Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk till Minin

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 09:11

Hej hej
Jag har snart en Mac Mini Core Solo. 1,6 ghz-versionen har jag för mig.

Den har 60 gb, men jag tänkte ha den som filmdator så kan man lägga in egen hårddisk sen ifall man behöver mer GB?
om nån kunde länka till några olika billiga hårddiskar som funkar så vore jag mycket tacksam.

ps. jag behöver inte 500gb direkt, men kanske 250 eller så. där omkring.

eller är extern hårddisk mest ekonomiskt?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-11-16 09:23

Då det sitter en 2.5" hårddisk i Mac Mini'n så är det ganska dyrt att uppgradera den interna HD'n det finns inga större än 160GB just nu plus att det inte är helt enkelt, här finns lite priser. Det billigaste är en extern enhet och denna är klart prisvärd och enkel och billigare att uppgradera då den har 3.5".

Senast redigerat 2006-11-16 11:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 11:33

oj, ja förstås. har bara sett dyra såna, men 1000 kr är ju grymt!

i love you

Senast redigerat 2006-11-16 13:09
  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 11:48
Ursprungligen av Kentor:

Då det sitter en 2.5" hårddisk i Mac Mini'n så är det ganska dyrt att uppgradera den interna HD'n det finns inga större än 120GB just nu plus att det inte är helt enkelt, här finns lite priser. Det billigaste är en extern enhet och denna är klart prisvärd och enkel och billigare att uppgradera då den har 3.5".

Hitachi har en på 160GB Finns nog större än så också... Men dyrt blir det.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-11-16 11:58

Seagate Momentus 5400.3 160GB Finns också, men större tror jag inte finns just idag.

Skulle ha ett mini-liknande chassi o sen en 3,5"-disk i 300gb-klassen. Klart mer prisvärt o fortfarande stilrent.

  • Medlem
  • 2006-11-17 20:24

Får man föreslå Iomegas diskar som är gjorda speciellt för minin?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=48523
Det borde väl gå att uppgradera dessa diskar senare också? Med tanke på att det borde vara vanliga 3,5" under skalet? Klart stilrent och prisvärt.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-11-18 01:31
Ursprungligen av Dalle:

Får man föreslå Iomegas diskar som är gjorda speciellt för minin?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=48523
Det borde väl gå att uppgradera dessa diskar senare också? Med tanke på att det borde vara vanliga 3,5" under skalet? Klart stilrent och prisvärt.

Förslaget finns ju redan!

Ursprungligen av Kentor:

Det billigaste är en extern enhet och denna är klart prisvärd och enkel och billigare att uppgradera då den har 3.5".

  • Medlem
  • 2006-11-18 10:06

Ok, sorry. Hade för bråttom.

Eller så köper du en liten Cupertino
sen lägger du in en valfri 3,5" disk. Kanske blir för dyrt för dig?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-23 00:35
Ursprungligen av Emanuel L:

Eller så köper du en liten Cupertino
sen lägger du in en valfri 3,5" disk. Kanske blir för dyrt för dig?

Med tanke på att den på Webhallen är exakt samma chassi fast med 160GB disk och bara kostar 995kr så är valet kanske inte så svårt?

Ursprungligen av bogg:

Med tanke på att den på Webhallen är exakt samma chassi fast med 160GB disk och bara kostar 995kr så är valet kanske inte så svårt?

Samma chassi är det väl inte sen kan man stoppa in valfri hdd.
Allt beror väl på hur mycket pengar man har och är villig på att slösa

Har ni recensioner på iomegan?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-03 18:25
Ursprungligen av Emanuel L:

Samma chassi är det väl inte sen kan man stoppa in valfri hdd.
Allt beror väl på hur mycket pengar man har och är villig på att slösa

Har ni recensioner på iomegan?

Jo, det är exakt samma chassi.
till 100% förutom iomega-loggan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-19 00:00

Om design inte är viktigt, föreslår jag detta:

1. Sök på Pricerunner och hitta den billigaste skräp-lådan för 3,5" IDE med FireWire, som går att få tag på. Den måste dock ha FireWire, för USB2 är mycket långsammare (på Mac iaf).

2. Sök på Pricerunner upp var man billigast köper en kvalitetshårddisk (tex Seagate) i den storlek du vill ha och som är 3,5" / IDE / ?7200 rpm.

Antagligen (om du bor i Sthlm) finner du att Webhallen i praktiken är billigast på båda punkterna, eftersom de erbjuder "internet-låga" priser, men utan onödig fraktkostnad eftersom man kan hämta i butiken.

1
Bevaka tråden