Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför finns inte BF2 & BF2142 till Mac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 17:51

Hej!

Nu när Apple haft intelcpuer i ett år??, varför kommer det inga spel till mac då för? Varför släpptes BF1942 men inte någon utav följande:

* BF: Vietnam
* BF 2 + expansioner
* BF 2142

Varför?? Varför MÅSTE vi tvingas använda det äckliga hemska "windows" på våra kära Macar för att kunna spela dessa roliga spel?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 18:07

Därför att OS X inte är stort nog. Dessutom skulle OS X förmodligen förstöra spelen med sin musacceleration :/

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 19:20
Ursprungligen av ptr:

Därför att OS X inte är stort nog. Dessutom skulle OS X förmodligen förstöra spelen med sin musacceleration :/

osx förstör inte för mig när jag spelar BF1942 på min iBook G4. Man kan ju stänga av det ju med USB overdrive.

Bara för att det sitter Intel-processorer i Macarna behöver det inte vara enklare att porta program och spel.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 00:22
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!

Nu när Apple haft intelcpuer i ett år??, varför kommer det inga spel till mac då för? Varför släpptes BF1942 men inte någon utav följande:

* BF: Vietnam
* BF 2 + expansioner
* BF 2142

Varför?? Varför MÅSTE vi tvingas använda det äckliga hemska "windows" på våra kära Macar för att kunna spela dessa roliga spel?

Just för BF2 är det faktiskt lite svårt med tanke på att BF serien är det mest lönsamma EA har. Jag gissar på att ju mer avancerad en spelmotor blir desto svårare att ta konvertera.

Mac'en har en stor nackdel också, och det är OpenGL som är skräp jämfört med DirectX (Vilket man nu kunnat konstatera när man gör jämförelser av samma spel på OsX och windows med Intel macar).

Jag tror att en stor del av problemet faktiskt är Apple's som inte bryr sig om spel. Apple borde verkligen tänka mer på utvecklingen av spel när dom designar OS. Om dom inte orkar utveckla ett grafiskt API så får dom väl ta saken i egna händer och göra något åt OpenGL.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 00:48
Ursprungligen av studiox:

Just för BF2 är det faktiskt lite svårt med tanke på att BF serien är det mest lönsamma EA har. Jag gissar på att ju mer avancerad en spelmotor blir desto svårare att ta konvertera.

Mac'en har en stor nackdel också, och det är OpenGL som är skräp jämfört med DirectX (Vilket man nu kunnat konstatera när man gör jämförelser av samma spel på OsX och windows med Intel macar).

Jag tror att en stor del av problemet faktiskt är Apple's som inte bryr sig om spel. Apple borde verkligen tänka mer på utvecklingen av spel när dom designar OS. Om dom inte orkar utveckla ett grafiskt API så får dom väl ta saken i egna händer och göra något åt OpenGL.

Varför då all denna cpu-kraft, möjlighet till utbyggnad i form av en jävla massa mer ramminne (3gb på imac) och ex. Radeon x1600? Vad behöver man ett radeon x1600 till förutom spel? Och en imac är väl en familjedator?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Varför då all denna cpu-kraft, möjlighet till utbyggnad i form av en jävla massa mer ramminne (3gb på imac) och ex. Radeon x1600? Vad behöver man ett radeon x1600 till förutom spel? Och en imac är väl en familjedator?

En Mini eller MacBook räcker inte till film och fotoredigering direkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 04:04
Ursprungligen av studiox:

...Mac'en har en stor nackdel också, och det är OpenGL som är skräp jämfört med DirectX (Vilket man nu kunnat konstatera när man gör jämförelser av samma spel på OsX och windows med Intel macar). ...

Prestandan i OpenGL är det inget större fel på i OS X, utan det är det att DirectX är ett mycket större paket som innehåller så mycket mer än bara grafik. En helhetslösning.

Sen är det inget större problem med den tekniska biten att köra OpenGL istället för Direct3D för rendrering, till en hyffsad motor skriver man bara ett plugin. Storleken på motorn spelar inte så stor roll faktiskt, det som spelar roll är vilka och hur man använder APIs.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 23:43
Ursprungligen av ptr:

Prestandan i OpenGL är det inget större fel på i OS X, utan det är det att DirectX är ett mycket större paket som innehåller så mycket mer än bara grafik. En helhetslösning.

Sen är det inget större problem med den tekniska biten att köra OpenGL istället för Direct3D för rendrering, till en hyffsad motor skriver man bara ett plugin. Storleken på motorn spelar inte så stor roll faktiskt, det som spelar roll är vilka och hur man använder APIs.

Klart det är ett stort tekniskt problem. Microsoft har ju gjort det väldigt lätt att skriva spel för Windows tack vare DirectX. (även om det kommer bli lite mer jobbigt med DX10 - Som å andra sidan kommer smiska stjärt på OpenGL).

Du får gärna rätta mig om jag har fel men OpenGL erbjuder inte alls samma funktionalitet som DirectX gör. Naturligtvis skulle OpenGL kunna bli bättre med hjälp från apple och exempelvis ATI + Valve exempelvis.

Sen spelar ju storleken visst roll. Mindre programmering på DirectX ger ju mindre utvecklingskostnader = Bättre vinstmöjligheter att utveckla för windows.

Ursprungligen av studiox:

Klart det är ett stort tekniskt problem. Microsoft har ju gjort det väldigt lätt att skriva spel för Windows tack vare DirectX. (även om det kommer bli lite mer jobbigt med DX10 - Som å andra sidan kommer smiska stjärt på OpenGL).

Du får gärna rätta mig om jag har fel men OpenGL erbjuder inte alls samma funktionalitet som DirectX gör. Naturligtvis skulle OpenGL kunna bli bättre med hjälp från apple och exempelvis ATI + Valve exempelvis.

Sen spelar ju storleken visst roll. Mindre programmering på DirectX ger ju mindre utvecklingskostnader = Bättre vinstmöjligheter att utveckla för windows.

Vad jag har hört så ska OpenGL ge samma funktionalitet som DX10 när man använder vissa "plug-ins". Har tyvär ingen säker källa som styrker det.

Frågan ligger alltså inte i funktionaliteten utan endast i utvecklingskostnaden, inte både och, precis som du säger. Microsoft är smarta och har lyckats skapa en bra plattform för spelutvecklare, Apple bör försöka göra något liknande om de vill vinna över även spelentusiasterna till plattformen.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!
Nu när Apple haft intelcpuer i ett år??, varför kommer det inga spel till mac då för? Varför släpptes BF1942 men inte någon utav följande:
* BF: Vietnam
* BF 2 + expansioner
* BF 2142
Varför?? Varför MÅSTE vi tvingas använda det äckliga hemska "windows" på våra kära Macar för att kunna spela dessa roliga spel?

Jag tror att det handlar väldigt mycket om vilken lönsamhet som tillverkarna ser i sin produktion. Det är helt enkelt betydligt mer lönsamt att lägga all energi på PC än Mac.

Sedan anser jag att studiox har fel när han säger att Apple borde tänka på mer utveckling av spelmarknaden när de tar fram nya operativsystem. Vad skulle det finns för anledning till det? Jag tror nämligen att vi på sikt kommer att få se ett skifte på spelmarknaden, där konsoller som Wii, Playstation 3 och XBox 360 kommer att ta över. Då är det väl betydligt bättre att tillmötesgå den andra efterfrågan på datormarknaden, och där tycker jag att Apple har lyckats bra.

Om kvoten mellan "hur många som kommer köpa Mac-versionen" / "arbete som krävs för konvertera spel till Mac" blir mindre än 1 så lönar det sig inte att konvertera spelen till Mac.

Är spelen inte från början tänkta att konvertera eller köra på flera OS så är det ofta väldigt krävande att konvertera. Många PC utvecklas till ex. med menyer, mm, som är knutna till Windows (även om det inte syns om man inte vet om det). Dessa brukar vara väldigt jobbiga/omöjliga att flytta till ett annat OS om man inte förberett för det från start.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 10:34

Yepp bra sammanfattat hans

1
Bevaka tråden