Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsofts "Remote Desktop Connection" för OSX

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon här som använder Microsofts "Remote Desktop Connection" för att från sin mac styra en PC ( förslagsvis WinXP ) och som kan skriva några rader om detta. OM det lokala nätverket klarar 100 MBit/s klarar då en gammal uttjänt PC av detta, upplever man att detta är snabbare än att på en G4/G5 köra Virtual PC.

Jag tittade på en video som beskrev hur RDC styrde en PC, dom visade även Apples motsvarighet ( Apple Remote Desktop ) som tyvärr är svindyrt, Microsofts RDC är helt gratis.

Så styr RDC en PC från OSX - källa CREATIVE BITS

Eller att Quicktime startar filmen

Jag kör det på jobbet, funkar väldigt bra faktiskt. Det år ju i riktig hastighet, självklart får man en liten fördröjning pga att de körs över nätverk, men de är ju klart bättre än VPC. Om man har en PC till övers dvs. Betänk dock att en gammal PC är ju inte snabb i sig så därför lär de ju knappast gå upphetsande fort på den eftersom RDC väl kräver Windows XP.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-02 20:54

Rattar regelbundet en P3a med 1.4 och en liten bärbar HP som knappt har styrfart via RDC - kan inte jämföra med Virtual PC som jag aldrig testat - men det går ju lika "snabbt" som att sitta vid resp PC - skillnaden är en viss men inte besvärlig seghet i skärmuppdateringen.

Strippar man sedan XP på allt som får det att se annorlunda ut än w2k och ställer ner antalet färger så går det ännu snabbare...

Jag kör det hela tiden hemma. Jag ville inte hålla på och trassla med KVM-switchar bara för att ibland kunna köra min PC, så jag kör den (oftast) via macen och RDC istället. Funkar hur bra som helst.

Jag har en 400 MHz PC som jag kör Acrobat Capture på (OCR av scannade dokument) och styr den via RDC, jag tycker att det är bättre än att ha Virutal PC, vilket jag kört tidigare. Frågan är bara vilken applikation du tänker köra. Acrobat Capture är nästan som en "batch" applikation, så jag lider inte av att den är lite slö, vilket inte beror på.RDC men på att den gamla PCn är lite långsam.

Fördelen med "Remote Desktop Connection" är att begränsningen sitter i PCn. Virtual PC är "alltid" långsamt, saknar stöd för 3D, vissa PC eller Mac tillbehör funkar inte i VPC, etc.

Har du en ok PC och ett ok nät så funkar RDC ok (typ).

Då informationen i RDC skickas som en serie jpeg-bilder (har jag för mig) så kan det ibland kännas lite segt, långsamt, fult och erbjuder dålig läsbarhet. Så att redigera i dokument över RDC tycker jag blir jobbigt i längden. Däremot fungerar RDC perfekt om man behöver hämta data eller sätta igång en arbetsprocess på PCn och sedan kan låta den stå och tugga för sig själv.

För mig har RDC alltid varit bättre än VPC (även vid de tillfällen då Mac:en som kört VPC varit en maxad G5:a och PCn som jag kopplat till via RDC varit en PII, 500 MHz, 512 MB RAM).

RDC är riktigt bra. Jag kör det varje dag på jobbet och kan även styra servrar på jobbet hemifrån med detta. När jag just flyttat var jag låst till modem under några veckor men det funkar även då. Nu kör jag mot 2003 Server och inte XP och jag tror det går lite bättre ändå med Server.

1
Bevaka tråden