Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör sleep?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-01 18:59

Hej,

Är det någon som vet vad sleep gör egentligen?
Vilka komponenter stängs av/Vad är fortfarande på?

Egentligen undrar jag om det är nyttigt att transportera min MBP (c2d) i sleep läge eller om man bör stänga av den helt (shut down). Det tar så lång tid att starta up den igen om man stänger av den på riktigt.

Tror att allt stängs utom att den lämnar ström till ramminnet så de inte töms.. Tror inte att det är nån fara med transport..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 20:04

Instämmer med ovnstående. Det är ingen fara att transportera en MBP/POwerbook/iBook i viloläge. Se till att datorn verkligen gått i vila genom att kontrollera att dioden "andas" innan du flyttar datorn för att undvika osannolika, men dock, skador på disken.

Ursprungligen av rhesus:

Instämmer med ovnstående. Det är ingen fara att transportera en MBP/POwerbook/iBook i viloläge. Se till att datorn verkligen gått i vila genom att kontrollera att dioden "andas" innan du flyttar datorn för att undvika osannolika, men dock, skador på disken.

På MBP och MB gäller tyvärr inte det knepet. Dioden "andas" redan när skärmen går i viloläge så man kan inte lita på det för att veta att datorn är i viloläge. Jag brukar lägga örat till datorn och lyssna efter att hårddisken slutat snurra. Då vet jag att datorn är i viloläge.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 20:24

Alla program och dokument förblir öppna, om de är öppna. Det som är på G lagras i RAM:et och piggar på sig när datorn väcks.
Hårddisken är parkerad och man kan hantera burken som om den vore avstängd.
En mycket bra funktion.

Hittade den här artikeln på nätet för ett tag sen:
http://www.tuaw.com/2006/11/28/widget-watch-deep-sleep/
Där förklarar de rätt bra det här med sömnlägena. Framför allt hur den kombinerar deep sleep med vanliga sömnfunktionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-01 21:42

Underbart! Precis som artikeln säger ännu en anledning att skicka en burk kakor till Apples ingenjörer.:D

  • Medlem
  • 2006-12-01 21:55

Jag stänger aldrig av nån mac om jag inte måste logga ut.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-01 22:02

Det är en kanonbra funktion. Jag har haft min PowerBook i snart ett och ett halvt år och har i princip aldrig stängt av den, förutom några få gånger då jag varit tvungen. Den har åkt med på resa och burits hit och dit, men jag har bara stängt locket.
Finns samma funktion på bärbara PC?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-01 22:08
Ursprungligen av Picasso:

Det är en kanonbra funktion. Jag har haft min PowerBook i snart ett och ett halvt år och har i princip aldrig stängt av den, förutom några få gånger då jag varit tvungen. Den har åkt med på resa och burits hit och dit, men jag har bara stängt locket.
Finns samma funktion på bärbara PC?

Hibernate och Standby finns i XP sedan start (Safe Sleep och sleep på Applespråk), det är dessutom mycket mer man själv kan bestämma än i en MAC..

Jag har haft iBook sedan 2001 och är inne på tredje modellen nu och jag har i princip aldrig haft den avstängd någonsin, förutom när jag ska öppna datorn för att skruva i den. Och då konkar jag med mig datorn varje dag i princip. Så jag skulle definitivt påstå att viloläget (ja, det heter vila på svenska!) går att använda när man transporterar datorn.

Ursprungligen av zulee:

Hibernate och Standby finns i XP sedan start (Safe Sleep och sleep på Applespråk), det är dessutom mycket mer man själv kan bestämma än i en MAC..

Ja, men det är knappast en bra sak. Se bara diskussionen kring avstängningsmenyn i Windows Vista:

Joel on Software (en av de mest inflytelserika skribenterna om mjukvara):
Choices = Headaches

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-01 23:02
Ursprungligen av Adrian B:

Så jag skulle definitivt påstå att viloläget (ja, det heter vila på svenska!) går att använda när man transporterar datorn.

Gött :), Kör alla mina OS på engelska av gammal vana så det blev sleep istället för vila

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-01 23:03
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, men det är knappast en bra sak. Se bara diskussionen kring avstängningsmenyn i Windows Vista:

Joel on Software (en av de mest inflytelserika skribenterna om mjukvara):
Choices = Headaches

Det är ju lite smaksak men jag skulle uppskatta ett till alternativ i OSX som heter Hibernate eller Deep Sleep..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-02 00:49
Ursprungligen av zulee:

Det är ju lite smaksak men jag skulle uppskatta ett till alternativ i OSX som heter Hibernate eller Deep Sleep..

Deep Sleep är väl annars nåt som är standard att man råkar ut för när man kör Windows?
(Eller Deep Shit)

Vad är det det för skillnad på "vila" i OS X och den typ av vila som man kan få XP till med tilläggsprogram?
Varför behövs det olika grader av insomning? Räcker det inte med att datorn går i vila?

Sömn och medvetslöshet.. etc, etc.. Vad är skillnaden?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-06 01:20
Ursprungligen av Konrad:

Deep Sleep är väl annars nåt som är standard att man råkar ut för när man kör Windows?
(Eller Deep Shit)

Vad är det det för skillnad på "vila" i OS X och den typ av vila som man kan få XP till med tilläggsprogram?
Varför behövs det olika grader av insomning? Räcker det inte med att datorn går i vila?

Vad är det för tilläggsprogram du snackar om?

Min gamla PC har aldrig haft några problem med att somna eller vakna. Visst, någon gång har den låst sig vid start men det har varit en hel del problem med sånt på MacBookar också.

Skillnaden är att vid vanlig vila så lagras information i minnena, vid djup vila lagras allt ner på hårddisken och strömmen till minnena bryts. Fördelen är att batteriet inte dras ur lika fort.

Ursprungligen av zulee:

Det är ju lite smaksak men jag skulle uppskatta ett till alternativ i OSX som heter Hibernate eller Deep Sleep..

Ofta är det så att vi som är "power users" vill ha fler alternativ för vi kan dra nytta av dom och vi blir inte förvirrade av skillnaderna. Men för den genomsnittlige användaren är Apples KISS-filosofi ett vinnande koncept (om inte annat så är iPoden ett bra exempel på detta).

Men vi kan ju få det bästa av två världar om det blir som Merovechs skriver. Då finns det där för de som vill och kan använda det, men det förvirrar inte den vanliga användaren.

Det dyker säkert upp i Leoparden om du håller ned alternativ-tangenten när du väljer Vila.

Har använt sleep på en hel uppsjö modeller i många år. Har alltid funkat perfekt på mac (förutom ngt program, jag minns inte vilket, som i någon version kraschade när datorn vaknade). En av våra maskiner, en gammal iBook, har ett batteri som är så slut så det funkar i 1-2 minuter från fulladdat innan den stänger ner. Denna dator står i sleep utan strömtillförsel i veckor utan problem att vakna upp med allt som det ska så speciellt mycket ström drar inte sleepläget.

Dock minns jag med förskräckelse när vi hade köpt in 17st compaq-laptops à ca 20 000/st till en undervisningssal åt en av våra kunder och det absolut inte gick att sätta en enda av dem i sömn utan att de totalcraschade och fick startas om. Vi fick bråka jäkligt mycket med leveratören för att få dem att ta tillbaks maskinerna. Nästa batch var ett gäng IBM-maskiner. Samma sak igen.. Vi tappade kunden sedan.. Inte enbart p g a detta men allt spelar ju in..

Nu förtiden funkar väl sleep hyfsat på Windoze men det är väl inte helt 100%? Har för mig att folk fortfarande har problem med det, eller?

Så, nej tack, ingen hibernate, deep sleep, whatever.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-02 21:53

Ja, jag vet inte,men jag har kollegor som kommer med sina bärbara PC:s och det tar ju hur lång tid som helst innan de vaknar. Pc:erna asså...eller det vette fan
De är impade som tusan över min lilla oansenliga PB ändå, och det är bra.
*önskade att jag vore expert på Mac*

1
Bevaka tråden