om att jag måste starta om datorn. Efter det så har jag fått 2 inaktiva pixlar som blir transparent i blå, röd och lila. Jag har försökt massera bort dom och trollat bort dem med screenfix, men inget verkar fungera. Ska jag försöka leva med det här eller går det att ordna?

Du kan testa med "Pixel Fix" som finns under widgets här:
(fast det verkar som du redan testat något liknande..)
http://homepage.mac.com/hockey2891/Widgetaria/widgets.html

"Purpose
Pixel Fix's sole purpose is to fix stuck pixels. Random flashing colors continuously pulse at the pixel, until it is let free.

Note:
Pixel Fix can only fix stuck pixels, not dead pixels. There is no guarentee, but it is worth a shot. Download the support for this widget to find out more.
Pixel Fix is only designed for LCD displays, and has not been tested on a CRT display."

Ja, nu ringde jag teknisk support och berättade hur felen hade blivit till och då blev det en massa prat om pixelgarantin och att man måste ha ett antal pixlar döda för att den ska kunna fixas. Men så ringde jag den "vanliga" supporten och började prata om det här och iom att jag hade öppet köp så skickar dem en ersättningsdator till mig samtidigt som tnt plockar upp denna "felaktiga" dator.

Känner mig nästan taskig mot apple. Det är ju bara 2 enstaka pixlar och dem gör allt det här. Aja, jag får stå i nåt hörn och känna mig skamsen för mig själv:(

Äh fan heller, sry för min dåliga engelska. Men har du lagt ut pengar för en produkt skall du inte behöva "stå ut med" felaktigheter, allmänt tröttsamt att en del företag fortfarande kör på att döda pixlar är något man får leva med. Nä tacka vet jag Samsung's zero dead pixel policy.

Det här med distansköpslagen, professionella företag tar tillbaka produkten utan att tjaffsa. Hade en HP nx6325 i 13 dagar som skickades tillbaka den 15:e utan ett ord fastän XP var aktiverat(kostade 500kr för återställning av datorn).

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 14:22
Ursprungligen av David Sinclair:

Äh fan heller, sry för min dåliga engelska. Men har du lagt ut pengar för en produkt skall du inte behöva "stå ut med" felaktigheter, allmänt tröttsamt att en del företag fortfarande kör på att döda pixlar är något man får leva med. Nä tacka vet jag Samsung's zero dead pixel policy.

Samsungs policy gäller enbart ett (litet) begränsat antal skärmar. Åtminstone när jag kollade senast för några månader sedan.

Ursprungligen av sylt:

Samsungs policy gäller enbart ett (litet) begränsat antal skärmar. Åtminstone när jag kollade senast för några månader sedan.

det stämmer men jag önskar att fler företag tog sig i kragen och gick den vägen med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 14:23

Hade en död pixel mitt på skärmen på min nya utbytesdator som jag fick.. Första hade inga döda pixlar men en död dvd.. Nu så funkar dvdn men en riktigt kalasstörande död pixel mitt på skärmen. Apple skulle höra av sig under dagen och se vad man kunde göra åt det. SUCK!

1
Bevaka tråden