Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grön linje/inget ljud med divx/xvid

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-10-27 14:03

Vissa filmfiler som är kodade som divx eller xvid saknar ljud vid uppspelning samt så förekommer det en grön pixlig linje.

Jag har installerat divx-codec samt flip4mac för wmv-filer. När jag försöker spela upp dessa filmfiler i Quicktime så klagar den på att det saknas komponenter och i VLC eller Mplayer så blir det gröna streck och avsaknad av ljud.

Det måste ju bero på codecproblem. Nån som har nån lösning på detta problem?

Tror du måste ge ett exempel på en sådan fil för att vi ska kunna hjälpa. Har du någon liten sådan som vi kan testa?

EDIT: Kolla även vad VLC eller Quicktime rapporterar vad det är för Codec som den är kodad i (både ljud o bild). Både i filer som saknas ljud och filer som det blir gröna linjer på bilden i.

  • Medlem
  • Leksand
  • 2006-12-03 17:19

Hej !

Försökte maila Rixard om att jag hade samma problem men det funkade inte !

Jag kan ialla fall skriva att det står att mina filer är .. Divx 6.0, ms okänt. osv... När filerna funkar så brukar det stå Divx 6.0, mpeg 2 osv.. Så alltså är det nåt som har att göra med "ms okänt" Vad kan det då vara för codec som fattas ?

Tack för ett bra forum !

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 17:25

Vad har du för dator?

Det är en intel/universal-problem grej om jag förstått det rätt. En kompis får samma linje i vissa filmen, men jag får det inte. Han har intel processor i sin mac mini och jag har en G4:a!

  • Medlem
  • Leksand
  • 2006-12-03 19:21

Mpb

Japp.. jag sitter på en intel.. MacBookpro för att vara korrekt. !

Läste på nån engelsk sida om att felet berodde på att man hade dom senaste versioner av quicktime och vlc installerade! Ska byta till en tidigare version på vlc nu och prova.

  • Medlem
  • Leksand
  • 2006-12-04 15:24

Har hittat lösningen ! Ialla fall på mitt problem med VLC. Läste på deras sida att problemet var känt och hade åtgärdas version 0.8.6 BETA. Så jag laddade helt sonika ner betan och nu funkar det i VLC.

Tack för alla svar förresten. !

Funkar inte för mig. Jag har vers. 0.8.6.h och VLC vill inte spela min Xvid film. Har provat att installera:
XviD_Codec 1.0 alpha.component

i QT men det hjälpte inte heller. Någon som har en aning?

1
Bevaka tråden