Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med PC/Mac nätverk.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 19:26

Hej, har lite problem med att få mitt pc/mac nätverk att funka som det ska.

Jag kommer alltid åt min mac från mina 2 pc datorer, men för att komma åt pc från macen så måste jag gå in på pc'n och öppna mina nätverksplatser och inte ens då är det säkert att det funkar. I pc miljö räcker det ju att en dator är på, man behöver inte vara inloggad för att den ska vara tillgänglig. Är det någon som vet nån lösning. Är det på PC'n eller macen som fele ligger?

EDIT:
Finns det nåt sätt att ansluta manuellt till en PC via macen. Har testat "Gå - Anslut till server" men det hjälpte inte.

Ursprungligen av snäll:

Finns det nåt sätt att ansluta manuellt till en PC via macen. Har testat "Gå - Anslut till server" men det hjälpte inte.

Om du ska ansluta manuellt måste du ange serveradressen som smb://nnn.nnn.nnn.nnn

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 01:01
Ursprungligen av Pocahontas:

redan läst igenom allt det där. men det vill sig ändå inte...

Jag kanske inte är inne på precis samma sak nu, men tänkte detta kunde vara en lämplig tråd att posta i.

Hur som helst.
Installerade min APE i veckan, och skulle nu försöka komma åt min mina utdelade diskar från PCn via macen, men bara "badbollen" syns och snurrar.
Testade att koppla in nätverkssladden igen till macen, och då gick det att komma åt PCn utan problem. Någon inställning eller annat jag missat?

Hjälp skulle uppskattas... Gokväll

Är det Windows XP på datorerna? Se till så att du har behörighet att komma åt utdelningarna. Jag brukar dessutom gå in i Adminstratörsverktyg > Lokala principer (heter det så? jag kör engelskt) och ställa in så att Guest har tillåtelse att komma åt utdelnigar samt aktivera guest kontot utan att kontot får logga in lokalt. Behörigheterna sätter du ändå på filsystemsnivå sedan så det är säkert. Skrev en tutorial på detta för många år sedan men den är försvunnen.

"Lite" info från Microsoft
http://support.microsoft.com/kb/304040

1
Bevaka tråden