Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

airport -vad är smartast?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 12:46

Hej!
I dagarna kommer min nyinköpta macbook pro, och nu har jag en fundering. Jag har sen innan en stationär gammal g4, och min tanke är att låta den stå och jobba som en extra hårddisk bara(så blir jag av med den gigantiska, gråa skärmkolossen på skrivbordet).

Nu har jag två alternativ som jag funderat ut(är inte så hajj på det här, så de kanske är kassa båda två). Antingen köper jag en usb-airport-adapter. läste någonstans på forumen att man kan få en sån för runt 299:-. Men hur är mottagningen på en sån?

Andra alternativet är att köpa en hubb istället, och sedan dra en sladd från den stationära till hubben, och sedan från hubben till airportdosan. Det smarta med det vore att jag borde kunna ställa in datorn i garderoben, slippa fläktens oljud, och ändå ha mottagning(ganska stor garderob). Kommer jag att kunna hitta till exempel den stationära datorns musikbibliotek via rendevouz(?) i macbookens itunes då?

Vad är smartast/billigast? finns det något annat alternativ? Ekonomin är ju lite knaper efter att ha köpt en dator för 25 papp, så billigast möjliga..

tack!

Använder du en vanlig router eller en trådlös, kan du ha den gamla G4:an ansluten via tråd till routern och på det viset nå den från din nya bärbara som du givetvis tänker köra trådlöst.

I Systeminställningar > Fildelning bockar du för Privat fildelning. gör det i bägge datorerna.

Sedan kan du under Gå i Findermenyn välja Anslut till Server se den andra datorn.
Om inte, skriver du in det nummer du ser nertill i Fildelningsfönstret 192.168......

så får du upp den andra datorn på skrivbordet

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 07:43

aaha! Nice, men har inte airporten bara en nätverksport? (den behöver väl användas för bredbandet?)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 09:11

Du kan ju köra den gamla G4.an i Target Mode och ha den ansluten till den nya med en FW-sladd. Fast det blir jobbigt när du vill flytta på den bärbara.
Men det blir snabbt och G4:an fungerar bara som en extra HD då.
Jag skulle satsa på att köpa en extern HD. Sälj G4:an så räcker pengarna till en sådan.

1
Bevaka tråden