Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om Samsung 22" TFT?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är lite sugen på en Samsung Syncmaster 225BW
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=121347

Vad tror ni om denna?

Jag behöver en extern skärm till min Macbook Pro för vanlig surf/hemmanvändande. Jag tänker inte lägga uppemot 10000:- på en datorskärm då jag har en stor hdtv-plasma för att kolla film osv.

Hoppet upp i pris till skärmar med 1920x1200 i upplösning är ganska stort.

Jag har ganska god erfarenhet av Samsungs skärmar sedan tidigare. Men någon kanske kan rekommendera någon annan skärm i samma prisklass som är bra/bättre?

Nu har jag slagit till så om ni har något negativt att säga, skriv inte det så att jag får en massa onödig ångest ha ha

Skämt åsido. Skärmen verkar riktigt bra, grym responstid och känns bättre bildmässigt än min gamla Apple "23 LCD på jobbet, som iofs har ett antal år på nacken, but still

det verkar vara många som upplever den positivt vilket är väldigt bra då den ligger i en vettig prisklass och kan helt klart vara en värdig extern skärm till min macbook.

hur funkar det att köra dualscreen med macbookens 13.3 och samsungens 22?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 22:34

skulle den här skärmen fungera med min iBook g4 800 mhz?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-28 17:03
Ursprungligen av oskarrr:

skulle den här skärmen fungera med min iBook g4 800 mhz?

När jag hade en ibook 1.2GHz (med screen spanning doctor) så funkade den med min dell 2005FPW (1680x1050). Dock så var väl vissa effekter lite sega.

Du kanske ska kolla upp hur mycket videominne du har?

Dualscreen fungerar fint. Grafikkortet klarar att köra respektive skärm i rätt upplösning. Jag har Samsungen som huvudskärm och macbookprons egna skärm "till höger" för Mejl och sånt.

Har inte testat kloning, men det känns ju onödigt.

Oskarr, ingen aning om vad iBooken har för grafikkort. Den borde ju fungera, frågan är vad den klarar att köra i för upplösning. Någon annan har säkert svaret på denna fråga

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 15:30

Jo det var nog mest det jag undrade över. Det finns ju det där hacket som gör att man kan använda en extern skärm som inte bara blir klonad men å andra sidan vetefasiken om den klarar av någon högre upplösning? Min 12" börjar bli tröttsamt liten men jag antar att det inte är någon idé för mig att köpa någon jätteskärm.

Det har klagats en del angående backlight bleading eller vad det nu heter, hur upplever du det? Bild på fenomenet från sweclockers.com På pappret ser skärmen ut att vara ytterst svårslagen för dom pengarna. Ca: 4000kr.

Jag köpte en och den är ytterst prisvärd med fin finish och absolut inga döda pixlar. Men den lider av Backlight bleading som bilden ovan visar. Fenomenet uppkommer i en nersläckt rum när man exempelvis tittar på en film. Sen så är skärmen absolut inget för en grafiker eller fotograf som är noga med färger med mera. Jag är sisådär halvnöjd med den och man får det man betalar för så att säga. Extremt mycket för pengarna är det i alla fall. Men som sagt det finns bättre grejjor där ute för dom med större krav och dubbelt så feta plånböcker...

Nu när jag haft skärmen ett tag så kan jag säga att jag trivs riktigt bra med den trots bristerna. Ett givet val för någon som inte behöver pula med färghantering eller ständigt titta på film. Det verkar som om iMac Core 2 har liknande/samma Backlight problematik. Kanske sitter det tom samma sorts nya TN panel med 16.7miljoner färger. Rena rama Apple kvaliten m.a.o.

Lite länkar:
http://www.short-media.com/review.php?r=336
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=623893
http://www.bcchardware.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2842&Itemid=40

Kan man använda skärmen till "pivoting" alltså vända den 90 grader och se "ett A4" istället? I så fall skulle det vara ett självklart köp.

Har den det?

Nej "pivoting" funkar inte... Men är det verkligen någon som använder detta på allvar?

Ursprungligen av whoami:

Men är det verkligen någon som använder detta på allvar?

Synd..

Stående bilder, illustration och layout på enkelsidiga blad. Och surfa i långa forum kanske..

1
Bevaka tråden