Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Standby går för Manuell avstängning??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-11-30 17:29

Råkade ut för en riktigt obehaglig sak idag med min älskade MacBook...

Satt vid datorn precis innan lektion och fick bråttom när jag insåg att jag kommit försent. Jag stängde av datorn som vanligt - tryckte på power knappen och fick upp avstängnings rutan - tryckte på Stäng av och väntade till skärmen blev svart. Fällde ihop datorn, stoppade in den i mitt neoprenskydd och in i väska.
Efter två timmars 2 timmars redovisning skulle jag in i väskan och rota fram nya stift när jag märkta att inne i väskan rådde tropisk värme - till min fasa var alla böckerna varma och neoprenskyddet var obehagligt varmt! När jag plockar upp datorn är den glödhet!! Faktiskt så varm att jag måste ställa ner den.

Öppnar skärmen och försöker få igång datorn så att fläktarna ska komma igång men lyckas inte få liv i den - men plötsligt kommer fläktarna igång av sig själva... Jag låter den stå i 10 min och försöker ännu en gång att få igång den och lyckas!

Då är frågan - vad fasiken hände???

I de bärbara PC datorer jag använt gäller alltid systemavslut före standby som brukar gå igång när man fäller ner skärmen!! Är det inte så med Mac!? Livsfara...:confused:

Nu vet jag inte vad som hände med din dator. Men varför stänga av datorn? Varför inte bara stänga locket så att den går i vila och sen stoppa ner den i ditt fodral och vidare i väskan? Jag bär runt på min iBook i sömnläge hela dagarna och flickvännen bär till och från runt på sin macbook, även den i sömnläge. Jag ser det som en stor fördel att just när man inser att man är försenad bara kunna stänga locket, springa dit man ska och när man är klar så öppnar man locket och fortsätter skriva i dokumentet som man höll på med mera.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-02 09:34

Uppenbarligen funkar det inte att göra som du skriver....

Dessutom har jag tappat 25% av batteriets kapacitet efter detta äventyret.... Kalibrerade batteriet igår och trots allt visar den bara 3h mot mina 4h som jag haft innan!!!:(

Jag har råka tu för samma sakmed min powrbook. Det ä ren bug i osx verkar det som. Om man stänger av datorn får man inte stänga locket förrän den är helt tyst. Det bästa ärnog att använd sleep-läget förkortare perioder.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 21:30

Varning för alla som tänker skaffa MacBook alltså..

[CENTER]ACHTUNG[/CENTER]

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-03 13:51

Tror nog ditt batteri blir bättre med tiden, mitt blev det i alla fall. Men stäng inte AV datorn, lägg den i viloläge så går det mycket fortare.. Och jag har hört talas om fler vars datorer har slagits på i väskor och sådär. Det är farligt. :/

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-04 13:27

Jo det verkar stämma - Batteriet verkar repa sig - dock är det obehagligt att detta ens kan uppstå. Jag är riktigt hispig med datorn nu - kollar i väska hela tiden för att känna tempen under lektionerna då jag inte få ha uppe datorn...

Däremot har min plast börjat knaka efter den rejäla upphättningen! Detta är synd då jag varit så himla nöjd med datorn! Nu låter den som en gammal Nokia i plasten...:(

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-07 22:15

Hopp då var man där... Batteriet repade sig en gång....typ.

Jag använde datorn inte på tre dagar. Skulle köra igång den idag och det visar sig att batteriet som jag lämnade fulladdat är helt tomt.
Kör igång datorn med strömmen inkopplad och nu visar den bara ett förkryssat batteri.

I och med detta har min skärm börjat låta också. Jag har ett högfrekvent ljud som verkar komma från skärmen. Ett sorts tjut. När jag belastar processorn upphör ljudet.

Det är en riktig klassiker att detta ska inträffa nu när jag behöver datorn till skolan. Så nu är det bara upp på vinden och hämta ner trotjänaren - Gates har aldrig svikit mig hittils...

Nu har jag alltså följande härlighet:

- En Core Duo och inte en Core 2 Duo (2 dagar försent)
- Ingen rabatt - 1 dag försent pga av försenad dator och därmed försenade streckkoder)

- Gnisslande plast...
- Tjutande skärm....
- Ett odugligt batteri....härligt att man Switchade...

Sätter 1000 spänn på att trots att jag inte använt min PC på 1 år räcker det med en uppladdning så kommer jag kunna se XP:s sköna logga...

tragiskt igentligen...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-07 22:55

Alltså:

Brinner man för Mac och tycker att det är värt med strulande hårdvara och strulande företag överhuvudtaget - köp en Mac.

Behöver du något som funkar i ur och skur - som en Rysk MIG. Behöver du något att åka ner för backarna på under vintern. Köp en PC - förvänta dig dock inte en lika skön design upplevelse som Mac....

Men vänta lite nu - använder jag Macen till att arbeta eller titta på.... hmmmmm

Ännu en gång - mycket tragiskt. Men nu förstår man att det är en omöjlig uppgift för Mac att utmana Microsoft... Viljan finns säkert - men det räcker inte långt ser jag nu!

Jag utgår iskall från att jag blir utan dator över Julen om den lille vite ska in till Apple. Får helt enkelt göra det jag gjort alla julhelger - sitta vid PC:n...:eek:

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-07 23:40
Ursprungligen av leszek:

Alltså:

Brinner man för Mac och tycker att det är värt med strulande hårdvara och strulande företag överhuvudtaget - köp en Mac.

Behöver du något som funkar i ur och skur - som en Rysk MIG. Behöver du något att åka ner för backarna på under vintern. Köp en PC - förvänta dig dock inte en lika skön design upplevelse som Mac....

Men vänta lite nu - använder jag Macen till att arbeta eller titta på.... hmmmmm

Ännu en gång - mycket tragiskt. Men nu förstår man att det är en omöjlig uppgift för Mac att utmana Microsoft... Viljan finns säkert - men det räcker inte långt ser jag nu!

Jag utgår iskall från att jag blir utan dator över Julen om den lille vite ska in till Apple. Får helt enkelt göra det jag gjort alla julhelger - sitta vid PC:n...:eek:

Det gäller att läsa på innan man köper något, Apple har en del problem med hårdvaran. Jag fick hem min första Mac för någon vecka sedan, vågade endast beställa den med en drulleförsäkring. Om den börjar strula så åker den helt enkelt i backen tills jag har en fungerande, mycket enkelt!
Min MBP har fungerat väldigt bra måste jag påpeka!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-08 10:13

Nu har jag snackat med Supporten. Alltid lika vänliga är de på Apple... De kunde skicka ett nytt batteri till mig men han rekommenderade att jag skulle åka till närmsta Apple Service och kolla upp batteriet. Lät på honom som om han misstänkte att det var ågot fel på datorn! Jag håller nog med då det verkar konstigt att ett batteri skulle ge sig så snabbt...

Ska sitta med XP idag.... kommer sakna alla sköna ting i OSX...:(
På något sätt känns XP hårt som Sten och OSX som silken - däremot är det sällan en sten går sönder...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-08 10:16

Sven-ErikOlsson

Korrekt - diverse uppkopplingar är löjligt enkla med en Mac - med det anser jag mer ha att göra med operativsystemet... Det är hårdvaran jag kan reta mig på.;)

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 17:57
Ursprungligen av leszek:

Nu har jag snackat med Supporten. Alltid lika vänliga är de på Apple... De kunde skicka ett nytt batteri till mig men han rekommenderade att jag skulle åka till närmsta Apple Service och kolla upp batteriet. Lät på honom som om han misstänkte att det var ågot fel på datorn! Jag håller nog med då det verkar konstigt att ett batteri skulle ge sig så snabbt...

Ska sitta med XP idag.... kommer sakna alla sköna ting i OSX...:(
På något sätt känns XP hårt som Sten och OSX som silken - däremot är det sällan en sten går sönder...

Om XP är som en sten, måste det vara någon form av kalksten som eroderar i ur och skur, medan Mac OS X kan ses som ett stycke Kevlar.

Jag kan ju också säga att ifall en laptop blir farligt varm, så kommer den att gå sönder. Det gäller även en windowslaptop. Min Dell hettades upp 90+ en gång under någon timma, sen dess har den inte fungerat något vidare. Och det där med att OSX ibland buggar ifall man försöker stänga av den och sätta den i vila samtidigt är ett av de två stora felen i OSX. Det andra är ifall en nätverksenhet kopplas ner innan den avmonteras.

En PC som funkar. Bäste leszek den kan du få mycket för. Koppla bara inte ihop den med något.

1
Bevaka tråden