Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro för Videoredigering. Efterlyser tips innan jag beställer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

PC användare som nyss satt med svettigt finger på Checkoutknappen på AppleStore. Fick ångest och vill ha lite råd innan jag beställer.

Tänkte beställa en MacBook Pro 17 tum. 2 Gig, 200 Gb hårddisk. Primär användning Final Cut, AfterEffects och Photoshop. Kommer även köra vissa PC program (Sony Vegas och Premiere)

Kan någon ge mig den ultimata konigurationen innan jag beställer?

Är beredd att betala för uppgraderingar - dock fundersam på om det är värt med 5000 SEK extra för 3 GB rm istället för 2.

Glossy skärm eller Icke?

Tar även gärna emot era erfarenheter av videoredigering på denna dator...

Tack på förhand!

//Martin

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-03 14:06

För videoredigering är det knappast bra med en så långsam hårddisk, kör med en snabbare extern eller en intern 7200rpm disk, 200GB lär väl inte räcka länge ändå..

Tack för den!
7200 blir det!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-04 15:12

7200rpm HD och 2GB RAM... Då har du det du behöver, 5000kr för 3GB är lite väl tilltaget.
Du kan köpa en till sticka på 2GB när de börjar bli vanligare under första halvan av 2007 och då spara tusenlappar.

Som tillbehör så kan du passa på att köpa en FW800 HD med 500GB eller så!

Sitter med 5 externa och trodde det skulle räcka...det är väl fan. Jag satsar på en 500GB också då.
Tackar! Om någon kommer på nåt mer innan måndag nästa vecka så skrik gärna till här.

Ultimata konfigurationen: maxa allt.

Sen om du redan har externa diskar så behöver du ju inte köpa flera, så länge de inte är fulla och du inte vill tömma dem eller något liknande.

Videoredigering funkar utmärkt med en laptopdisk på 7200 varv. Jag har redigerat film på min gamla iBook, vilken är ännu slöare. Det hela beror på vilken nivå du tänkt lägga dig på.

Justa...kanske borde varit mer specifik i början. En stor anledning till att jag vill byta är att jag nu redigerar HDV- från en JVC GY101. 720 p. Funkar OK på min Precision M60 men vore skönt att öka takten

Tackar för input.

1
Bevaka tråden